Hvordan starter man med MySQL og PHP
Fra : Ricki

Dato : 24-01-02 23:15

Hej,

Jeg er helt ny i dette, men vil gerne lære. Jeg har prøvet at læse mig lidt
frem på http://www.webcafe.dk/ , men jeg savner en forklaring på hvordan jeg
i første omgang får strikket et eksempel sammen, som kan afvikles på min
egen maskine. OS er W2K professionel og jeg har installeret IIS. Jeg har
desuden installeret MySQL og PHP.
Hvad gør man så???

Hilsen Ricki

Fra : Svenne Krap

Dato : 25-01-02 00:07

On Thu, 24 Jan 2002 23:14:43 +0100, "Ricki" <webfabrikken@pc.dk>
wrote:

>Hvad gør man så???

Et virkeligt godt råd er:
Drop de tutorials på nettet. De fleste af dem har ingen, der tager
ansvaret for hverken rigtigheden eller aktualiteten.

Køb en bog om emnet.
For ikke så længe siden spurgte min bror om det samme og mit svar var
på det tidspunkt:
"Start på PHP" fra idg-forlag. Den er kort (70 sider i noget der
minder om A4) og billig 69 kroner (ca. 8 euro og 29 cents).
Den findes ved stort set alle kiosker, der sælger IDG-hæfter.

Jeg må indrømme, at jeg ikke har læst den, men den virkede meget
fornuftig da jeg skimmede min lillebrors eksemplar igennem.
Og som sagt, næsten alt udgivet af et seriøst (og større) forlag er
seriøst, da det er deres ry og økonomiske overlevelse, der står på
spil ... every error counts.

Svenne
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 25-01-02 16:20

Svenne Krap <usenet@krap.dk> wrote in

> Et virkeligt godt råd er:
> Drop de tutorials på nettet. De fleste af dem har ingen, der tager
> ansvaret for hverken rigtigheden eller aktualiteten.

Nej men hvis man bare vil snuse lidt til php osv. Er det da et meget godt
sted at starte. Jeg læste artiklerne på webcafe.dk. Nu kan jeg lidt php og
database til hjemmebrug. Jeg tvivler på at jeg kunne have fået mere ud af at
læse en bog om det.

--
Med venlig hilsen Esben
for svar over email fjern _slet_

Fra : Svenne Krap

Dato : 25-01-02 17:14

On Fri, 25 Jan 2002 15:20:03 GMT, Esben Skov Pedersen
<phreak@_slet_12move.dk> wrote:

> [...]
>database til hjemmebrug. Jeg tvivler på at jeg kunne have fået mere ud af at

Det er jeg ked af at høre, for jeg var lige inde og kigge og de var
IMHO ikke mange pennies værd, de små korte tutorials.

For husk på, at kunne sproget (PHP) har ikke så meget med at kunne
programmere at gøre.
Programmering er mere end at kunne skrive 10 linjers kode.

Men der er selvfølgelig forskel i ambitioner.

Svenne

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 25-01-02 18:05

"Svenne Krap" <usenet@krap.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jeg ked af at høre, for jeg var lige inde og kigge og de var
> IMHO ikke mange pennies værd, de små korte tutorials.

Nu lyder det lidt som om du er en haj til at programmere, men hvis du satte
dig i en nybegynders sted, tror du så ikke at f.eks. webcafe.dk eller andre
steder på nettet, er et udmærket sted at starte? Men bøger er nu heller ikke
værst

> For husk på, at kunne sproget (PHP) har ikke så meget med at kunne
> programmere at gøre.

Delvist rigtigt, men for at kunne programmere, må du også kunne et sprog.
Det lyder lidt som om du sidestiller PHP med Lingo

> Programmering er mere end at kunne skrive 10 linjers kode.

Meget mere!

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Svenne Krap

Dato : 25-01-02 18:42

On Fri, 25 Jan 2002 18:05:16 +0100, "Tonni Aagesen"
<use.my@signature.com> wrote:

> [...]
>steder på nettet, er et udmærket sted at starte? Men bøger er nu heller ikke

Det håber jeg da, jeg har da arbejdet i branchen i mere end 2 år og
flirter med at skrive en lidt mere avanceret PHP-bog i øjeblikket.

Min pointer var også, at man skal ikke forestille sig, at man bliver
en "råhård" programmør af at læse tutorials. Ligesom man ikke bliver
dybdegående informeret om verdenen ved at læse sladderpresse.

Tutorials kan være meget gode, men tit er en del af det, der står der
rimeligt uheldigt. Jeg har set mange "tutorials", der gør læseren en
bjørnetjeneste ved at komme med mærkelige ting en newbie ikke kan
gennemskue som forkert.
Lige præcis det sker yderst sjældent i en bog, hvor nogle tager det
fulde ansvar for hvad der står. Og her mener jeg både forfatteren og
forlaget.

Personligt har jeg lidt mere end 3 hyldemeter med programmeringsbøger,
i et patchwork af forskellige sprog (Java/C/C++/ASM/PHP), forskellige
teknikker og mange mange bøger om at programmere (fx. planlægning,
extreme programming, refactoring), database teori,
systemadministration osv.

Kan man virkeligt lære det på ti små sider skrevet er en fjorten års
gut ? Hvis ja, må jeg nok se mig stemplet som et fjols ved at købe alt
den viden.

>Delvist rigtigt, men for at kunne programmere, må du også kunne et sprog.
>Det lyder lidt som om du sidestiller PHP med Lingo

Selvfølgelig skal du kunne et sprog, men jeg vil stadig hævde, at det
er mindre end 10% af at kunne programmere.
På et tidspunkt, når man har erfaring nok, så tænker man kun på
syntaxen (sproget), når man vender tilbage efter lang tid :)
Og selv der virker det hele naturligt efter ganske få timer :)

Svenne

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-01-02 21:26

"Svenne Krap" <usenet@krap.dk> wrote in message
> Lige præcis det sker yderst sjældent i en bog, hvor nogle tager det
> fulde ansvar for hvad der står. Og her mener jeg både forfatteren og
> forlaget.

Jeg er generelt nogenlunde enig med dig. Men lige det med ansvar, der er jeg
meget uenig.
Forlaget tænker kun på penge, ikke ære. Det samme gælder typisk forfatteren.

Og ansvar? Æh... Har du nogensinde hørt om nogen, der har fået udbetalt
erstatning, fordi de har læst noget i en bog, der var forkert? Altså hvis vi
lige ser bort fra bøger, som netop handler om løgn og bedrag.

Selvfølgelig er både forfatter og forlag interesseret i at udgive noget, der
er godt og korrekt. Men pengene kommer så godt som altid først. Så
deadlines, og *så* indhold.
Sådan oplever jeg det i hvert fald.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Svenne Krap

Dato : 26-01-02 13:42

On Fri, 25 Jan 2002 21:26:01 +0100, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Jeg er generelt nogenlunde enig med dig. Men lige det med ansvar, der er jeg
>meget uenig.
>Forlaget tænker kun på penge, ikke ære. Det samme gælder typisk forfatteren.

Har du nogensinde arbejdet med et forlag ?
Det er klart, at i kraft af at være nedarvedet fra baseklassen
generic_company har de ønske om at maksimere profit.
Men hvis et forlag kaster et par dårlige bøger ud på markedet i streg,
kan de pakke sammen.
Det er derfor det er sikrere at købe noget som fx. McGraw-Hill står
for i stedet for noget "Viggo P, 2.b Æskekøbing Gymnasie".

>Og ansvar? Æh... Har du nogensinde hørt om nogen, der har fået udbetalt
>erstatning, fordi de har læst noget i en bog, der var forkert? Altså hvis vi
>lige ser bort fra bøger, som netop handler om løgn og bedrag.

Nope, men som sagt en dårlig bog er direkte årsag til de ikke kan
afsætte bøger fremover. Så de tager et stort ansvar.

>Selvfølgelig er både forfatter og forlag interesseret i at udgive noget, der
>er godt og korrekt. Men pengene kommer så godt som altid først. Så
>deadlines, og *så* indhold.

Penge og som følge deraf deadlines vil altid eksistere i et frit
marked.
Men både forfatter (som ikke kan vise sig offentlig i sin faglige
omgangskreds hvis han har begået noget sjusk) og forlag (hvis
eksistens afhænger deraf) er meget committede for at skabe noget godt.

Og mht. til pengene. Såååå mange penge er der sgu ikke i at skrive
bøger.
Jeg var økonomisk bedre tjent med at arbejde end at skrive bog i den
tid (timelønnen rammer noget der ligner 60 kroner hvis bogen ikke
sælger godt og sælger den første oplag ud så er det noget ala. 165
kroner i time - eller 45% af min vanlige timeløn).
Så har du ingen interesse i at skrive bogen, så gør man det sgu ikke -
pengene er for små.

Svenne

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-01-02 15:50

> Har du nogensinde arbejdet med et forlag ?

Næh, men jeg har læst dårlige bøger og (især) hæfter.

Jeg siger ikke, at forfattere og forlag ikke sætter en ære i at udgive noget
godt. Men det har altså heller ikke første prioritet.

> Men både forfatter (som ikke kan vise sig offentlig i sin faglige
> omgangskreds hvis han har begået noget sjusk)

Hvad med forfattere, der ikke har nogen faglig omgangskreds?

> og forlag (hvis
> eksistens afhænger deraf)

Man kan nu slippe godt fra mange ting.

Det eneste jeg vil frem til er, at bare fordi det er en bog, behøver den
ikke være god.
Ligesom en artikel på nettet ikke behøver at være dårlig.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-01-02 04:52

"Svenne Krap" <usenet@krap.dk> skrev i en meddelelse

> Det håber jeg da, jeg har da arbejdet i branchen i mere end 2 år og
> flirter med at skrive en lidt mere avanceret PHP-bog i øjeblikket.

Det lyder da spændende!! Men, selv om jeg nok hører til gruppen af
mennesker, der vil læse bogen, kan jeg ikke lade være med at tænke på, om
det er marked for sådan en bog. Her giver jeg Niels A. ret i at forlaget
først og fremmest tænker på penge. I øvrigt er det min erfaring, at jo bedre
man bliver til PHP, jo mere har man ud af manualen på nettet. Det er ikke
fordi, jeg ville lyde som en såkaldt "stopklods"

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Svenne Krap

Dato : 26-01-02 13:30

On Sat, 26 Jan 2002 04:52:15 +0100, "Tonni Aagesen"
<use.my@signature.com> wrote:

> [...]
>man bliver til PHP, jo mere har man ud af manualen på nettet. Det er ikke
>fordi, jeg ville lyde som en såkaldt "stopklods"

Nu er det ikke "kun" en avanceret bog om php, den handler også om
fornuftigt databasedesign, formalisering af features, arbejdsplaner
osv..

Den skal på ingen måde konkurrer med
http://www.php.net/whatever-function-you-need-to-know
(som jeg selv bruger hver dag :)

Den skal ikke lære folk at programmere sproget php (jo, det skal den
også, med stor vægt på OO) men ligeså meget om at tænke sig om og lave
en fornuftig "løsning" i stedet for en tilfældig stump kode.

En meget spændende bog IMHO, og dem der har set den fulde synopsis er
rimeligt begejstrede :)

Men nok om det... det er ikke dk.kommercielt.push-din-bog :)

Svenne

Fra : Christian Joergensen

Dato : 25-01-02 18:27

> Det er jeg ked af at høre, for jeg var lige inde og kigge og de var
> IMHO ikke mange pennies værd, de små korte tutorials.

Der er også forskel på hvem teksterne er henvendt til. Som erfaren(?) PHP
programmør for du ikke meget ud af at læse dem. Men som nybegynder kan det
være en utrolig god måde at komme igang på.

> Programmering er mere end at kunne skrive 10 linjers kode.

Programmering er en tankegang.

--
Christian Jørgensen / It's so complicated, it can't crash.
http://www.razor.dk /

Fra : Svenne Krap

Dato : 25-01-02 18:44

On Fri, 25 Jan 2002 18:27:28 +0100, Christian Joergensen
<mail@phpguru.dk> wrote:

>Der er også forskel på hvem teksterne er henvendt til. Som erfaren(?) PHP
>programmør for du ikke meget ud af at læse dem. Men som nybegynder kan det
>være en utrolig god måde at komme igang på.

Enig, min pointe er også :

Når du kan alt i de tutorials, så lad være med at stoppe - fordi du
ved ikke alt endnu. Bøgerne vil blive nødvendige på et tidspunkt.

