Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gode råd til ny diasfremviser
Fra : Jesper

Dato : 24-01-02 14:09

Hej allesammen

Så er jeg her igen. Før spurgte jeg om Nikon/Sigma linser (jeg tror det
bliver Nikon der vinder denne gang). Nå, men det er vist off-topic.

Jeg ville også gerne have en ny dias projecter til at vise mine flotte nye
billeder - fra min nye linse

Det jeg har nu er et ældgammelt Rollei (fra mine bedsteforældres tid) - og
det er simpelthen for ringe.

Hvad skal man ofre for et godt nyt apparat (mærke/type/pris)? Alle de fancy
ting har jeg ikke brug for - det skal kun bruges hjemme i stuen til at vise
billeder til familie og venner (og især mig selv)

mvh
Jesper

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-01-02 14:50

"Jesper" skrev
> [...]
vise
> billeder til familie og venner (og især mig selv)

Hej igen Jesper.
Du skal ikke kimse af en Rollei projektor fordi den er
gammel. Objektiverne på _nogle_ af de gamle projektorer
var i en høj klasse. Hvis du pudser linsen og kondensatoren,
får du antagelig et virkeligt flot billede på skærmen.
Vær forsigtig hvis du pudser en fast reflektor bag pæren.
Den er overfladecoated og ridses nemt.
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Jesper

Dato : 24-01-02 16:37

> [...]
> får du antagelig et virkeligt flot billede på skærmen.
> Vær forsigtig hvis du pudser en fast reflektor bag pæren.

Jeg har lige haft den ude af skabet - problemet med den er:

1) Linser er støvede (kan pudses)
2) Mekanikken er ikke helt god - især ikke smalle dias (kan måske fixes?)
3) Skarpindstillingen er dårlig, efter få dekunder går det lidt ud af
fokus - og det er tit svært at få hele billedet skarpt (hjørner/sider kan
være uskarpe mens centrum af billedet står skarpt og vice versa)

Model: Rollei P35A , linse: Rollei Projar 2.8/85

mvh
Jesper.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-01-02 17:44

Jesper wrote:

> [...]
> af fokus - og det er tit svært at få hele billedet skarpt (hjørner/
> sider kan være uskarpe mens centrum af billedet står skarpt og vice

Vær lige opmærksom på, at den type diaprojektor har en fix-afstand fra
projektor til lærred, hvor plan-skarphedden, og lysstyrken er bedst.

Er projektoren tættere på, eller længre fra lærredet, så få man ikke
optimal skarphed og korrekt belysning.

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 25-01-02 08:11

Hej Jesper

Nu skriver du ikke noget om hvilke slags rammer du bruger til dine DIAs.
Hvis du bruger glasløse, så vil DIAs ikke sidde helt plant i rammen og så er
det naturligt at det er skærpt lige i starten og så hurtigt bliver uskarpt,
da DIAs udvider sig i varmen der er i projektoren og dermed ændre sin
afstand fra objektivet. Da det heller ikke er helt plant i rammen, vil du
også opleve at det kan være skarpt i midten og uskarpt i siden.

På nyere DIA projektore er der tit en autofokus der afhjælper at DIAs
udvider sig i projektoren og dermed springer ud af fokussingen.

VH
Per

Fra : Jesper

Dato : 25-01-02 10:42

> [...]
>
> På nyere DIA projektore er der tit en autofokus der afhjælper at DIAs
> udvider sig i projektoren og dermed springer ud af fokussingen.

Det er rigtigt... Jeg har glasløse dias. Det må være derfor den springer ud
af fokus.

mvh
Jesper

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-01-02 12:51

"Jesper" skrev
> Det er rigtigt... Jeg har glasløse dias. Det må være derfor den
springer ud
> af fokus.

Det er ikke alle glasløse dias, der tér sig lige fjollet. Det sker fordi
der ikke er plads i rammen til at disse kan udvide sig.
Man kunne i sin tid få nogle rammer, der hed Quickpoint,
hvor dias'et kun blev fastholdt af en klat klister i kanten.

Dit problem forstærkes også af manglende ventilation
eller manglende varmefilter.
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Jesper

Dato : 25-01-02 15:05

> [...]
> hvor dias'et kun blev fastholdt af en klat klister i kanten.
>
> Dit problem forstærkes også af manglende ventilation

Der er da lidt ventilation i apparatet - men varmefilter - hvad er det?

mvh
Jesper

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-01-02 13:12

"Jesper" skrev
> Der er da lidt ventilation i apparatet - men varmefilter - hvad er det?

Det er et stykke glas ca 5x5cm og 5-6mm tykt, som er
coated med noget "metalfilm" der reflekterer varmen tilbage
mod lampen (eller ihvertfald noget af den) men som tillader
lyset at passere.
Det sidder (naturligvis) mellem lampen og dias'et.
Hvis ikke projektoren er monteret med filter fra fødlsen,
er det et nok næsten umuligt at eftermontere uden samtidig
at ødelægge ventilationen.
Moderne ovne er udstyret med sådan et filter i lågen,
men det er hærdet glas, så man kan ikke bare skære en firkant ud...

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jesper

Dato : 26-01-02 13:27

> [...]
> Moderne ovne er udstyret med sådan et filter i lågen,
> men det er hærdet glas, så man kan ikke bare skære en firkant ud...
Sådan en fætter sidder i min dias projektor - men den ser ikke meget coated
ud - ligner bare et 5x5 cm alm glasstykke.

mvh
Jesper