få JScrollPane til automatisk at rulle ned~
Fra : Kim Schulz

Dato : 24-01-02 14:38

hejsa
jeg har en JScrollPane som indeholder en JList af strenge.
Hver gang der bliver tilføjet et nyt element til enden af listen, så vil
jeg gerne have at den ruller ned og viser den nedereste del af listen,
hvor det nye element er. Jeg ar prøvet med en del forskelligt, men intet
virker (det meste smider en nullpointer exception). her er lidt af det
jeg har prøvet:

1) at selecte det sidste element i listen (virker fint men ruller ikke
ikke scrolleren ned).

2)
Scroller.getVerticalScrollBar().setValue(Scroller.getVerticalScrollBar(
).getMaximum()); (smider en null pointer)

3)
if (Scroller.getVerticalScrollBar().getMaximum() > 0){
final int theMaxValue = Scroller.getVerticalScrollBar().getMaximum();
       SwingUtilities.invokeLater(
      new Runnable () { public void run () {
Scroller.getVerticalScrollBar().setValue( theMaxValue );
    }});
      }
(smider også en null pointer)

HVAD gør jeg galt? nogen der ved hvordan dette skal gøres korrekt?

MVH
Kim schulz

--
[ http://www.schulz.dk - En nørds bekendelser! ]
[ Seneste artikel: ]

Fra : Filip Larsen

Dato : 24-01-02 21:13

Kim Schulz skrev

> [...]
> Hver gang der bliver tilføjet et nyt element til enden af listen, så vil
> jeg gerne have at den ruller ned og viser den nedereste del af listen,

Måske du kan bruge JList.setSelectedValue metoden:

http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/api/javax/swing/JList.html#setSelectedValu
e(java.lang.Object,%20boolean)

eller bed google om hjælp:

http://www.google.com/search?q=JList+setting+visible+row