Søgeoptimering
Fra : Per Kristensen

Dato : 24-01-02 16:16

Kan nogen henvise til en god artikel om søge optimering/metatags?

Fra : Claus Pryds

Dato : 24-01-02 22:26

http://www.metamaten.dk

--
MVH
Claus Pryds

Fra : Per Kristensen

Dato : 25-01-02 11:11
Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 22-02-02 15:18

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev

> Den er genial!!! Tak!

IMHO knap så genial. Metamaten har god dokumentation for de enkelte tags,
men den lokker brugeren til at fylde sin side med en masse metatags, der i
praksis viser sig ikke at have nogen værdi.

Dublin Core repræsenterer halvdelen af den outputkode man kan ende med at få
fra metamaten. Dublin Core bruges kun af bibliotekssystemets server og den
har jeg endnu ikke set bringe nogen trafik til nogen af de sider jeg har
undersøgt, lavet eller administreret.

De 3 vigtigste, og efter min mening eneste relevante (på nær de
brugsafhængige - f.eks. at sende en bruger videre til en anden side) man
bliver præsenteret for på metamaten er:

- <title> (Meget vigtig)
- <description> (Kan have betydning)
- <keywords> (Kan have betydning)

Problemet ved at fylde sin side med Metatags, ud over ikke særlig mange
søgemaskiner bruger dem, er:

- De altid bør være up to date. Det er der en mængde arbejde i kontinuerligt
at gøre.
- En mængde søgemaskiner kigget kun et vidst antal linier/byte data igennem,
før den hopper videre. Vigtig data der skal indekseres risikerer dermed ikke
at blive indekseret.
- De rent takniske overvejelser mht. download og parsningstid.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Sune Engsig

Dato : 24-02-02 21:27

Hej Kasper

Jeg "besvarer" dit indlæg med at stille et nyt spm:

Hvor lang tid går der fra man har lagt en side ud til den f.eks. kan ses på
Google?

Jeg har lavet et mindre site, i frames, hvor jeg i index.htm har lagt title,
og nogle metaord til søgemaskinerne.

Det er snart 1 måned siden det site er lagt op, men google finder den stadig
ikke. Søger jeg på et centralt nøgleord dukker firmaet op, men i alle mulige
andre sammenhænge - bare ikke dens egen.

Skal jeg bare væbne mig med tålmoidighed, eller er der fejl i nedenstående
linier:

<head>
<title>Velkommen til KMT-ER</title>

uddannelse, konsulentuddannelse, teambuilding, course, courses, education,
seminar, seminarer, personaleseminar, konference, human resource management,
hrm, ledelseskurser, ledelseskursus>

[nogen javascripts m.m.]

</head>

På forhånd tak

Sune

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 24-02-02 21:52

"Sune Engsig" <engsig@nospam.hotmail.com> skrev
> Hej Kasper
>
> Jeg "besvarer" dit indlæg med at stille et nyt spm:

Først vil jeg gøre opmærksom på, jeg ikke på nogen måde skal betragtes som
ekspert på området. De dygtigste finder du nok i Mikkel deMibs forum på
http://www.joyzone.dk, hvis det skal være på Dansk.

> Hvor lang tid går der fra man har lagt en side ud til den f.eks. kan ses

> Google?

Typisk 1-3 måneder.

Kommer jo lidt an på, om Google har fundet din side. Hvis der er er en
Browser der identificerer sig som Googlebot i din statistik har Google
kigget en tur forbi.

> [...]
mulige
> andre sammenhænge - bare ikke dens egen.

Snart en måned er ikke en måned. Google opdaterer indekset en gang om
måneden. Der er dog den lille finte, at google kan smide lidt forskellige
resultater ud. Google netværket er decentralt opbygget med næsten identiske
databaser rundt omkring i verden. Når jeg skriver næsten er det fordi,
Google ikke opdaterer synkront, men over langs.

