Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nostalgi og destruktion af negativer.
Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 23-01-02 20:06

I min "gamle" fototid for ca. 20 år siden, tog jeg billeder af næsten alt, i
sort-hvid. Dette blev til billeder i en mørkelagt kælder, og der blev
eksperimenteret med afdækninger, skygger, filtre, og meget meget mere. Det
var den kreative tid, hvor en vanddråbe fanget lige i nedslaget, kunne
fascinere. Farvefoto var mest noget med kopiering fra dias via Ilfords nemme
løsninger. De krævede ikke så meget filtrering

Senere, hvor der kom familie til, var det nærliggende at tage billeder i
farver, og få dem lavet i standard størrelser fra fotohandleren. Det var
"næsten" lige så billigt, og der gik ikke tid med det. Kun en sjælden gang
blev den gamle Opemus fundet frem, for lige at lave et specielt portræt ell.
lign. i sort-hvid.

Dette blev så for et par år siden skiftet ud med digitalkameraet, og det er
så det der "næsten" altid bruges nu. Hvis resultatet skal vises frem for
mange mennesker, bruges den gamle Nikon FE og fotohandleren dog stadig.

Jeg følger til stadighed med i gruppen her, for lige "at holde sig til" -
det dufter jo stadig i bageriet ......

Nu er det så, at jeg er begyndt at rydde lidt op, og her (endelig ?) kommer
spørgsmålet: Hvordan destruerer I negativer ?

Jeg har mange sort-hvid negativer, som egentlig ikke siger mig så meget
mere. Smider man dem blot i skraldespanden, skal de på genbrugsstationen, og
bør man klippe dem alle i småstykker ?

Gode ideer søges - og husk helst at snippe i ovennævnte indlæg

--

/Jens S., Esbjerg
-digitaliseret-

Fra : Langgaard

Dato : 23-01-02 20:51

Hej

Hvis der ikke er "private" optagelser, kan du prøve hos det lokalhistoriske
arkiv/museum !

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-
"Jens S., Esbjerg" <jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> skrev i en
meddelelse news:3c4f0a2d$0$13982$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-01-02 21:21

Langgaard wrote:

> Hvis der ikke er "private" optagelser, kan du prøve hos det
> lokalhistoriske arkiv/museum !

Ja det vil jeg også sige, læg dem i en forseglet kuvert, og sæt en dato
på om 50 eller 100 år, hvorefter den må åbnes, for selv vi lever i en
tid, hvor tages flere billeder end nogensinde, så er de fremkaldt så
dårligt, at de er forsvundet om 50 år.

Og når dine negativer har kunnet holde i 20 år, så kan de også holde i
100 år mere, og til den tid, vil vores efterkommer gå' i det
lokalhistoriske arkiv, og glædes over dine billeder, ligesom når vi nu
om stunder betragter de billeder, der blev for 50 og 100 år siden.

Fra : Jens Kristoffer Niel~

Dato : 24-01-02 21:35

On Wed, 23 Jan 2002 21:20:52 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>lokalhistoriske arkiv, og glædes over dine billeder, ligesom når vi nu
>om stunder betragter de billeder, der blev for 50 og 100 år siden.

Og tænk på, at der kan være bygninger i baggrunden, der kan være
billeder med butikker, biler, busser, sporvogne (okay, måske ikke),
men stadig en masse ting, som netop kan være interessante for en
lokalhistoriker. Hvis du har tid til at inddele dem i en række mindre
konvolutter med angivelse af tid og sted (bare nogenlunde), vil det
selvfølgelig være endnu mere værd.

/Kristoffer

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 24-01-02 09:55

"Jens S., Esbjerg" <jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> wrote in

> Jeg har mange sort-hvid negativer, som egentlig ikke siger mig så meget
> mere. Smider man dem blot i skraldespanden, skal de på
> genbrugsstationen, og bør man klippe dem alle i småstykker ?

Jeg er enig med Ebbesen og Langgaard - gem dem dog!

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : LT

Dato : 24-01-02 09:56

Hej Jens

Hvis det ikke fylder for meget , ville jeg gemme dem , der er jo altid en
mulighed for at lege med dem med en negativ scanner , jeg har selv lige købt
en og det er sjovt at sidde og lege med de gamle billeder
mvh
lt

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 24-01-02 12:32

SNIP, om destruktion af gamle negativer.
***********
Takker for den gode respons.

Jeg gør som I anbefaler: Jeg pakker blot negativerne langt væk, og kigger
ikke på dem igen før om 50 år. I øjeblikket er de i ringbind, så dem må jeg
finde et gemme til.

Mht. at gå til det lokalhistoriske, så tror jeg ikke jeg gør det - så
"seriøse" opfatter jeg ikke billederne

--

/Jens S., Esbjerg
-digitaliseret-

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-01-02 12:55

"Jens S., Esbjerg" wrote:

> Mht. at gå til det lokalhistoriske, så tror jeg ikke jeg gør det - så
> "seriøse" opfatter jeg ikke billederne

Det handler det slet ikke om, prøv at gå en tur ned på dit lokale arkiv,
og se så på nogle af deres gamle billeder, du vil straks opdage at de
mest spændende billeder, er alm. billeder af hverdagen, de fortæller
nemlig mere end et arrangerede / udtænkte billeder.

Jeg har en ven der har købt et gammelt hus her i Ølstkke, og det er
hærget af tankeløse ejeres istandsættelser, han fandt hele to gamle
billeder i det lokale arkiv, hvor han kunne se hvordan de oprindlige
vinduer så ud, at det oprindligt havde tegltag, og at huset hedder
Bakkely, det var nemlig overmalet.

Jeg har fundet mange spændende billeder fra livet på stationen, brugsen
og høstarbejde, men man skal heller foragte billederne, hvor alle
gårdens beboer (ejeren, hans famiele og tjenestefolk), er linet op i
deres stiveste puds foran gården, det fortæller utrolig meget, som eller
ville være gået i glemmebogen.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-01-02 13:36

> Det handler det slet ikke om, prøv at gå en tur ned på dit lokale arkiv,
> og se så på nogle af deres gamle billeder.

Et lille ditto - aflever revl og krat af forto/papirer til det lokale arkiv
og lad dem om at vurdere om det skal gemmes. Selv min farfars gamle
regnskabsbøger havde de interesse i at gemme.

/A

Fra : Langgaard

Dato : 24-01-02 18:26

Hej

Du må ikke overføre dem til digitalt medie, da chancerne for at de "bliver
væk" er meget stører.
Om bare 10 år kan en CD-rom nok ikke læses, da medierne ændres meget
hurtigt.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 24-01-02 18:27

On Wed, 23 Jan 2002 20:06:25 +0100,
> [...]

> mere. Smider man dem blot i skraldespanden, skal de på genbrugsstationen, og

I følge R98's folder om (miljø)farligt affald, er negativer farligt
affald, og bør derfor afleveres som andet farligt affald bliver
afleveret i den kommune man bor i og ikke havne i skraldespanden.

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk