tabt en tand.
Fra : Majer

Dato : 24-01-02 22:42

Hej Med Jer!!

I dag har Peter tabt en tand. Muligvis har han tabt flere (han er 6 mdr.),
men vi har bare ikke fundet andre.

Nu vil jeg lige høre om der er nogen der ved, om der er noget man skal være
specielt opmærksom på, i forbindelse med at han taber tænder??

På Forhånd tak...

Majer

Fra : Blue & White

Dato : 24-01-02 23:38

Sandsynligvis er der tale om en mælketand. Det passer meget godt med
alderen, da tandskiftet gerne finder sted mellem 4-6 måneder.
Det er i øvrigt ikke altid, man finder de tænder, der bliver skiftet ud - en
del bliver simpelthen spist (naturens eget genbrug)!
Der er ikke så meget at holde øje med i forbindelse med tabet af
mælketænder, snarere skal man holde øje med, om de nu også bliver tabt: det
hænder, at den nye tand vokser ud mens mælketanden stadig sidder der. Så
hvis katten pludselig har f.eks. to hjørnetænder, og den ene ikke så meget
som rokker, skal man til dyrlæge og have mælketanden trukket ud, ellers kan
den blivende tand få en forkert stilling.
Men normalt plejer alt det her at gå helt af sig selv.
Hilsen, Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Majer

Dato : 25-01-02 09:02

Hej Niels Peter!

Tusind tak for svaret! Så blev jeg så meget klogere på katten. Det er jo
ikke til at vide alt, når man aldrig har haft kat før. Men nu ved jeg det jo
til en anden gang...*S*...

Er det så derfor han i øjeblikket, ikke kan gå forbi noget som helst papir,
uden at skulle bide i det??... Klø'r gummerne??... Eller er det bare en
meget dårlig vane, han har tilegnet sig??...

Ha' en rigtig god weekend!!

VH
Majer

Fra : Pernille Scharff

Dato : 25-01-02 09:19

Hej Majer,

vores to er også i tandskiftealderen og skal gumle på alt fordi gummerne
klør - ideelt set burde de vel ha' en bidering lige som små børn. Jeg er
blevet ret træt af at de tit gumler på mine fingre så jeg spurgte min
lokale dyrehandel om hun havde nogle forslag. Hun havde bl.a. nogle
"stænger" af tørret fisk som kattene er ret vilde med at gumle i -
svarer lidt til hundenes tyggeben. Jeg er sikker på at Peter også gerne
vil ha' hundetyggeben eller noget der ligner - bare han ikke ser der
står "hund" på pakken *G* hvis du ikke kan få fat i noget der er
beregnet til katte. Man kan også (til hunde) få nogle stænger af tørret
kød og dem er mine katte helt vilde med at tygge på! De bliver dog ret
hurtigt spist så de regnes mere som ekstra godbid end som tyggeben....

/Pernille

Fra : Blue & White

Dato : 25-01-02 09:40

> [...]
> uden at skulle bide i det??... Klø'r gummerne??... Eller er det bare en
> meget dårlig vane, han har tilegnet sig??...

Tak i lige måde!
Ja, det klør temmelig meget (præcis hvor meget varierer en del fra kat til
kat).
I Pernilles indlæg finder du en del gode tips til ting, du kan give ham at
tygge på.
Hilsen, Niels Peter