Svenne

Fra : Ricki

Dato : 25-01-02 19:09

Nå, men hvorom alting er ( det er et fedt udtryk ! ) så øhmmm........

[...]

Er der en der kan svare på mit spørgsmål, eller skal vi fortsætte den lange
diskussion om programmering.
Jeg kender til programmering, og har bl.a. datamatiker-udd i
programkonstruktion. Mit problem er
bare: Hvilken applikation skrives koden i ( notepad, html-editor, etc. ) og
hvordan får jeg afviklet tingene?
Skal jeg gemme filerne med en bestemt extension eller what?
Jeg er glad for al den hjælp jeg kan få.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 25-01-02 19:11

> [...]

> afvikles på min egen maskine. OS er W2K professionel og jeg har
> installeret IIS. Jeg har desuden installeret MySQL og PHP.

Et ultrakort eksempel kunne være:

<?php
print "Hello World";
?>

--
Christian Jørgensen / Never make any mistaeks.
http://www.razor.dk /

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-01-02 21:29

"Ricki" <webfabrikken@pc.dk> wrote in message
> Hvilken applikation skrives koden i ( notepad, html-editor, etc. )

Ja.

> hvordan får jeg afviklet tingene?

Hvis du laver hjemmesider, så bare gå ind på siden.

> Skal jeg gemme filerne med en bestemt extension eller what?

Man plejer at kalde php-filerne for ".php" til sidst, og fortælle
webserveren, at filer hvor navnet ender på ".php" skal igennem
php-fortolkeren.
Men du kan også kalde filerne for "*.jpeg", "*.html", "mælketand",
"hundeslæde" eller "makrelfilet", bare serveren er sat op til det.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Svenne Krap

Dato : 26-01-02 13:44

On Fri, 25 Jan 2002 19:09:25 +0100, "Ricki" <webfabrikken@pc.dk>
wrote:

> [...]
>programkonstruktion. Mit problem er
>bare: Hvilken applikation skrives koden i ( notepad, html-editor, etc. ) og

Tingene skrives i den editor du er mest glad for - sålænge den kan
lave ASCII-tekst er det fint.
Filerne lægges på webserveren og du besøger dem "almindeligt" for at
eksekvere php-programmet.

>Skal jeg gemme filerne med en bestemt extension eller what?
>Jeg er glad for al den hjælp jeg kan få.

De hedder oftest .php-men det afhænger af hvordan du har sat din
server op.

Svenne

Fra : Ricki

Dato : 26-01-02 15:10

[Snip]> Tingene skrives i den editor du er mest glad for - sålænge den kan
> lave ASCII-tekst er det fint.
> Filerne lægges på webserveren og du besøger dem "almindeligt" for at
> eksekvere php-programmet.
[snip]

Hvordan sætter jeg min server op når den ikke er online ( eller hvad man
skal sige ). Jeg har installeret IIS blot for at kunne afvikle disse ting på
min egen maskine uden at skulle uploade ( og iøvrigt købe mig til en
webhotel-løsning der understøtter PHP og MySQL, blot for senere at finde ud
af at jeg nok ikke er en haj til dette her )?

Hilsen Ricki

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-01-02 15:52

> Hvordan sætter jeg min server op når den ikke er online

Ligesom man ellers ville have gjort.

I browseren kan du så fx. skrive "localhost" eller "127.0.0.1", eller hvad
der nu er passende til at fange din egen maskine.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : palle Jensen

Dato : 27-01-02 15:31

"Ricki" <webfabrikken@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

ud
> af at jeg nok ikke er en haj til dette her )?

Jeg havde selv problemer med ISS og installereded dedrfor en apacheserver og
så kørte det bare på min 2kgpro maskine

ellers kan du på nettet finde følgende:

FoxServ 1.0 Development Server
Beskrivelse: Udviklingsserver til Windows-platformen. Har PHP og MySQL
Version: 1.0 Filstørrelse: 11.95 MB

eller

FoxServ 2.0 Beta 3 Development Server
Beskrivelse: FoxServ er en server til din windowsmaskine. Den installerer
apache, php, mysql, phpmyadmin og en masse andet godt. Meg nem at arbejde
med.
Version: 2.0 Beta 3 Filstørrelse: 23.66 MB

Mv
Palle jensen

Fra : Ricki

Dato : 27-01-02 19:55