Plantegødning - er det godt ?
Fra : Kristian

Dato : 24-01-02 16:28

Hej NG

Er der nogen som har erfaring med brug af plantegødning ?

Hvilke typer kan anbefales ?

Påvirkes fiskene ?

Jeg skriver fordi mine planter ser ud til at trænge (nyanlagt)

Mvh Kristian

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-01-02 18:26

"Kristian" <orluff@mail.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Er der nogen som har erfaring med brug af plantegødning ?

ja

> Hvilke typer kan anbefales ?

Mastergrow fra Tropica som det flydende gødning.

Og DuplaBalls fra Dupla til bundgødning

> Påvirkes fiskene ?

Nope, ikke i fornuftige mængder

> Jeg skriver fordi mine planter ser ud til at trænge (nyanlagt)

God ide.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Kristian

Dato : 25-01-02 22:02

Jeg har købt en ½ l. Mastergrow og håber planterne er grønne i morgen

Tak for de mange gode råd.

Mvh Kristian

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 24-01-02 18:28

"Kristian" <orluff@mail.dk> writes:

> Er der nogen som har erfaring med brug af plantegødning ?

Ja.

> Hvilke typer kan anbefales ?

Bundgødning / sticks.

> Påvirkes fiskene ?

Nej.

> Jeg skriver fordi mine planter ser ud til at trænge (nyanlagt)

Køb nogle sticks, og stik dem ned ved rødderne til dine planter. Når
de engang ser ud til at mangle igen så giv dem igen :)

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Katjastrofen

Dato : 24-01-02 22:09

"Kristian" <orluff@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilke typer kan anbefales ?
>
> Påvirkes fiskene ?
>
> Jeg skriver fordi mine planter ser ud til at trænge (nyanlagt)

Jeg har lige været til at plantemøde i en akvarieklub.. og må erkende, at
jeg tror løsningen ikke er smarte sticks og flydende gødning men tilførsel
af Co2 - je ghar desværre ikke haft tiden til at afprøve det selv endnu.. -
men noget jeg snart skal igang med. Tilsyneladende skulle det have en
fantastisk indvirkning på planterne

katjastrofen

og så er det sgisme ufatteligt billigt

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 24-01-02 22:47

"Katjastrofen" <katja.bk@email.dk> wrote in message

> [...]
endnu.. -
> men noget jeg snart skal igang med. Tilsyneladende skulle det have en

MAn skal passe på med for meget co2 tilsætning til vandet. Det er jo ikke
bare planterne som skal være der, men også fiskene. Og for meget co2 gør
altså lige den ting at den giver op-ned svømmere.
Hilsen Ditte

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-01-02 08:06

> [...]
endnu.. -
> men noget jeg snart skal igang med. Tilsyneladende skulle det have en

CO2 er en genial ting, korrekt.

Men hvis planterne manlger jern og de andre ting de har brug for, så nytter
det ikke det mindste.

Du overlever jo heller ikke længe selvom du har rigeligt med vand, hvis du
ikke får ilt.

Alle ting skal være til stede.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 25-01-02 09:46

"Katjastrofen" <katja.bk@email.dk> writes:

> [...]
> af Co2 - je ghar desværre ikke haft tiden til at afprøve det selv endnu.. -
> men noget jeg snart skal igang med. Tilsyneladende skulle det have en

Det er forkert at prøve at finde svaret på hvad for en ting det lige
er der får planter til at trives og vokse. Der skal en hel masse ting
til, og man skal derfor tilsætte de ting der mangler.

Det hjælper ikke at tilsætte store mængder CO2 hvis der ikke er næring
til planterne. På den anden side, hjælper det heller ikke at gøde som
en sindsyg hvis der er for lavt et CO2 indhold i sit vand.

Hvad der skal til i det enkelte akvarium er derfor en mere kompleks
sag. Men jeg har ladet mig forstå (og det lyder ganske fornuftigt i
mine ører) at CO2 tilsætning ikke er nødvendigt med mindre man har
mange planter. Bundgødning er derimod altid en god ting (hvis man har
planter med rødder i bundlaget). Ikke nok i sig selv, men en
forudsætning for trivsel.

> og så er det sgisme ufatteligt billigt

Fik du nogle gode tips du kan give videre ?

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : ole larsen

Dato : 25-01-02 11:09

Et citat fra en af artiklerne på Tropicas nye site:

Hvordan kan vi så bruge alt den nævnte information i hobbyplanteakvariet! På
mange måder ligner det moderne planteakvarium vores eksperimentelle
vækstmatriks med Riccia fluitans. Selvom det er svært at kontrollere
tilgængeligheden af hver enkel ressource, kan vi definere den ønskede mængde
af lys og CO2 samt hvor meget næring i form af kvælstof, fosfor, jern og
mikronæringsstoffer, som vi vil tilbyde vores planter. Begyndende med
næringsstofferne, vil et gennemsnitligt planteakvarium med en anstændig
fiskepopulation normalt have rigeligt med kvælstof og fosfor. Hvad angår
jern, kalium, natrium, mangan og andre mikronæringsstoffer, er det ofte mere
kompliceret. Nogle akvarier er planlagt fra starten med eksempelvis laterit
og andet gødende materiale i sedimentet, mens andre ikke er. For det meste
kan en akvariumplantegødning uden nitrogen og fosfor trygt tilføres for
opretholdelse af sund vækst. Det er ofte langt vanskeligere og også dyrere,
når akvariet skal forsynes med intensivt lys. Både fluorescerende lys og
højtryks-kviksølvlamper kan producere det ønskede lys, hvis de forsynes med
effektive reflektorer, men i dybe akvarier (over 50 cm) er det svært at opnå
nok lys til små lyskrævende planter i forgrunden af akvariet. Med baggrund i
vores eksperimenter, foreslår vi derfor en berigning med CO2 som vigtigste
udgangspunkt! Vi tror, at selv ved beskedne lysintensiteter, vil man opleve
en tydelig forbedring i planternes vækst i akvariet. Den præcise
koncentration af CO2 kan altid

Ole