Erfaring med el-hegn
Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-01-02 13:55

Hejsa,

Er der nogen der har erfaring med el-hegn i forbindelse med en hundegård?

Tænker mest på om vovserne finder ud af at springe over?

** Lars

Fra : JBH

Dato : 27-01-02 15:48

Nej ikke lige i forb. med hundegårde, men her for ikke så længe siden så jeg
en hund som gik under en indhegning og fik stød i nakken /rykken.. Jeg
tror den løber og hyler endnu..

Nej den sidste bemærkning er pjat, men rent faktisk var hunden så meget oppe
at køre bag efter at jeg tror den kunne finde på hvad som helst.

mvh
JBH

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-01-02 21:04

Heysa,

"JBH" <JBH@12move.dk> wrote in news:a3143m$9p7$1@sunsite.dk:

> [...]
> Nej den sidste bemærkning er pjat, men rent faktisk var hunden så meget
> oppe at køre bag efter at jeg tror den kunne finde på hvad som helst.

Den effekt har hegnene herude på landet ikke på vores vuffer... Hvis køerne
- eller hestene - inde på marken bliver spændende kan de godt finde på at
presse sig imod el-hegnet omkring marken. *zap* - så siger man *piv* og går
ikke hen til hegnet igen så'n lige.

** Lars

Fra : JBH

Dato : 28-01-02 22:04

Selv heysa

Jeg har hørt at hunde skulle være ekstremt følsomme overfor netop strøm, pga
deres nervebaner men det kan være jeres hunde ude på landet er sejgere

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-01-02 22:32

Jbh,

> Jeg har hørt at hunde skulle være ekstremt følsomme overfor netop
> strøm, pga deres nervebaner men det kan være jeres hunde ude på landet
> er sejgere

Det er alt den friske luft

** Lars

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 27-01-02 16:57

Hejsa.
Jeg tror ikke jeg ville sætte el- hegn op i toppen af en hundegård. Du er
formodentlig ikke hjemme og kan tage dig af din hund, den første gang den
får stød. Og det kunne jeg frygte kunne give uoprettelig skade.
Jeg har haft en tråd på uden i min have, da jeg havde en hund som sprang
over mit 2 meter hegn, når han så en bestemt hund blive luftet. Jeg var der
da han fik stød og jeg ynkede ham helt vildt, han gjorde det aldrig mere.
Jeg ville nok hellere sætte noget hønsetråd op som låg, hvis jeg var dig.
Jeg forstår din bekymring.
V H Gitte

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-01-02 21:08

Gitte,

> Jeg tror ikke jeg ville sætte el- hegn op i toppen af en hundegård. Du
> er formodentlig ikke hjemme og kan tage dig af din hund, den første
> gang den får stød.

Det ville jeg selvfølgelig være - hjemme altså - er da ikke uansvarlig. Og i
øvrigt har "vi" prøvet det med indhegninger rundt omkring herude hvor vi
bor. Reaktionen er klart behersket selv om hegnet får lidt 'onde øjne'
bagefter. Men ellers har det blot virkningen at man ikke går hen til det
igen.

> luftet. Jeg var der da han fik stød og jeg ynkede ham helt vildt, han
> gjorde det aldrig mere. Jeg ville nok hellere sætte noget hønsetråd op
> som låg, hvis jeg var dig. Jeg forstår din bekymring.

Jow.. Men egentlig ville jeg godt have at de kunne gå i forhaven +
gårdspladsen. Og det kan jeg ikke hegne helt ind i hønsenet. Er slet ikke
kun til når de er alene hjemme, men også hvis vi bare lukker dem derud mens
vi er hjemme.

Og jeg kan ikke pakke hele huset ind i hønsenet, jo...

** Lars

Fra : Iben Holst

Dato : 27-01-02 17:13

Hej !

> Er der nogen der har erfaring med el-hegn i forbindelse med en hundegård?
>
> Tænker mest på om vovserne finder ud af at springe over?

Har du dem meget mistænkt for at gøre det ?? - eller kunne du lade det komme
an på en prøve ??

Min hund har en meget god fysik og hopper nemt 120 cm og hvis han ser det
mindste snit til det, så er han den der er stukket af fra matrikelnummeret.
Men da vi hegnede haven inde pga. vores barn, prøvede vi om det også kunne
hode hunden inde. Jeg var ret sikker på at det kunne det ikke på nogen måde,
for det er altså ikke mere end 90 cm højt og den ene låge er ikke mere 70
cm. Nu har det været sådan i godt 1 1/2 år og selvom der ofte kommer en
anden hund forbi haven, så hopper mine egen hund altså ikke over om han er
nok så ivrig / ophidset. - heller ikke når han går der alene !!

Iben

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-01-02 21:13

Iben,

> Har du dem meget mistænkt for at gøre det ?? - eller kunne du lade det
> komme an på en prøve ??

Der hopper over hegnet ud på vejen hvor der kører lastbiler med jævne
mellemrum, det går slet og absolut ikke. Har flere gange måtte hente min 80
centimeter høje Grand Danois tæve på marken overfor, lykkeligvis uden at
nogen havde kørt hende ned. Hun kan hoppe højt, står helt stille og laver så
et pingvinhop over en 110 højt hegn. Hvis hun tager tilløb er det jo endnu
mere.

Det er umuligt at lave et hegn om hele haven så de ikke kan hoppe ud, men på
den anden side vil jeg også så meget gerne kunne given dem glæden ved at
rende rundt ude i gaven og lege.

Det jeg tænkte var, at hvis man havde opdaget at hegnet gav stød holder man
sig måske fra det??

Men det kan godt være det går over med alderen? Grand Danois'en er lige godt
et år - vores anden hun er godt tre år og hopper ikke over dér. Selv om hun
udemærket kunne det!

** Lars

Fra : Jesper Hammer

Dato : 28-01-02 23:13

Hej Lars!
Jeg har haft el-tråd rundt langs haven, da jeg havde en af mine hunde der
var en ren udbryder konge. Men lige lidt hjalp det, er hunden opsat nok på
at komme ud, skal den nok komme ud. Men hvis det er hundegården den hopper
ud af, så vil jeg anbefale hegn over hundegården, for det virker.

Hvad angår hegn rundt langs haven, skal det hegn man bruger være blødt og
ikke stift, for så kan hunden klatre i det. Det såkaldte dyrehegn er nok det
bedste til det formål.

Hilsen

Jesper