Isdn dataflow stop???
Fra : Lars Johansen

Dato : 23-01-01 00:00

Hej hej

Jeg har gennem lang tid haft periodiske problemer med en isdn forbindelse.
Bruger eicon diva modem og problemet består i at jeg fuldstændig mister
dataflow og ikke kan få det igang igen.
Har prøvet både med win 98, win 98 SE ,samt win ME, men der er ingen
forskel. Engang imellem kører det optimalt med fuld udbytte af linien, men
som regel kobler den bare på og "hænger", icq virker dog for det meste.
Jeg har prøvet med både teledk samt cybercity abbonoment, og det samme sker.
Jeg har også skiftet modemet ud samt prøvet med alle de forskellige firmware
versioner jeg har kunne skrabe sammen.
Jeg har derudover haft en utolig masse tlf timer med både teledk og
cybercity, samt der har været en teknikker for at måle linien. Men stadig
ingen forskel.
Problemet startede over et år siden, og jeg synes efterhånden at jeg har
prøvet alt, undtaget lige en newsgroup.
Lokalitionen er vejle, urhøj.
Maskinen er 450 mhz PII med 128 MB ram.

Med venlig hilsen
Lars Johansen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-01-01 00:07

> Jeg har gennem lang tid haft periodiske problemer med en isdn forbindelse.
> Bruger eicon diva modem og problemet består i at jeg fuldstændig mister
> dataflow og ikke kan få det igang igen.

Er din computer forbundet til jord?

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Lars Johansen

Dato : 23-01-01 00:12

Bruger eicon diva modem og problemet består i at jeg fuldstændig mister

> Er din computer forbundet til jord?

Nej det tror jeg faktisk ikke. Du mener igennem stømstikket?
Hvad virkning kan det have?

Med venlige hilsen
Lars johansen
*IMPONERET OVER SVARTIDEN :)*

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-01-01 00:23

> Bruger eicon diva modem og problemet består i at jeg fuldstændig mister
> Nej det tror jeg faktisk ikke. Du mener igennem stømstikket?

Det er første fejlsøgningsforsøg, det er meget ofte medvirkende til fejl

> Hvad virkning kan det have?

Det er en kompliceret forklaring som jeg knapt forstår, men det skyldes til
dels at der ikke er nogen galvanisk adskillelse mellem seriel-kabel og ISDN
kabel
Derfor kan støj fra skærmen på serielkablet vandre over i ISDN-ledningen
eller ind i modemet og forstyrre det.

Fra : Thomas Stadil Pinstr~

Dato : 23-01-01 11:44

Jeg har ingen stikkontakter med jord
Kan man selv lave en jord forbindelse?

Mvh
Thomas Pinstrup

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-01-01 11:49

> Jeg har ingen stikkontakter med jord
> Kan man selv lave en jord forbindelse?

Du kan sikkert godt fuske noget, men:
Det er farligt (for dig og dit udstyr)
Det vil sikkert ikke virke
Det er ulovligt

Få fat på en elektriker.

Fra : Tomas O.

Dato : 25-01-01 12:57

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en meddelelse news:94jni3$s0m$1@news.inet.tele.dk...

> Du kan sikkert godt fuske noget, men:
> Det er farligt (for dig og dit udstyr)

At sætte en ledning fra computerens stel til et vandrør er ike
specielt farligt.

> Det vil sikkert ikke virke

Iflg min ven som er elekstriker.. så sandsynligvis ikke.

> Det er ulovligt

Netop!

> Få fat på en elektriker.

Er der ikke lagt jord ind i huset, fordi det er for gammel er der
intet at stille op.

Hilsen
Tomas o.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-01-01 20:46

> At sætte en ledning fra computerens stel til et vandrør er ike
> specielt farligt.

Jeg har set en 10 cm lang gnist under et lign forsøg. Det er altså store
spændinger det drejer sig om.
eks: I den store blok jeg bor i sætter 30 mennesker deres udstyr til
radiatoren, der leder det til jord. Fint nok, men nu erstattes
varmeveksleren af en plastic-ditto (pga rust) og vupti, ingen (dvs kun
dårlig) jordforbindelse...

