Racestandard
Fra : Kjeld Lilholm

Dato : 24-01-02 22:30

Hej alle
Nu har jeg ligesom Claus siddet og læst alle de hersens indlæg vedr.
kuperinger eller ej.
Og jeg vil bare lige komme med en detalje der - syntes jeg - kan være nok så
vigtig. Og det er noget jeg selv har været udsat for.
Min Rottweilerhvalp på nu 9mdr. er efter en tævehund med en mistænkelig
oprullet hale. Forstået på den måde at den ikke er diskvalificerende iflg.
FCI standarden som siger at oprullet hale hos en Rottweiler er en
diskvalificerende fejl hvilket kan umuliggøre avl på dyret.
Nu blev tævehunden så parret med en hanhund der var kuperet. Altså ingen
synlige tegn på halens "oprullethed".
Hvalpene der så kom ud af parringen havde haler i hele spektret lige fra
perfekt til min hunds - oprullet. Den er så oprullet at hun til tider må
lægge den ud til siden da den ruller helt ned under ryglinien.
Hvis man havde kunnet se hanhundens hale, og hvis den også havde været
oprullet, så var lige netop de to hunde nok ikke blevet parret. Bare lige en
strøtanke.
Og jeg ved godt at nu kommer der indlæg om at man bare kan vælge at parre
med halehund etc. Men det gjorde man altså ikke. Man gik efter
brugsprøverne.
Mvh
Lilholm

Fra : Kiksekage

Dato : 24-01-02 23:43

"Kjeld Lilholm" <lilholm@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3c507d4f$0$62902$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nu blev tævehunden så parret med en hanhund der var kuperet. Altså ingen
> synlige tegn på halens "oprullethed".

Hvis den ville have udviklet "oprullethed", så ville den nok have
en diskvalificerende "knækhale". Dvs. en kuperet hale, der
vender ind over ryggen.

I øvrigt peger du på noget væsentligt - idet FCI standarderne
ikke er tilrettet - men blot har fået en tilføjelse "Ikke tilladt i Danmark" i punktet, hvor halen omtales.

Og man har aldrig kunne avle på halens udseende - og
ved derfor heller ikke hvilke varianter, der er flest af. På
samme måde med ørerne på¨de racer, som tidligere
var kuperede.
Opmærksomheden har været meget focuseret på ørernes
placering og påvirkning af hundens udtryk - det samme
er ikke tilfældet med halerne. Heldigvis - for man kunne
være rimeligt sikker på at stå "bagved" en ørekuperet hund
i præmierækken i en del år - selvom den var aldrig så
skævbenet.
Den bekymring har hundefolket også haft at tage stilling til,
når de skulle have avlskåret deres hale-u-kuperede hunde.

Så.... det er lidt for småt skåret - når man mener at det
kun har været skønhedsidealer, der har ligget bag
vægringerne ved at stoppe med kuperingerne.

Mh