Tildeling af statisk IP adresse
Fra : Gitte Madsen

Dato : 27-01-02 13:07

Hvorfor tildeler man statiske IP adresser til servere, routhere, switche mm.????

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 27-01-02 14:32

Gitte Madsen wrote:

> Hvorfor tildeler man statiske IP adresser til servere, routhere, switche mm.????

Hej
En Switch har ikke nogen IP-adresse, da den den kun virker på lag 1 og 2 (OSI)
En router virker også på lag 3 og behøver derfor en MAC-adresse, men ingen IP.
En server behøver ikke en fast IP(statisk), men hvis den benytter en dynamisk, kan
det give en del besvær.

Er du igang med en uddannelse ? 8Ligesom jeg selv).

Elmer

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-01-02 15:02

> En Switch har ikke nogen IP-adresse, da den den kun virker på lag 1 og 2 (OSI)

Jeg mener nu også at en switch bruger lag 3 (Logisk lag). Den behøver dog ikke selv at have en IP adresse.

> En router virker også på lag 3 og behøver derfor en MAC-adresse, men ingen IP.

Jeg har nu lært at en router skal have en (eller flere) IP adresser. Hvordan kan man ellers vide hvilket netværk den hører til?

> En server behøver ikke en fast IP(statisk), men hvis den benytter en dynamisk, kan
> det give en del besvær.

Ja det tør siges... Jeg har fået det til at virke, men det var ikke helt let. Det kommer dog også an på hvilken type server vi snakker om. Nogle services behøver vel teknisk set ikke en IP adresse. Her tænker jeg på DHCP.

--
PeKaJe

Fra : Jens Fallesen

Dato : 27-01-02 17:21

Jørgen Elmer wrote:

> En Switch har ikke nogen IP-adresse, da den den kun virker på lag 1 og 2 (OSI)

En switch arbejder på lag 2, men den kan alligevel sagtens have en
IP-adresse, der så bruges til management. Det vil man altid se i større
netværk.

Der findes desuden lag 3-switche, som altså foretager routing på lag 3.
Disse vil så have IP-adresser for sine routede interfaces.

> En router virker også på lag 3 og behøver derfor en MAC-adresse, men ingen IP.

Det er korrekt, at en router arbejder på lag 3, men den har netop brug
for en IP-adresse - faktisk har den brug for en adresse pr. tilsluttet
(IP-)netværk.

Det er dog under visse omstændigheder muligt at arbejde med adresseløse
IP-interfaces i routere, men det er kun i forbindelse med punkt til
punkt-forbindelser, altså typisk i WAN-sammenhæng.

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark

Fra : Preben Graversen

Dato : 27-01-02 21:14

"Jørgen Elmer" <elmermadsen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
> En Switch har ikke nogen IP-adresse, da den den kun virker på lag 1 og 2
(OSI)
> Elmer

Hej
Prøv at undersøge emnet lidt dybere før du udøser af din alvidenhed:

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switch

Kig her og du vil forstå.

Preben Graversen
pg@hogym.dk
preben@lundgaarden.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-01-02 23:29

On Sun, 27 Jan 2002 14:31:57 +0100, Jørgen Elmer
<elmermadsen@post.tele.dk> wrote:

> En Switch har ikke nogen IP-adresse, da den den kun virker på lag 1 og 2 (OSI)

Snik-snak. Hvis switchen er managed har den en IP-adresse, så man
kan køre telnet, web or whatever mod den.

> En router virker også på lag 3 og behøver derfor en MAC-adresse, men ingen IP.

Snik-snak. Hvis routeren ikke havde IP-adresser, ville den slet
ikke kunne forwarde trafik mellem de forskellige netværk den
forbinder. (Eller rettere: Det ville ikke være en router).

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens B.

Dato : 28-01-02 16:22

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Snik-snak. Hvis switchen er managed har den en IP-adresse, så man
> kan køre telnet, web or whatever mod den.

Snik-snak. IP-adresse til management har intet med switchens funktionalitet
at gøre og er alene implementeret for lettere at kunne konfigurere enheden
over nettet uden at have fysisk adgang til den. Svarer til, hvis mit
køleskab havde en IP-adresse, hvorigennem jeg kunne stille på termostaten -
har intet med køleskabets funktionalitet at gøre. Det er derfor en helt
korrekt antagelse, at en switch ikke har nogen IP-adresse (som en del af sin
funktionalitet).

Det er til gengeæld ikke snik-snak.

--
-Jens B.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 28-01-02 16:50

On Mon, 28 Jan 2002 16:22:22 +0100, Jens B. wrote:

> [...]
> funktionalitet at gøre. Det er derfor en helt korrekt antagelse, at en
> switch ikke har nogen IP-adresse (som en del af sin funktionalitet).

Du har ret i at adressen ikke er nødvendig for dens funktion, men langt
de fleste switche har en ip adresse, så du bør nok modere dit sprog
brug.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jens

Dato : 28-01-02 21:48

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Du har ret i at adressen ikke er nødvendig for dens funktion, men langt
> de fleste switche har en ip adresse, så du bør nok modere dit sprog
> brug.

Ja, hvis switchen er managed, har den med stor sandsynlighed en IP-adresse.
Er den un-managed er det temmeligt sikkert at den ikke har.
Så nej, det er ikke langt de fleste switche der har en IP-adresse.

Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-01-02 10:35

<jens*fjernmig*@*fjernmig*bruun.com> wrote:

> Snik-snak. IP-adresse til management har intet med switchens funktionalitet
> at gøre og er alene implementeret for lettere at kunne konfigurere enheden
> over nettet uden at have fysisk adgang til den.

Prøv lige at se, hvad jeg svarede på: "En switch har ikke nogen
IP-adresse". Det er en dum oversimplificering, og det var hvad
jeg kommenterede.

-A

Fra : Jens Fallesen

Dato : 27-01-02 17:18

Gitte Madsen wrote:

> Hvorfor tildeler man statiske IP adresser til servere, routhere, switche mm.????

For det første kan meget af dette udstyr slet ikke køre med dynamiske
IP-adresser, men herudover er det nu engang mere praktisk.

Din default router konfigureres statisk i DHCP-serveren, og derfor bør
routeren selvfølgelig også have et statisk IP-nummer, så man ikke
risikerer at skulle ændre i DHCP-oplysningerne hele tiden.

Visse systemer fungerer desuden ikke, med mindre et IP-nummer
konfigureres mere eller mindre statisk for at pege på bestemte servere
etc. I så fald er det også problematisk, hvis serveren ændrer IP-nummer.

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 27-01-02 19:14

Jens Fallesen wrote:

> [...]
> Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
> Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark
> Phone: (+45) 32 86 18 99 * Fax: (+45) 32 86 17 99

Alle har jo ret, og en del praktisk erfaring, men noget andet er teori, jævnfør mit 1.
svar.
Og der var engang hvor man ikke havde/brugte TCP/IP, og alligevel havde servere,
switche og routerer.(teoretisk)

m.v.h.
Elmer

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-01-02 23:32

On Sun, 27 Jan 2002 19:13:56 +0100, Jørgen Elmer
<elmermadsen@post.tele.dk> wrote:

> Og der var engang hvor man ikke havde/brugte TCP/IP, og alligevel
> havde servere, switche og routerer.(teoretisk)

Hvis man ikke brugte IP, brugte man i stedet en anden protokol.

Nogle af disse protokoller kan routes (som IPX, og der har
routere og servere naturligvis IPX-adresser), mens andre ikke kan
routes (som NetBEUI, og der bruger man ikke routere, og man
snakker med serverne via navn i stedet for adresse).

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Djernaes

Dato : 28-01-02 23:42

Hej Gitte,

Gitte Madsen wrote:
> Hvorfor tildeler man statiske IP adresser til servere, routhere, switche mm.????

Switche, routere og servere er maskiner der enten er en del af
netstrukturen, eller ogsaa er de en fast enhed i et netvaerk.
Administratoren vil gerne kunne faa fat i dem for at konfigurere (osv)
dem og brugeren vil gerne hentes sine funktioner fra dem. Hvis deres
adresse skifter, ja skal du have noget andet der fortaeller hvordan du
kommer i forbindelse med dem.

For serveres vedkommende, ja saa kan de faktisk godt have en "dynamisk"
adresse, men det bruges som ofte kun hvis man ikke har statisk til
raadighed. Statiske adresser giver dig flere muligheder, naar du
forsoeger at holde styr paa et netvaerk. Dynamisk adresser er egentligt
en (noed-)loesning til "smaa systemer" og til at loese et
administrations problem. Da bruger maskiner jo flyttes rundt, ja saa
skal de maaske have en ny adresse afhaengig af hvor de er. Hvis
netvaerket skal "rekonfigureres" jaa saa kan bruger maskiner, som jo
gerne skulle vaere i klart overtal, nemt "omkonfigureres" da de jo ikke
har en fast adresse. Servere derimod skulle ikke gerne flyttes (ret tit)
og hvis det sker alligevel, ja saa er det ikke saa mange (relativt).

Nogle Internet Service Providere bruger dynamiske adresser til deres
kunder. Dette har flere grunde, hvor nogle af dem er: Historisk fra
dengang hvor mange brugere ringer ind via telefon nettet og faar en
dynamisk adresse. Der er ikke uendelig mange adresser, saa der kan vaere
flere brugere end adresser (statistisk multipleksing er meget
almindeligt i telefonsystemer). Det er nemmere for dem at vedligeholde
deres systemer, hvis deres brugere bliver tildelt adresser. De tror at
de goer det nemmere for deres brugere.

Det er *nogle* af de grunde som jeg tror du forsoeger at finde. Jeg er
sikker paa ar andre kan komme med flere.

Martin

Fra : Hans

Dato : 29-01-02 05:37

"Gitte Madsen" <gitte.madsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor tildeler man statiske IP adresser til servere, routhere, switche
mm.????

Ganske enkelt: Af samme årsag som der er numre på vores huse. Så kan
postbudet eller andre let finde frem til hvor vi bor.

mvh
Hans

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 29-01-02 19:25

Gitte Madsen wrote:

> Hvorfor tildeler man statiske IP adresser til servere, routhere, switche mm.????

Hej Gitte

Nu kunne det være sjovt at få en kommentat fra dig

Selvom der kan være lidt snerren i indlægene, så er der jo ingen der bider....

m.v.h.
Elmer