> Er der ikke lagt jord ind i huset, fordi det er for gammel er der
> intet at stille op.

Joda en elektriker kan da altid lave noget jord. Selv på fjerde sal har jeg
mulighed for at få trukket jord op for rimelige penge...

Fra : Hauge

Dato : 25-01-01 21:01

Hejsa

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in message
> Jeg har set en 10 cm lang gnist under et lign forsøg. Det er altså store
> spændinger det drejer sig om.

Det må da være lige idet lynet er slået ned, for der skal ca. 1KV til 1mm
gnist, altså snakker du om 100KV! Det er sku meget fra en radiator til en
computer..

> [...]
> radiatoren, der leder det til jord. Fint nok, men nu erstattes
> varmeveksleren af en plastic-ditto (pga rust) og vupti, ingen (dvs kun

Men det her kan vi være helt enige om, og et andet problem er hvis det før
omtalte lyn slår ned, så fiser det lige gennem radiatorene og ind i hovedet
på den der sidder og roder med computeren, så brug ikke den radiator.

> Joda en elektriker kan da altid lave noget jord. Selv på fjerde sal har
jeg
> mulighed for at få trukket jord op for rimelige penge...

Mon ikke du egentligt har jord i dit kraftstik til komfuret?

Mvh Hauge

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-01-01 21:28

> Det må da være lige idet lynet er slået ned, for der skal ca. 1KV til 1mm
> gnist, altså snakker du om 100KV! Det er sku meget fra en radiator til en
> computer..

Jeg skal ikke kunne sige det. Jeg husker bare den her meget lange og meget
tydelige gnist. (Det var mørkt)

> Mon ikke du egentligt har jord i dit kraftstik til komfuret?

Jo, det tænker kloge Martin også, men følger så kraftkablet (som er trukket
efter bygningen er bygget) ud i elskabet (som sidder i opgangen). Her hænger
jord-lederen og dingler mens det andet går i el-boksen.
Det værste var næsten at jordledningen var afisoleret. Jeg ville altså have
fået et følbart stød såfremt jeg havde taget ved den.
Nu er alle mine ting forbundet til denne jordleder (der nu har fået en
muffe) således at jeg ihvertfald har en potentialeudligning. Så snart jeg er
færdig med 60 timers arbejdsugerne skal jeg have bestilt en elektriker
til at give tilbud på jordudførelse...

Fra : nikolaj borg

Dato : 25-01-01 13:17

Den Tue, 23 Jan 2001 11:48:51 +0100, skrev "Martin Højriis Kristensen"

>Du kan sikkert godt fuske noget, men:
>Det er farligt (for dig og dit udstyr)
>Det vil sikkert ikke virke
>Det er ulovligt
>
>Få fat på en elektriker.

Jeg har hørt, der skulle være et alternativ til jordforbindelse, men
jeg ved ikke, hvor godt det virker. Det går kort og godt ud på, at du
erstatter en del af serielkablet med optiske ledere, så der ikke er en
direkte elektrisk forbindelse mellem computer og modem (T/A whatever).
En fornuftig elektronik-forretning skulle nok kunne skaffe det hjem;
jeg mener prisen skulle være omkring de 600,- men jeg har aldrig set
løsningen, men den burde (TM) løse problemet.

Iøvrigt en meget uvidenskabelig forklaring på jord-problemet: Hvis der
ikke er jordforbindelse på puteren risikerer du, at den bruger modemet
som jordforbindelse. Jeg har ikke haft fysik siden folkeskolen, men
for mig lyder den rimeligt plausibel - korrektioner modtages gerne.

/Nikolaj

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-01-01 20:43

> [...]
> erstatter en del af serielkablet med optiske ledere, så der ikke er en
> direkte elektrisk forbindelse mellem computer og modem (T/A whatever).

