Hjælp til animeret knap søges..........
Fra : Rasmus Christensen

Dato : 25-01-02 13:33

Hej igen igen

Jeg er ved at lave en animeret knap.
Den skal fungere såledse at ved rollOver skal der bevæge sig en
rektangle mod højre, men hvis eller når rollOut skal den bevæge
sig mod venstre derfra hvor den er kommet altså en slags
"tilbage".

Hvis der er nogend er kan guide mig lidt, vil jeg blive meget
meget glad

Med venlig hilsen
/Rasmus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Peo

Dato : 25-01-02 16:44

Du kan løse opgaven ved at "dele den i to" - en knap og et movieclip.
Movieclippet er din animation, og knappen er den der kontrollere animationen m. f.eks. tellTarget.

Se i øvrigt flashkit.com for div. tutorials om emnet.
http://www.flashkit.com/cgi-bin/tutorials/search.cgi?all=0&query=button

/peo
www.bandage.dk
www.peo.dk

Fra : Rasmus Christensen

Dato : 25-01-02 18:00

Michael Peo wrote in dk.edb.internet.webdesign.flash:
> [...]
>
> Se i øvrigt flashkit.com for div. tutorials om emnet.

Jo tak der er mange gode eksempler. Men jeg mangler stadig noget med at hvis musen kommer af knappen
før mc er færdigt skal den afspille mc baglæns....
Kan du hjælpe der??

Fra : Michael Peo

Dato : 25-01-02 18:31

Se posten "baglæns afspilning" i denne gruppe.

/peo
www.bandage.dk
www.peo.dk

Fra : Rasmus Christensen

Dato : 25-01-02 19:10

Michael Peo wrote in dk.edb.internet.webdesign.flash:
> Se posten "baglæns afspilning" i denne gruppe.
>
> /peo
> www.bandage.dk
> www.peo.dk

Ok tak, men jeg har ikke kodet så meget i flash...
Jeg skal have en var. der gemmer den frame som mc er kommet til
og så en var der ved rollOver bliver dat til "forward" og ved
rollOut til "backward" og så skal der ellers afspillet i den
rigtige retning :)
Det er vel selve ideen ikke sandt??
Men hvordan gemmer jeg den frame jeg er kommet til i en var??

Fra : Michael Peo

Dato : 25-01-02 19:28

Du skal bruge en var der hedder playDir.
playDir's værdi skal endten være "forward" eller "backward".

Koden fra den nævnte post placeres på dit animations-clip.

Koden på din knap sætter variablen playDir til endten "forward" eller "backward".
ala:
// kode start --------------------------
on (rollOver) {
animationsClip.playDir = "forward";
}
on (rollOut) {
animationsClip.playDir = "backward";
}
// kode slut ---------------------------

Fra : Rasmus Christensen

Dato : 25-01-02 19:48

> [...]
>
> Koden fra den nævnte post placeres på dit animations-clip.
>
> Koden på din knap sætter variablen playDir til endten "forward" eller "backward".

Mange tak jeg prøver det og vender tilbage......

Fra : Bo Dudek

Dato : 25-01-02 23:28

>Ok tak, men jeg har ikke kodet så meget i flash...
>Jeg skal have en var. der gemmer den frame som mc er kommet til
Det kan sagtens laves på en anden måde uden variabler:

1.Lav selve animationen af knappen som et mc, der ruller FREMAD og
IKKE tilbage.. Sørg for at lave et 'stop' i første og et i sidste
frame. Placer animationen på scenen og giv det et instance name - i
mit tilfældet navnet 'knap'

2. lav et nyt mc som kun indeholder 3 frames med hver sin action i
   1 frame = stop
   2 frame = tellTarget ("knap") { nextFrame (); }
   3 frame = gotoAndPlay (2);
placer dette mc på scenen og giv den et instancename, i mit tilfælde
'controller-frem'

3 KOPIER (vha copy i library) det ovenstående mc med de 3 frames og
ændre frame nummer 2 til
   2 frame = tellTarget ("knap") { prevFrame (); }
placer dette mc på scenen og giv den et instancename, i mit tilfælde
'controller-tilbage'

Du har nu 3 mc på scenen. En controller frem, en controller tilbage og
selve knappen. Lav nu en usynlig knap (en normal knap, hvor der kun er
grafik i hit-staten). Placer denne over din kreerede knap, og tilføje
denne action til din usynlige knap:

on (rollOver) {
tellTarget ("controller-tilbage") {
stop ();
}
tellTarget ("controller-frem") {
play ();
}
}
on (rollOut) {
[...]

Reelt set sker der det, at når du laver mouseover, startes din
frem-controller, som hele tiden afspiller nextframe, nextframe,
nextframe osv.. indtil du lave mouse out, så stoppes frem-controlleren
og så afspilles prev(ious)frame prev(ious)frame prev(ious) osv.

Get the point??

Mvh
Bo Dudek
http://www.bodudek.dk

Fra : Rasmus Christensen

Dato : 26-01-02 14:16

Bo Dudek wrote in dk.edb.internet.webdesign.flash:
> [...]
> nextframe osv.. indtil du lave mouse out, så stoppes frem-controlleren
> og så afspilles prev(ious)frame prev(ious)frame prev(ious) osv.

Det lyder som en genial måde jeg prøver det lige ;)
Jeg så forresten din hjemmeside, den er sku flot.
Og så lige en sidste ting den med cykling er god. Jeg cykler selv i
Århus cykelklub og hvad kan jeg sige det er en livsstil

Fra : Bo Dudek

Dato : 26-01-02 14:21

>Det lyder som en genial måde jeg prøver det lige ;)
godt så.. en lille rettelse er nok, at i clippet, der indeholder din
knap.. der skal være en tellTarget, der stopper den ene eller den
anden controller i begge ender. Ellers vil disse blive ved med at køre
og dermed hugge cpu :)

>Jeg så forresten din hjemmeside, den er sku flot.
tak :)

>Og så lige en sidste ting den med cykling er god. Jeg cykler selv i
>Århus cykelklub og hvad kan jeg sige det er en livsstil
jeg roer osse kajak.. det er oss' en livsstil ;)

Mvh
Bo Dudek
http://www.bodudek.dk

Fra : Rasmus Christensen

Dato : 26-01-02 19:16

> [...]
> knap.. der skal være en tellTarget, der stopper den ene eller den
> anden controller i begge ender. Ellers vil disse blive ved med at
Hvordan lige tellTarget(??)

Kender du forresten nogle gode bøger evt. jeg har fundet mange
toturials, men ingen steder hvor jeg syntes det var genialt...

Fra : Rasmus Christensen

Dato : 26-01-02 19:43

Rasmus Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.flash:
> køre
Hvordan lige tellTarget(??)
Kender du forresten nogle gode bøger evt. jeg har fundet mange toturials,
men ingen steder hvor jeg syntes det var genialt...

Jeg får denne fejl bed fremgangsmåden:
Target not found: Target="knap" Base="_level0.controllerFrem"

/Rasmus

Fra : Bo Dudek

Dato : 26-01-02 20:07

>Hvordan lige tellTarget(??)
stil dig i første frame i clippet med knappen.. og indsæt flg action

tellTarget ("_root.controller-tilbage") {
stop ();
}

ligeledes skal der i SIDSTE frame i clippet med knappe være

tellTarget ("_root.controller-frem") {
stop ();
}

disse to actions betyder, at når knappen er foldet helt ud eller er
tilbage på sin plads, så bliver frem eller tilbage controlleren
stoppet fra sin løkke..

>Kender du forresten nogle gode bøger evt. jeg har fundet mange toturials,
>men ingen steder hvor jeg syntes det var genialt...
www.flashkit.com er altid suveræn.. ellers har jeg været meget glad
for bøgerne Visual Quickpro Guide bøgerne.. har to bøger i hver sin
sværhedsgrad.. der er relativt billige af den type bøger at være (ca
300/stk og så er de nemme at forstå

>Jeg får denne fejl bed fremgangsmåden:
>Target not found: Target="knap" Base="_level0.controllerFrem"
det lyder som om du IKKE har placeret dine controllere på scenen??
hvis du HAR placeret BÅDE controller-frem og controller-tilbage, så
skal du huske at navngive dem vha paletten 'Instance' (ctrl+I)

Mvh
Bo Dudek
http://www.bodudek.dk

Fra : Rasmus Christensen

Dato : 26-01-02 20:29

> [...]
> stop ();
> }
>
> ligeledes skal der i SIDSTE frame i clippet med knappe være

Det har jeg prøvet nu. Jeg har indsat det i i den animation(mc) der udgør
knappen.

Men nu virker det heller ikke helt ok...
På selve stagen har jeg delt den op i 4 lag en "usynligKnap", "MC-animation",
"mc-frem" og "mc-tilbage", hvor der kun er en enkelt frame i hvor, hvor de
forskellige elementer er indsat, men lige meget hjælper det....
Den "afspiller" selv om musen ikke er over den usynligeknap´s hit område, og
når musen kommer derind over får jeg den fejl jeg skrev før med at den ikke
kender target "knap"...
Det er lidt underligt...
/Rasmus

Fra : Bo Dudek

Dato : 27-01-02 13:38

Hej Rasmus

Vi prøver lige at starte forfra. Slet alt, begynd på en ny flashfil og
følg følgende:

1. Opret et movieclip, som indeholder din knapanimation. Animation
skal kun være fremadrettet, da vi får den til at køre baglæns
automatisk. Sørg for at putte en Stop i første frame. Giv mc'et et
instance navn, når du har placeret det på stagen.

2. Opret et ny movieclip og kald det controllerFrem. Clippet skal
indeholde 3 frames, som alle KUN indeholder actions - dvs ingen
grafik. Der skal være en Stop i første frame. I anden frame skal der
være en tellTarget; når du tellTarget er indsat, skal du vælge dit
target. For at være sikker på, at du angiver det rigtigt, skal du
bruge SIGTEKORNET, som er NEDERST i HØJRE hjørne. Klik først i feltet,
hvor du indtaster target, og DEREFTER på sigtekornet. Under 'Notation'
har jeg prikket flg. af: dots og absolute. Dit mc med knappen skulle
meget gerne være at finde øverst i det lille popupvindue. Klik een
gang på det og derefter 'ok'
Klik derefter på Gote i din actionpalette og vælg nextFrame. I tredje
frame skal der være en gotoAndPlay (2). Placer dette mc på stagen og
giv det et instancename a la controllerFrem.

INSTANCE NAME OG NAVNET PÅ SELVE MOVIECLIPPET HÆNGER IKKE NØDVENDIGVIS
SAMMEN!

3. Åben dit library og højreklip på det mc du oprettede i punkt 2.
Vælg duplicate og giv kopien et navn a la controllerTilbage. Ret i
det, så der i frame nummer 2 kommer til at være previousFrame istedet
for nextFrame. Placer dette mc på stagen og giv det et instancenamet
controllerTilbage.

4. Opret din usynlige knap. Dvs, lav en normal knap; ret i den ved at
FLYTTE grafikken fra 'up'-staten til 'hit'staten. Placer denne knap
over dit mc fra punkt 1.

5. Klik een gang på ovenstående knap og tilføj disse actions.

[...]

De indsatte targets skal selvfølgelig bruges med de instance names,
som DU bruger. Husk at bruge sigtekornet; det sikrer en præcis
sti-gengivelse.

6. Åbn dit mc fra punkt 1. Indsæt en xtra action i første frame, som
siger
tellTarget ("controllerTilbage") {
stop ();
}
og en i sidste frame, som siger
tellTarget ("controllerFrem") {
stop ();
}
Disse to sikrer, at de to controllere stoppes.

Det skulle være det hele. Hvis det er helt håbløst, så brug evt. min
mail

Mvh
Bo Dudek
http://www.bodudek.dk

Fra : Rasmus Christensen

Dato : 27-01-02 15:50

> [...]
> Disse to sikrer, at de to controllere stoppes.
>
> Det skulle være det hele. Hvis det er helt håbløst, så brug evt. min

Hej igen

Du må undskylde jeg ikke fik skrevet igen igår. Jeg fik nemlig selv løst
problemet...

I de to controllere frem og tilbage, som hver består af 3 frames med hver
sin action, var der en fejl i 2. frame.

der stod: (dette er fra "controllerTilbage"
tellTarget ("knap") {
   prevFrame ();
}

det skulle rettes til:
tellTarget (_root.knap) {
   prevFrame ();
}

Så nu virker det perfekt....

Men mange tak for hjælpe, jeg fik studeret macromedias action directory
for at finde frem til det, men har da lært meget af det....

Det kan jo være der er noget en anden gang..
Eller hvis nu jeg har et prob. med racer cyklen