Telefonnettet inde i huset
Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 13-01-01 20:50

Vi har lige fået isdn hjemme hos mig. Det virker kanont. Nu mangler vi
bare, at få de forskellige telefoner rundt omkring i huset til at
virke.

Kan det gøres uden at trække nye ledninger. Det er et halvstort hus på
to etager, så det ville være en kæmpe fordel.

Med venlig hilsen Esben

Fra : Booggyman

Dato : 13-01-01 21:08

"Esben Skov Pedersen" <esben9760@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan det gøres uden at trække nye ledninger. Det er et halvstort hus på
> to etager, så det ville være en kæmpe fordel.

det kommer an på hvordan dine ledninger er trukket og hvor på strengen din
TA adaptor er sat ind
tænk på det som om det heler er sat i en lang serie (jeg ved at det er en
parallel forbindelse rent teknisk)

set sådan

ind-------------
T-------------T-----------------T-----------------T-----------------T-------
-----T
llll
Adaptor
i dette tilfælde ville det kun være muligt at koble de sidste på modem'et
(analog) uden at trække nye ledninger, og forbindelsen som er der , skal
klippes så de ikke har forbindelse med indgangen, de skal så køres op i
modem'et i enten a eller b stikket, jo tættere adaptoren er på
indgangs-stikket jo flere kan du få "på" uden nye ledninger

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 13-01-01 21:35

> [...]
>TA adaptor er sat ind
>tænk på det som om det heler er sat i en lang serie (jeg ved at det er en

Telefonerne bliver sat til modemet. Vi har trukket en lang
forlængerledning fra det sted hvor ledningen kommer ind i huset, til
det sted hvor computeren står. Det gjorde vi ved at skille
telefonstikket ad. Der blev jeg overrasket. Der var tre ledninger. Jeg
kan tænke, at der kommer en ind i huset, og bliver samlet i boksen, og
så må der gå en videre til resten af telefonerne. Den tredje ledning
kan jeg ikke gennemskue. Det er heller ikke bare en løs forbindelse,
fordi det virker kun hvis begge ledninger er sat til.

Så har jeg tænkt, at udgangen fra modemet skal sættes til
telefonstikket i væggen, men når man gør det siger den bare underlige
lyde. Formålet med det er selvfølgelig, at få alle telefonerne i huset
til at virke.

Håber det giver mening for andre end mig

Med venlig hilsen
Esben Pedersen

Fra : Torbenth

Dato : 13-01-01 22:05

Esben Skov Pedersen skrev i meddelelsen <3a60bbf2.1405704@sunsite.auc.dk>...

Hej.

Inde i hovedstikket skal du koble Teledk's ledninger fra nettet og lade
ledningen med ISDN føre til din NT-boks.
Således bliver dine telefoner rundt i huset uden forbindelse til Teledk, emn
udgør et lukket kredsløb.
Derefter lader du forbindelsen gå fra dit modem's analoge udgang ned i dit
telefonstik. Så skulle telefonerne gerne virke.
Det gør det hos mig.

Hygge
Torben

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 13-01-01 23:25

On Sat, 13 Jan 2001 22:04:53 +0100, "Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote:

>Inde i hovedstikket skal du koble Teledk's ledninger fra nettet og lade
>ledningen med ISDN føre til din NT-boks.

Hovedstikket. Er det det første telefonstik, som ledningen udefra
kommer ind i. Den har vi været inde og rode i. Der er tre ledninger,
(tre blå og tre røde) og to af de sæt skal åbenbart sættes sammen, før
at forbindelsen virker. Det er altså den eneste måde at få liv i
modemet på. Så er det underlige bare, at modemet også virker ved alle
de andre telefonstik, selvom jeg mener, at de burde være koblet fra.
Den sidste ledning har jeg ikke fundet noget formål med endnu.

>Således bliver dine telefoner rundt i huset uden forbindelse til Teledk, emn
>udgør et lukket kredsløb.

Ja det virker bare ikke som jeg havde tænkt mig

Med venlig hilsen
Esben Pedersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-01-01 23:45

Esben Skov Pedersen skrev:

>Hovedstikket. Er det det første telefonstik, som ledningen udefra
>kommer ind i.