Jo, det skulle nok kunne virke...

> En fornuftig elektronik-forretning skulle nok kunne skaffe det hjem;
> jeg mener prisen skulle være omkring de 600,- men jeg har aldrig set
> løsningen, men den burde (TM) løse problemet.

600 kroner?? Link, tak

> [...]
> som jordforbindelse. Jeg har ikke haft fysik siden folkeskolen, men
> for mig lyder den rimeligt plausibel - korrektioner modtages gerne.

Min opfattelse er at elektrisk støj ledes lang stel på serielkablet fra comp
til modem.
Her kan denne støj forsyne signalkredsløbene, fordi der i et ISDN-modem ikke
er samme galvaniske adskillelse mellem kredsløbene som i et analogt. (Disse
adskillelser sidder i NT-boksen)

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-01-01 00:57

Lars Johansen wrote:

> Jeg har gennem lang tid haft periodiske problemer med en isdn forbindelse.
> Bruger eicon diva modem og problemet består i at jeg fuldstændig mister
> dataflow og ikke kan få det igang igen.

Jeg har lignende problemer, kan af og til få den i gang igen
ved manuelt at synkronisere nyhedsgrupper, -det kan godt
tage op til et minut før den får fat, men så kører den ofte
igen.
NB jeg har jord på PC'en
P450 - 128MB - W98SE
--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-01-01 01:05

> [...]
> ved manuelt at synkronisere nyhedsgrupper, -det kan godt
> tage op til et minut før den får fat, men så kører den ofte

Hvis du har et netkort i maskinen så giv det en fast IP, fx ip: 192.168.1.1
og subnetmask 255.255.255.0

Fra : Hauge

Dato : 23-01-01 01:08

Hejsa

"Lars Johansen" <lusk@it.dk> wrote in message
> Problemet startede over et år siden, og jeg synes efterhånden at jeg har
> prøvet alt, undtaget lige en newsgroup.

Har du netkort i maskinen? Hvis ja, vælg fast ip på kortet, f.eks.
192.168.0.1

Mvh Hauge

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-01-01 01:23

Til Martin
Kan jeg få dig til at sende dit indlæg igen,
jeg se min egen og din header, men ingen body,
var gal i en tre andre grupper her ved et tiden,
kan dog se Hauges 1.07

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-01-01 01:26

> Kan jeg få dig til at sende dit indlæg igen,
> kan dog se Hauges 1.07

Jeg skrev stort set det samme. Samme pointe ihvertfald

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-01-01 16:58

Til Martin
Jeg takker for gentagelsen, men det var for hurtig
Har kun subject, intet body.
Nu ser det ud til, at alt går igennem

Og jeg har fast(e) IPnr på netkort (og opkaldskort)
Har prøvet IP-header comprimering til / fra
Logge på netværk / fra

Flere ideer ?

Fra : Hauge

Dato : 23-01-01 17:07

Hejsa

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
> Og jeg har fast(e) IPnr på netkort (og opkaldskort)

Du har vel _ikke_ fast ip på dit opkaldskort? Det må _ikke_ være fast, den
skal hente det opkald.

Mvh Hauge

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-01-01 18:43

Hauge wrote:

> Du har vel _ikke_ fast ip på dit opkaldskort? Det må _ikke_ være fast, den
> skal hente det opkald.

Sjovt nok så kører det fint på min 1 linie opkobling,
men på den, der kan give bundling virker det ikke, så der
er den sat til tildet IP, og bundling virker ok.

Har du forslag til detailopsætning ?
Hardwarekontrol m.v.

Fra : Anders Larsson \(Rem~

Dato : 23-01-01 01:21

Du kører sikkert STAC (hardware kompression)
Ikke alle ISDN TA'er (kender ikke dem alle understøtter STAC lige godt.

WOL har f.eks. haft en hel del problemer med Zyxel - hvilket TeleDK vist
også har i forholdet Cisco/Zyxel.

