Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
selvbygger projekt.
Fra : hss

Dato : 26-01-02 23:28

Hej NG.

Jeg pudsler lidt med tanke om selv at lave en slaveblitz på et stativ til
mit meget hjemmestudie.

Bruger digital kamera og gider ikke ofre alverden for at bygge et studie op
til mine små privatoptagelse. Bare så muligheden for et godt portræt er til
stede.

Nogen der ved hvor der evt. måtte være tegninger eller andre sider med gode
ideer til den lystige selvbygger?

Med venlig hilsen

Henrik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-01-02 00:53

hss wrote:

> [...]
> godt portræt er til stede.
>
> Nogen der ved hvor der evt. måtte være tegninger eller andre sider
> med gode ideer til den lystige selvbygger?

Prøv at tage et kik på http://www.hama-danmark.dk - under "FOTO" /
"FLASH" / "FLASHAPPARATER" (du må desværre selv klikke dig frem, sitet
er lavet så et direkte link ikke er muligt), der finder du du nogle
rimmelig billige blitz / flasch lamper, der kan skrues i en alm. 220
volt fatning.

Flg. data er fra Hama's hjemmeside.

STUDIO FLASH SF-30 E

Kompakt studiolampe med normal fatning (E 27).
Ledetal 36 ved 100 ISO.
Pilotlys 60 W.
Pilotlyset kan indstilles mellem *, * og fuldstyrke.
Med slaveudløser, mulighed for testblitz.
Klar indikator og tilslutning for synkrokabel.
Inkl. synkrokabel.

Under "DIVERSE" finder du tilbehør, og med det kan du sagtens lave et
lille flashanlæg, du får dog behov for et flashmeter, da det næsten er
umuligt at beregne lyset fra flere flashlamper, med mindre du laver en
fast opstilling, hvor du så kender lysmængden og hvilken blænde-værdi du
skal bruge, men det udelukker jo kreative eksperimenter med lyslægningen.

Ps: Jeg kender ikke den eksakte pris, den må du forhøre dig om hos din
lokale fotohandler.

Fra : Claus Smith - www.mo~

Dato : 27-01-02 08:20

Vi har eksperimenteret lidt med Halogen lamper også kaldet malerlamper samt
B-lamper og må sige at de er gode på hver sin måde blot man husker at
korrigere for farvefejl på sit digitalkamera, så kan man godt få nogle
fornuftige resultater ud af det og så få noget lys til en overkommelig pris.

Claus Smith

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-01-02 11:44

"Claus Smith - www.modellerne.dk" wrote:

> [...]
> blot man husker at korrigere for farvefejl på sit digitalkamera, så
> kan man godt få nogle fornuftige resultater ud af det og så få noget

Ja - halogen arbejdslamper fra det lokale byggemarked kan også bruges,
de koster kun et par hundrede incl. stativ, de fås i 250 og 500 watt.

Jeg har selv et par stykker, som jeg bruger når jeg laver fotos
indendørs, og hvis man retter dem mod loftet eller en hvid væg, så får
opblødt lyset, så man kan opnå helt gode resultater.

De har dog en væssentlig ulempe, de varmer lige så meget som de lyser.

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 27-01-02 13:04

[om malerlamper]

> De har dog en væssentlig ulempe, de varmer lige så meget som de lyser.

Og ved portrætfotografering vil det konstante, kraftige lys medføre
at modellens pupiller vil trække sig sammen. Det er ikke pænt.

Jeg bruger med jævne mellemrum også disse halogenlamper, men kun som
opblødningslyd og kantlys.

--
Jacob W. Jensen
http://jacobwaage.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-01-02 01:15

"Jacob W. Jensen" wrote:

> Jeg bruger med jævne mellemrum også disse halogenlamper, men kun som
> opblødningslys og kantlys.

Man kan sagtens blande kunstlys of blitz/flash lys, der er ingen regler
for lyslægning, og det er kun kreativiteten der sætter grænser.

Det forudsætter dog, at man har et godt flaschmeter, som kan måle
blandingslys, og så skal man nok holde sig til S/H fotografering, for
man kan ikke filtrere sig ud af lyskilder med forskellig temperatur.

Fra : Pete

Dato : 28-01-02 17:59

> [...]
> blandingslys, og så skal man nok holde sig til S/H fotografering, for
> man kan ikke filtrere sig ud af lyskilder med forskellig temperatur.

Hvad er et flashmeter og hvordan virke det ??

Hvis det er digicam, kan man da ikke just. wb og ramme en brugbar temperatur
??

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-01-02 18:22

Pete wrote:

> Hvad er et flashmeter og hvordan virke det ??

En lysmåler der kan måle et flash-glimt, de bedre kan også måle
kombinationen af flash og alm. lys - se link.

http://www.minoltaeurope.com/magic_frame.shtml?pe/nav2_pe.html?magic_choose.shtml?pe/photometer_up.html?pe/photometer_stage.html

OBS: Hvis linket går i to linier, så må du manuelt kopiere det over i
web-browserens location feldt.

> Hvis det er digicam, kan man da ikke just. wb og ramme en brugbar
> temperatur ??

Både ja og nej, hvis lyset er jævnt blandet så kan man godt ramme en
realistisk farveballance, men det er jo ikke altid tilfældet.

Proff. flash-anlæg er udstyret med ledelys, som bruges til at vurdere
lyslægningen, og det er typisk 3 - 500 watt halogen, men her er det
varme fastlys symetrisk med, og fordelt på samme måde som flash-lyset,
og det udgør måske kun 5 - 15% af den samlede lysmængde, så det er ofte
slet ikke nødvendigt at bruge korrektions filtere.

Fra : Pete

Dato : 28-01-02 23:03

Kan der fremstilles et forslag til en billig opsætning, samt en forklaring
på hvordan det skal virke ?, hvordan lamperne skal placeres ?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-01-02 00:15

Pete wrote:

> Kan der fremstilles et forslag til en billig opsætning, samt en
> forklaring på hvordan det skal virke ?, hvordan lamperne skal
> placeres ?

Billigt er jo et relativt begreb, en proff. fotograf vil nok sige at et
lille flashanlæg til nogle få tusinde kroner er billigt, og en
fotoamatør vil synes det er meget dyrt.

Og det med at placere lamperne er individuelt, det er jo kun i et fast
portrætstudie, hvor man kan lave en fast opstilling, ellers handler det
netop om at lave en kreativ lyssætning.