> Skal jeg bare væbne mig med tålmoidighed, eller er der fejl i nedenstående
> linier:
[Kode snippet]

Foruden nogle rent tekniske (Ingen Doctype), så har jeg kigget på siden (
http://www.kmt-er.dk )

- Du har mange mellemrum ned i gennem din kode. Prøv at saml det hele lidt.
Det behøver ikke være på en linie, men lidt mere samlet.
- Din titel er ret skidt. Der er ingen der søger på "velkommen" eller på
"til".
En alternativ titel kunne være noget i retning af: "kmt-er -
ervervsrådgivning og kursusvirksomhed ledelse"
- Dublin Core tsk tsk ;)
- En tom body... bodyen på en frameside elsker søgemaskinerne. Prøv f.eks.
at søg på "Denne side bruger rammer. Din browser understøtter ikke rammer" i
Google og se hvor mange resultater du får.
- JavaScripts kan lægges i en seperat .js fil, hvorved du sparer lidt
liniers kode i din source.

Jeg vil igen sige, det bedste du kunne gøre for siden var at fjerne dine
frames. Det vil give en langt bedre indeksering!

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Sune Engsig

Dato : 26-02-02 08:34

> Foruden nogle rent tekniske (Ingen Doctype), så har jeg kigget på siden (
> http://www.kmt-er.dk )

Ups... det var en smutter :(

> - Du har mange mellemrum ned i gennem din kode. Prøv at saml det hele
lidt.
> Det behøver ikke være på en linie, men lidt mere samlet.

Det er meget pudsigt. Da jeg sidst hev en fil hjem fra ftp serveren, spurgte
klienten om den skulle hente den hjem i unix doublespace (eller lignende) -
og ganske vist: Der er lige pludselig en masse luft i koden. Ved ikke hvor
det kommer fra, men hvis jeg "rydder op", uploader og henter hjem igen, så
er den gal.

Hvad DC angår, så er hjemmesiden beregnet til kunder i det offentlige - jeg
tror ikke der er nogen der bruger det. Mener du det er direkte
uhensigtsmæssigt?

Tak for hjælpen!

/Sune

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 26-02-02 10:31

> [...]

> det kommer fra, men hvis jeg "rydder op", uploader og henter hjem igen, så

Kender desværre ikke noget til det problem du omtaler, men det burde den
efter min bedste overbevisning ikke gøre, hvis du oploader og downloader i
ren tekst.

> Hvad DC angår, så er hjemmesiden beregnet til kunder i det offentlige -
jeg
> tror ikke der er nogen der bruger det. Mener du det er direkte
> uhensigtsmæssigt?

Direkte uhensigtsmæssigt vil jeg ikke påstå. Se min tidligere udredning om
DC.

Mht. til din body; du har skrevet i den, at man bør opgradere sin browser.
Der findes efter min bedste overbevisning ikke nogen browsere mere der ikke
undersøtter frames - og skulle der være en enkelt derude et eller andet sted
tror jeg chancen er 1-1.000.000.000 at han vil besøge jeres side. At skrive
det er i mine øjne lidt det samme som at skrive: "For at se denne side skal
du kunne læse og forstå dansk".

Det er helt givet brugeren kan dette...

Men, alt i alt vil jeg mene du er på rette kurs nu. Så er det bare at vente
og se :)

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Sune Engsig

Dato : 27-02-02 14:23

OK.

Tak igen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-01-02 23:24

<http://www.joyzone.dk/soegemaskiner/index.asp>
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 25-01-02 12:40

D. Thu, 24 Jan 2002 16:16:28 +0100 syntes "Per Kristensen" <pzk@crayon.dk>
at dk.edb.internet.webdesign.html skulle vide at
<3c502546$0$95370$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>.

www.joyzone.dk - der er alt hvad du ønsker.

--
Mvh. Simon Mikkelsen, ingeniørstuderende

www.zipstat.dk Gratis, reklamefri tæller/statistik til enhver hjemmeside
-Se bla. hvor dine besøgende kommer fra, og brug den usynlige tællerkode.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 26-01-02 20:15

<http://www.eisenstein.dk/netsummary/artikel01_metatags.php>

--