Ja, og efter reglerne må man slet ikke rode i det. Det er TD's
ejendom.

Klip dit eget telenet fri efter hovedstikket, og slut det
derefter til en analog port (eller bedre: del det i to og udnyt
begge porte).

Regn med at en port kan trække 3-4 apparater, men prøv dig frem.

Bertel
--
http://lundhansen.dk/bertel/
FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 14-01-01 00:10

On Sat, 13 Jan 2001 23:44:53 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamto@lundhansen.dk> wrote:

> [...]

Jeg tror vores system er noget gammelt lort. Det er ihvertfald meget
forvirrende. Ude på muren sidder der en lille boks. Fra den er der to
forskellige ledninger, som går ind i huset. Jeg kan ikke se nogen
logik i det. Det underlige er også det med to sæt ledninger, som skal
forbindes, før det virker.

>Ja, og efter reglerne må man slet ikke rode i det. Det er TD's
>ejendom.

Er jeg den eneste, som ikke kan se logikken i det. Er det måske deres
hus.

>Klip dit eget telenet fri efter hovedstikket, og slut det
>derefter til en analog port (eller bedre: del det i to og udnyt
>begge porte).

Det har jeg prøvet. Jeg har problemer, med at få del af nettet, som
ikke går hen til terminalen, fri. Det er stadigvæk digital signal i
dem, selvom der i følge mig ikke burde være det fordi den tredje
ledning, som jeg har omtalt før, ikke er sat til nogle steder.

>Regn med at en port kan trække 3-4 apparater, men prøv dig frem.

Fint nok.

Jeg synes sq det er noget mystisk noget med telefonnettet her i huset.
Det er tilsyneladende ikke som andre steder.

Med venlig hilsen
Esben Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-01-01 00:35

> Er jeg den eneste, som ikke kan se logikken i det. Er det måske deres
> hus.

I min ejerlejlighed sidder der en NT-boks som TDK ejer, en vandmåler som
ejerforeningen (vistnok) ejer samt en el-måler som Århus Kommunale værker
ejer. Det er der forsåvidt ikke noget underligt i...

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 14-01-01 00:47

On Sun, 14 Jan 2001 00:34:37 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>I min ejerlejlighed sidder der en NT-boks som TDK ejer, en vandmåler som
>ejerforeningen (vistnok) ejer samt en el-måler som Århus Kommunale værker
>ejer. Det er der forsåvidt ikke noget underligt i...

Nej. Det er også de ganske almindelige kobberledninger, som sidder i
væggen i min faders hus. Hvorfor skal teledanmark bestemme over dem.

Med venlig hilsen
Esben Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-01-01 00:56

> Nej. Det er også de ganske almindelige kobberledninger, som sidder i
> væggen i min faders hus. Hvorfor skal teledanmark bestemme over dem.

Det gør de heller ikke, men den første dåse indendøre er det sted hvor
kobberet terminerer hos kunden, og det er TDK's ejendom.

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 14-01-01 01:10

On Sun, 14 Jan 2001 00:55:56 +0100, "Martin Højriis Kristensen"

Okay hvad foreslår du så jeg skal gøre.

Med venlig hilsen
Esben Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-01-01 01:26

> Okay hvad foreslår du så jeg skal gøre.

Dunno, jeg beskæftiger mig kun nødigt med ikke-PDS kabling og sådan nogle
gamle installationer er ofte udført fuldstændig uproffesionelt, så jeg kan
ikke rigtig overskue dem.
Jeg vil anbefale dig at trække et telefonkabel til et centralt sted, og der
montere NT-boks + telefoniudstyr. Og så trække nogle PDS (cat5 eller cat5e)
rundt til de forskellige rum og terminere dem i RJ-45 stik.
Så har du en fremtidssikret kabling du kan bruge til stort set alt (fra
video-signaler til netværk)

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 14-01-01 01:46

On Sun, 14 Jan 2001 01:26:18 +0100, "Martin Højriis Kristensen"

> [...]
>rundt til de forskellige rum og terminere dem i RJ-45 stik.
>Så har du en fremtidssikret kabling du kan bruge til stort set alt (fra

NT-boksen bliver nødt til at stå i nærheden af computeren. Det lyder
ellers meget lækket med sådan en løsning, som du snakker om, men jeg
skal ikke bo her i fremtiden. (Kan de bruges til video-signaler, og
netværk samtidig?)

