HURTIGT svar efterlyses ang. RJ45 kabel!
Fra : sniper_Nolight

Dato : 25-01-02 15:05

Jeg skal forbinde 2 pc'ere med et krydset kabel som jeg har opfattelsen af
er det samme som et RJ45 kabel... men ikke alle RJ45 kabler er krydsede...
hvordan ved man om kablet er det?... jeg vil bruge det kabel jeg normalt
bruger til min ADSL (det der fulgte med min ADSL pakke fra TDC)... kan jeg
blot tage det ud af modemet og ind i en anden pc og så skulle det være det?
Vi skal kun spille mod hinanden, jeg ved man ikke kan få to pc'ere på nettet
med kun et krydset kabel, men kan vi dele filer eller er det begrænset til
spil... skær det gerne ud i pap da jeg aldrig har rodet med det før... og
som sagt.. det haster!

1000 tak på forhånd for al den info i kan give!

sniper_Nolight

Fra : Sven Linde

Dato : 25-01-02 15:31

sniper_Nolight skrev:
> Jeg skal forbinde 2 pc'ere med et krydset kabel som jeg har opfattelsen af
> er det samme som et RJ45 kabel... men ikke alle RJ45 kabler er krydsede...
> hvordan ved man om kablet er det?...
Her er et par muligheder for at checke om kablet er krydset.
Tag begge stik ud af netkortene, og se om farverne på ledningerne er ens.
Såfremt de kommer i samme rækkefølge er kablet IKKE krydset.
Hvis du ikke kan se farverne på ledningerne kan du måle om det samme ben er
forbundet til tilsvarende ben i det andet stik.

Uden at være helt sikker, mener jeg kablet til ADSL er lige igennem, men
check lige for en sikkerheds skyld.

Sven Linde

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 25-01-02 15:35

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev
> [...]
> som sagt.. det haster!
>
> 1000 tak på forhånd for al den info i kan give!

Som udgangspunkt er krydsede kabler røde (eller har røde stik) men den
metoden er selvfølgelig ikke 100% sikker, da det jo kan være at den der
lavede kablet ikke kendte konventionerne

Vh
Peter

Fra : Pjn

Dato : 25-01-02 16:33

Hvilket land er du i ???

Jeg har endnu ikke set røde stik på netværkskabler....

Pjn

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 25-01-02 16:43

"Pjn" <perjust@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilket land er du i ???
>
> Jeg har endnu ikke set røde stik på netværkskabler....

Prøv at besøge en hardwarebutik.
Du kan også gå ind på
http://www.heinex.dk/kabler/netvark.htm
Så kan du se dem i mange farver.
Vh
Peter
PS Danmark og du?

Fra : sniper_Nolight

Dato : 25-01-02 16:41

tak for svarene... der er vist ikke andet at gøre end at kaste sig ud i
det..

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 25-01-02 17:11

On Fri, 25 Jan 2002 15:34:48 +0100, "Peter Hindsgaul"
>Som udgangspunkt er krydsede kabler røde (eller har røde stik) men den
>metoden er selvfølgelig ikke 100% sikker, da det jo kan være at den der
>lavede kablet ikke kendte konventionerne

Har du et link til de "konventioner". Vores krydsede er BLÅ. De røde
bruger vi til telefoni...

/Dan MOrtensen

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 25-01-02 17:27

Dan MOrtensen <bakken@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:gq035u47u2b7u9gib3gesq3kb99ut2s0at@4ax.com...
> On Fri, 25 Jan 2002 15:34:48 +0100, "Peter Hindsgaul"
>
> Har du et link til de "konventioner". Vores krydsede er BLÅ. De røde
> bruger vi til telefoni...

Og det krydskabel jeg fik fra TDC var gult med samme farve stik som alle
andre kabler.

Jon

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 25-01-02 18:02

"Dan MOrtensen" <bakken@pc.dk> skrev i en meddelelse >
> Har du et link til de "konventioner". Vores krydsede er BLÅ. De røde
> bruger vi til telefoni...

Konventioner var nok et for stort ord. Men der burde da være det. Men se
følgende link:

http://www.zytrax.net/support/ethernet/pin_outs.htm#10c

Vh
Peter

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-01-02 19:20

> [...]
> røde stik) men den metoden er selvfølgelig ikke 100%
> sikker, da det jo kan være at den der lavede kablet

Hehe, jeg har da både blå, grønne og gule stik
Og hvide kabler...

/Mikael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-01-02 23:38

<hindsgaul@tdcspace.dk> wrote:

> Som udgangspunkt er krydsede kabler røde (eller har røde stik)

Det er noget sludder. Krydsede kabler fremstilles i alle farver.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 25-01-02 23:57

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse >
> Det er noget sludder. Krydsede kabler fremstilles i alle farver.

Jamen jeg beklager da så mange gange. Min misforståelse må være opstået da
vi etablerede netværk på skolerne i vores kommune. Da fik vi at vide af
instruktørerne fra det der dengang hed BFC at vi altid kunne kende de
krydsede kabler på at de var røde. Jeg kan forstå at de har ment i vores
netværk.

Venlig hilsen
Peter

Fra : Hans

Dato : 26-01-02 04:49

> [...]
> instruktørerne fra det der dengang hed BFC at vi altid kunne kende de
> krydsede kabler på at de var røde. Jeg kan forstå at de har ment i vores

Du skal såmænd ikke beklage, da vi så sandelig mangler en generel standard
for farvevalg af netkabler. Det ville være rart at vide, at var der røde
kabler i kabelbundterne, så er de altid krydsede, men når alle opfinder
deres egen standard er det sg*ette nemt at finde ud af.
Hatten af for de firmaer som dokumenterer hvad de har lavet, men ak nej,
ikke engang det har de tid til, så man skal selv stå og finde ud af hvilke
kabler der er brugt.
mvh
Hans

Fra : Arne Keller

Dato : 26-01-02 11:52

On Sat, 26 Jan 2002 04:49:28 +0100, "Hans" <fast@2night.dk> wrote:

> [...]
>ikke engang det har de tid til, så man skal selv stå og finde ud af hvilke

Så mange farver findes der desværre ikke.
Liaten skulle også revideres et par gange hvert år.
Her er en liste over nogle af de ting som man kører på struktureret
kabel.

Cat 3
Cat 5
Cat 5E
Cat 6
Cat 7
Telefoni
Systemtelefoni
ISDN-2
ISDN-30
fax
modem
RS-232
Token-Ring 4
Token-Ring 16
10-Base-T
100-Base-TX
1000-Base-T
1000-Base-TX
10/100 Ethernet krydset
10/100/1000 Ethernet krydset
ATM 25
ATM 55
ATM 155
Video
Lyd
Alarm
Bygningsstyring

Men som du skriver kan det være en god ide at bruge forskellig farvede
kabler til forskellige tjenester.
Og det er naturligvis vigtigt at dokumentere hvad man laver, det
gældre også patchninger og farver på specialkabler.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : BF

Dato : 26-01-02 12:20

Lidt sent - men
hold begge stik på kablet ved siden af hinanden - så de vender samme vej
se på stikkene, og de farver de tynde kabler har - ligger de ens i stikket
er det et "ligeud" og hvis de ligger modsat - ja så er de krydsede

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-01-02 12:43

tak for alle input... min svoger fixede lige et krydskabel til mig så nu er
alt i vinkel og det kører perfekt

sniper_Nolight