SSH2 og SFTP
Fra : Lars

Dato : 24-01-02 17:22

Hej NG !

Jeg følger denne gruppe med interesse og vil nu skifte min FTP-server ud
med SSH2 og SFTP. Jeg har efterhånden læst mange dokumenter, FAQS og Alex's
dokument udi SSH men jeg er endnu ikke helt sikker på proceduren.

Jeg kører Windows 2000 Proff. og 2 venner skal kunne køre FTP fra
internettet. Jeg vil ikke tillade Telnet, hvilket der er lukket for i min
ADSL-router. Jeg har fundet Cygwin, som indeholder en SSH-server.

Jeg er lidt usikker på hele proceduren, hvorfor jeg tillader mig at spørge
gruppen om følgende procedure korrekt.

1. Jeg installerer SSH-serveren og genererer mine nøgler.
2. Mine 2 brugere installerer en SSH-klient, der understøtter SSH2.

Min tvivl opstår nu: skal jeg oprette mine 2 venner, som brugere på min
computer ?
Skal jeg sende serverens public key til dem ?
De skal vel sende deres public key til brug for min SSH-server ?

Jeg vil blive glad, hvis nogen vil tage sig tid til at hjælpe mig.

På forhånd mange tak.

Mvh

Lars

PS: Jeg er endnu ikke så stærk i Linux, at jeg vil give mig i kast med det,
hvorfor jeg vælger at bruge min Windows 2000, som jeg har godt styr på.

Fra : Alex Holst

Dato : 24-01-02 17:46

Lars <larsb_dontspamme@aloc__nospam.dk> wrote:
> [...]
> 2. Mine 2 brugere installerer en SSH-klient, der understøtter SSH2.
>
> Min tvivl opstår nu: skal jeg oprette mine 2 venner, som brugere på min

Ja, de skal hver have deres eget bruger id.

> Skal jeg sende serverens public key til dem ?

Det er ikke noedvendigt, men hvis dine sikkerhedskrav kraever det kan du
udveksle fingerprints af diverse public keys over f.eks. telefonen saa I
hver isaer kan bekraefte at de rigtige public keys er blevet lagt ind.

> De skal vel sende deres public key til brug for min SSH-server ?

Ja, deres public key skal ligge i deres hjemmebibliotek, som angivet i
mansiden til sshd.