I vores hus er 5-6 telefonstik, så det bliver meget uoverskueligt, at
trække nye ledninger.

Jeg kan bare ikke forstå den måde de ledniger fungerer på; Inde i
hovedboksen kommer der tre ledninger fra hvert sit rør. To af de
ledninger skal twistes (blå-blå og rød-rød), for at det virker. Er der
nogen, som kan forklare mig det.

Med venlig hilsen
Esben Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-01-01 02:00

> [...]
> ellers meget lækket med sådan en løsning, som du snakker om, men jeg
> skal ikke bo her i fremtiden. (Kan de bruges til video-signaler, og

Min NT-boks sidder i teknik-skabet i entreen. Der sidder ligeledes mit
"omstillingsanlæg (Siemens Gigaset 2060)" samt min server, der har et
ISDN-kort.
Der er ligeledes et kabel over i et af PDS-kabler der går til stuen, og i
dette stik er sluttet en Eicon Diva (til leg fra min bærbare).
Slutteligt går der et kabel fra en analog port på gigasettet til PDS-kablet
til køkkenet hvor vi har en analog (ja, jeg ved det...) telefon hængende.
Jeg bruger pt ikke nogen PDS-kabler til fremføring af video, men jeg tror
ikke jeg ville bruge dem til både video og netværk. (et PDS-kabel har 4 par,
netværk tager kun 2 så i princippet kunne det lade sig gøre)
Derudover har jeg flere andre ledningsføringer, men det er vist OT her

> I vores hus er 5-6 telefonstik, så det bliver meget uoverskueligt, at
> trække nye ledninger.

Det er det beklagelige ved PDS. Hvis det ikke bliver gjort fra starten er
det besværligt at lave og umuligt at lave pænt.

> [...]
> hovedboksen kommer der tre ledninger fra hvert sit rør. To af de
> ledninger skal twistes (blå-blå og rød-rød), for at det virker. Er der

Dine ledninger er trukket på en eller anden mærkelig måde, det lyder ikke
som noget standard. Du bliver nød til at finde de to fra centralen og så
tage den derfra...

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 14-01-01 02:16

On Sun, 14 Jan 2001 02:00:29 +0100, "Martin Højriis Kristensen"

>Det er det beklagelige ved PDS. Hvis det ikke bliver gjort fra starten er
>det besværligt at lave og umuligt at lave pænt.

Ja det er noget gammelt lort.

>Dine ledninger er trukket på en eller anden mærkelig måde, det lyder ikke
>som noget standard. Du bliver nød til at finde de to fra centralen og så
>tage den derfra...

Det vil jeg så gøre. Hvis så bare, der var et kort over alle de
ledninger, men så heldig fik jeg ikke lov til at være.

Med venlig Hilsen Esben
,som siger mange tak for hjælpen.

Fra : Booggyman

Dato : 14-01-01 17:39

Esben for fanden, tag dig nu sammen *S*

et eller andet sted kommer der 1PAR (2 ledninger rød+blå) der kommer fra
centralen, disse er din isdn forbindelse, og der vil være en spænding på dem
hvis du måler med et voltmeter, her ville det være en fordel at montere TA
boksen og så føre port a/b portene tilbage til telefon ledningerne i huset.

TeleDum har altid været nogle sjuskehoveder, og de springer over hvor gærdet
er lavest-HVERGANG
derfor kan de lave nogle install. der kan være svære at hitte rundt i, for
slet ikke at snakke om at skille dem ad så man kan få dette til at virke.

hvis du siger at der er 2 par der skal forbindes for at dit udstyr virker,
så kan du jo ikke have Ta'en monteret ved det stik du roder i- det er vel
logik-