Hvordan tester man om et PCMCIA-netkort vi~
Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 24-01-02 19:22

Min bror har fået et 10Mbit Ethernet LAN PCMCIA-kort fra 3COM
forærende - det skal bruges til at koble hans bærbare på en
ADSL-forbindelse.
Han kan bare ikke få forbindelsen til ADSL-modemet til at fungere, og
er nu kommet i tvivl om, hvorvidt det måske skyldes et defekt kort.
Kan man teste det på nogen måde?

Det skal siges, at computeren (m. Win98) genkender kortet og selv
finder en driver frem, og at der ikke umiddelbart ser ud til at være
probæemer. Stikket (eller mediekobleren, som den vist hedder) til
kortet er helt nyt (fulgte ikke med "gaven"), og er af den type, hvor
der er nogle små dioder på. der er dog ingen af dem, som lyser. Kunne
det tyde på et defekt kort - ellers kyldes det bare, at kort og stik
ikke er 100 pct. kompatibelt?

På forhånd tak

Lars

Fra : Erik Varn Semey

Dato : 25-01-02 23:00

er det 2 lysdioder på stikket med tal som 10 eller 100 ?

Fra : Peter T.

Dato : 04-02-02 13:23

lcj@wanadoo.dk wrote in news:t5k05ucd3so5uneujm6ttjvqjqmgso7v98@4ax.com:

> [...]
> Han kan bare ikke få forbindelsen til ADSL-modemet til at fungere, og
> er nu kommet i tvivl om, hvorvidt det måske skyldes et defekt kort.

Bruger han et krydset/ikke krydset netkabel?

--
Mvh. Peter T.

Vil du lære at quote korrekt? Kig på...
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 05-02-02 00:45

On Mon, 4 Feb 2002 12:22:38 +0000 (UTC), "Peter T." <n@d.a> wrote:

>Bruger han et krydset/ikke krydset netkabel?

Krydset (hvis det er det samme som "twisted pair")

Lars

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 06-02-02 20:41

<lcj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse news:p57u5u0kmc4j4u1nombb53fqi1o5pccaeh@4ax.com...

> Krydset (hvis det er det samme som "twisted pair")

Det er det ikke.
Ledningsparrene er snoede ("twisted pair").
For at kunne connecte direkte imellem to PC skal det ydermere også være krydset ("crossed").

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:

Fra : Henrik Holm Jensen

Dato : 17-02-02 10:09

> [...]
> Han kan bare ikke få forbindelsen til ADSL-modemet til at fungere, og
> er nu kommet i tvivl om, hvorvidt det måske skyldes et defekt kort.

Installér kortet og den nyeste driver.
Sæt TCP/IP op med en adresse og subnet
ping localhost
ping 10.0.0.42 (den IP adresse du har sat op)

Hvis begge ovenstående Pings går godt er der tale om kablingsfejl. Hvis
ovenstående fejler er der fejl i enten protokol stakken og/eller på kortet.

--
Henrik

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-02-02 12:55

On Sun, 17 Feb 2002 10:08:34 +0100, "Henrik Holm Jensen"
<Henrik@area42.dk> wrote:

> [...]
>ping 10.0.0.42 (den IP adresse du har sat op)
>
>Hvis begge ovenstående Pings går godt er der tale om kablingsfejl.

Der kan vel stadig være fejl på kortet, selv om man kan pinge det.
Ping tester jo ikke forbindelsen ud af kortet, så længe man kun pinger
et lokalt kort på samme maskine.
Det ændrer selvfølgelig ikke ved, at det er et godt sted at starte ...

>Hvis
>ovenstående fejler er der fejl i enten protokol stakken og/eller på kortet.

Yes.

Mvh. Jørn