Isolering af x in ekspotential ulighed
Fra : Xylofonius

Dato : 25-01-02 14:11

Hej,

Hvordan vil I isolere x i følgende ulighed:?

3^x+3^-x<2

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Simon Kristensen

Dato : 25-01-02 14:27

"Xylofonius" <xylofonius@hotpop.com> writes:

> Hej,
>
> Hvordan vil I isolere x i følgende ulighed:?
>
> 3^x+3^-x<2

Substituer y = 3^x og løs for y.

HTH

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Xylofonius

Dato : 25-01-02 15:04

> Substituer y = 3^x og løs for y.

Det er fordi jeg skal undersøge, om f(x)=0,5(3^x+3^-x-2) kan antage negative
værdier.
Det gør jeg ved at løse f(x)<0

Altså:
0,5(3^x+3^-x-2)<0 <=> 3^x+3^-x < 2 y=3^x

y+1/y < 2 (Dm(f)=R/0) <=> y<0

3^x < 0 <=> log(3^x)<log(0) (her knækker filmen, da log kun er defineret
for x>0)

Er det så ikke argument nok for, at f(x) aldrig kan antage negative værdier?

Fra : Simon Kristensen

Dato : 25-01-02 15:20

> [...]
> for x>0)
>
> Er det så ikke argument nok for, at f(x) aldrig kan antage negative værdier?

Jo, men lad da være med at skrive log(0), når du er klar over at det
ikke er defineret. Det er nok at bemærke at 3^x altid er skarpt større
end nul.

Simon

Fra : Xylofonius

Dato : 25-01-02 15:31

> Jo, men lad da være med at skrive log(0), når du er klar over at det
> ikke er defineret. Det er nok at bemærke at 3^x altid er skarpt større
> end nul.

Ok, mange tak.

Fra : Tarek Ali Yousef

Dato : 28-01-02 09:48

> Det er fordi jeg skal undersøge, om f(x)=0,5(3^x+3^-x-2) kan antage negative
> værdier.

Det er vel enklere å skrive om f(x) som følger

f(x) = 0.5*(3^x+3^{-x}-2)
= 0.5*3^{-x}(3^{2x}-2*3^x+1)
= 0.5*3^{-x}(3^x-1)^2
< 0

tarek

Tarek Yousef - j/h 73593561/73526026 - Bjørn Stallars gt. 1 7042 Trondheim