Schæfer - blod i urin
Fra : Thorkil Jensen

Dato : 25-01-02 20:28

Vi har en dejlig schæferhan på 7 år. Han har til tider drypper lidt fra
penis med en gullig vædske, som vi egentlig regnede med var en form for lidt
betændelse, da det altid er ophørt igen, men forleden var det rent blod der
dryppede.
Vi kontaktede dyrlægen som undersøgte ham - ingen forhudsbetændelse - lidt
forstørret prostata, men ikke noget han mente var årsagen - en urinprøve
viste frisk blod i urinen, ingen bakterier, så en blærebetændelse er også
udelukket - han har ikke ondt når han tisser og kan holde sig i meget lang
tid, så dyrlægens konklution var, at der muligvis er "polypper" i blæren,
som kun kunne fjernes operativt, men at de helt sikkert ville komme igen,
så problemet vle ikke kunne løses helt.
Han henviste os til en ultralydsscanning, hvor de ville kunne se evt.
polypper.

Er der nogen her der har oplevet lignende og hvordan er problemet løst for
jer.

Det drejer sig jo også om hygiejne i hele hjemmet, da vores hund altid har
måttet være i hele huset, og det derfor også er svært lige pludselig at
sætte grænser til kun at måtte være i bryggerset.

mvh. Thorkil

Fra : Heidi

Dato : 27-01-02 06:36

"Thorkil Jensen" <thorkil@post11.tele.dk> wrote in message news:<3c51b0b2$0$62869$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> måttet være i hele huset, og det derfor også er svært lige pludselig at
> sætte grænser til kun at måtte være i bryggerset.

Lyder som blæresten. Det havde min hanhund sidste år, og det lykkedes
os at opløse urinkrystallerne med et diætfoder fra dyrlægen. Havde vi
ikke haft succes med foderløsningen, havde et operativt indgreb været
alternativet.

Vi har ikke haft det siden, men vi holder naturligvis øje med ham. Et
af symptomerne er blandt andet, at hunden er længe om at tisse, og det
kan rent faktisk forværre lidelsen, at hunden skal holde sig længe.
Blæresten vil afsløres ved ultralydscanning.

God bedring.

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 27-01-02 10:17

Dejligt at I fik løst problemet på denne måde. Hvilken foder var det I blev
anbefalet dengang ?
Faktisk har vores hund endnu en skavank.
Dens bugspytkirtel er indskrumpet som gør, at den ikke danner nogle enzymer
til at spalte føden, så den får i forvejen specialkost Specific CID plus
medicintilskud i for af Pankreatin, og vores problem bliver så, at så snart
vi bare prøver på at ændre hans foder får han diareproblemer med det samme.

mvh. Thorkil

Fra : Heidi

Dato : 27-01-02 14:11

"Thorkil Jensen" <thorkil@post11.tele.dk> wrote in message news:<3c53c457$0$260$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> vi bare prøver på at ændre hans foder får han diareproblemer med det samme.

Jeg kan ikke huske det, men det var naturligvis et af dyrlægens
diættyper. Foderet indeholdt et stof, som simpelthen opløste
krystallerne. Prøv at nævne det for dyrlægen, han kan med 100%
sikkerhed skaffe det og dermed vurdere, om det kan fungere med Jeres
nuværende diæt.

Fra : Netking

Dato : 28-01-02 02:14

"Heidi" <heidi_rasmussen@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:282c18fe.0201270510.23e5d58f@posting.google.com...
> [...]
> krystallerne. Prøv at nævne det for dyrlægen, han kan med 100%
> sikkerhed skaffe det og dermed vurdere, om det kan fungere med Jeres

Link til netdyredoktor:

http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_blaeresten.html

Der står noget om hvilken fodertype der kan bruges ved den diætetiske behandling af
blæresten. Der nævnes bla. eukanuba.

VH - John.
Nethundeguiden.dk

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 28-01-02 20:09

Tak for det.
Jeg har på torsdag fået tid på dyrehospitalet til scanning og evt. indgreb,
hvis de finder det nødvendigt, så torsdag aften skal jeg nok lige give
videre, hvad de fandt ud af - mske til hjælp fra andre.

mvh. Thorkil

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 01-02-02 21:07

Lige den lovede tilbagemelding.

Drypperiet var næsten helt ophørt - kun en enket dryp onsdag aften, men vi
mødte alligevel ind på dyrehospitalet torsdag kl. 8.30, hvor de også
konstaterede forstørret prostata - friskt blod i urinen - men eller helt OK,
så en større undersøgelse var nødvendig. Han blev røntgenfotograferet, som
heldigvis viste, at der ikke var hverken polypper eller blæreste. Der blev
taget prøver fra urinlederen fra nyren, som også var helt OK. Der var lidt
betændelse i prostata, så dyrlægen overbevisning var, at det kun kunne
stamme derfra, og at det var pincilikuren som havde gjort sin virkning. Da
forstørret prostata er hormonbetinget ville den bedste løsning være
kastration, og det blev derfor foretaget, så kl. 14.00 afhentede vi vores
dejlige schæfer, som var lidt dvask efter den omgang, men ellers "ved godt
mod". Han havde været god og rar under opholdet, så det er altid dejligt,
når nogen roser ens "børn".
I dag - fredag er han på dupperne igen, og hvis det stod til ham, skulle vi
allerede på vore gåture igen, men det må vente et par dage endnu, siger
lægen, så nu går vi og nusser om vores Guldklump, som han er blevet til.

Fra : Niels Buch

Dato : 28-01-02 15:25

Har fulgt thread'en - og mener at Heidi faktisk har fat i noget, som du
snarest bør få chekket..........
Held og lykke - og godt helbred til din hund.........

--

Regards
Niels

n.buch@get2net.dk