Dette kan sommetider medføre at din linie "stopper" et stykke tid.

Prøv at slå STAC fra - mig bekendt understøtter CC ikke STAC på alle
centraler.

Men som oftest er det STAC der er årsagen - samt manglende jording af PC.
Prøv evnt. at vende stikket til din PC hvis du ikke har jord.

Anders Larsson
Alle udtalelser er ubetinget mine egne...
.... undtagen i de tilfælde hvor andre gør indsigelse...
.......eller hvor de blot er uvederhæftige.....

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-01-01 01:27

> Du kører sikkert STAC (hardware kompression)
> Ikke alle ISDN TA'er (kender ikke dem alle understøtter STAC lige
godt.

Eicon Diva plejer at klare den ret godt...

> Prøv at slå STAC fra - mig bekendt understøtter CC ikke STAC på alle
> centraler.

Gøres med AT$CP=0 på Eicon Diva. Det er da et forsøg værd....

Fra : Tage Gejl Pedersen

Dato : 26-01-01 00:56

> Jeg har gennem lang tid haft periodiske problemer med en isdn forbindelse.
> Bruger eicon diva modem og problemet består i at jeg fuldstændig mister
> dataflow og ikke kan få det igang igen.

Jeg har haft de samme problemer som beskrevet ovenfor.
Jeg kører nu Windows ME.
Da jeg læste de forskellige indlæg om strøm og jord slog det mig, at jeg
havde tilkoblet en oplader til mobiltelefon på samme strømstik som min
computer.
Fluks hev jeg den ud. Og tro det eller lad være: Nu kører det sgu' igen.
Jeg vil selvfølgelig holde øje med det i nogle dage, men der er da håb
forude.

Med venlig hilsen
Tage Gejl

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-01-01 02:32

> [...]
> computer.
> Fluks hev jeg den ud. Og tro det eller lad være: Nu kører det sgu' igen.

Det er de særeste ting der kan gøre en forskel.
Det er set at det kan hjælpe at vende stikket 180 grader (så man bytter om
på fase og nul).

Fra : nikolaj borg

Dato : 26-01-01 10:22

Den Thu, 25 Jan 2001 23:56:21 GMT, skrev "Tage Gejl Pedersen"
<tage@gejl.dk>:

> [...]
>Fluks hev jeg den ud. Og tro det eller lad være: Nu kører det sgu' igen.
>Jeg vil selvfølgelig holde øje med det i nogle dage, men der er da håb

Egentlig burde der have været en i tråden, der foreslog at pille alt
fra. Nogle gange har det virket at slukke for arkitektlamper o.lign.
ved computeren. Det mest mystiske, jeg hidtil har oplevet var, at det
hjalp at ændre opløsning og frekvens på monitoren (!). I andre
tilfælde hjalp det at slukke den.

Summa summarum: Hvis det er elektrisk kan det have indflydelse. Også
mikrobølgeovne, køleskabe m.v.

/Nikolaj

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-01-01 11:24

On Fri, 26 Jan 2001 10:21:42 +0100, nikolaj borg <nikolSPAM@jborg.dk>
wrote:

>Summa summarum: Hvis det er elektrisk kan det have indflydelse. Også
>mikrobølgeovne, køleskabe m.v.

Nå, nu er alle andre kommet med deres anekdoter, så vil jeg også have
min med.

En kunde oplevede når han surfede på nettet at der typisk gik 45
minutter - så blev hans forbindelse afbrudt. Han kunne ringe op igen
kort efter.

Der blev søgt højt og lavt, byttet stumper ud og hvad ved jeg. Det
blev ved.

Indtil det gik op for mig at han altid satte sig ved sin PC på samme
tid om aftenen... og ca. 45 minutter efter gav hans køleskab - som var
på samme sikringsgruppe - et hop og begyndte at køle til. Dette
forårsagede et spændingsfald der var nok til at forstyrre modemets
strømforsyning så meget at det tabte forbindelsen....

Mvh.

Thomas Jensen