fightbremse godt eller til pynt?
Fra : Jeppe

Dato : 23-01-02 18:28

Héj jeg overvejer at købe et shimano hjul med fight bremse men vil lige høre
om det er noget godt som man kan bruge til noget eller er det bare til pynt
og sidder i vejen. Jeg vil gerne have argumenter for og i mod.

Hilsen Jeppe

Fra : Søren Hansen

Dato : 23-01-02 19:12

On Wed, 23 Jan 2002 18:28:24 +0100, "Jeppe"
<Familien.Noergaard@xxxmail.tele.dk> wrotd:

>Héj jeg overvejer at købe et shimano hjul med fight bremse men vil lige høre

Hej Jeppe

Hvis det er en fight bremse på et multihjul du snakker om, og vel at
mærke et af de større hjul som 15 eller 20/40 er fightbremsen efter
min mening et plus, er det mindre multihjul er en stjerne bremse at
foretrække.

Jeg har 2 hjul liggende (de er min datters) et 2000 og et 2500 med
fight bremse, ideen lyder fint, men hverken jeg eller min datter har
fundet ud af fidusen på disse fight bremser

Med venlig hilsen Søren

Fra : Jeppe

Dato : 23-01-02 19:27

Det er et fastspolehjul
Søren Hansen <sidewind@get2net.dk> skrev i

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 23-01-02 19:37

Jeg benytter selv shimano super aero gt 1000 til medefiskeri, og der har
jeg "ofte" haft brug for fightbremsen.

Når man benytter meget tynd line er det lækkert at kunne justere bremsen
under fight, og samtidig hurtigt finde tilbage til udgangspunktet efter
landing.

mvh ivan

Fra : Balthazar

Dato : 23-01-02 20:28

Jag är MYCKET nöjd med min Shimano Super X.
Fightbromsen tillåter enkel finjustering av bromsen. Jag fiskar själv ganska
"aktivt" med bromsen. Ett exempel kan vara ett napp i blåstången som kräver
lite tuffare broms än vad du vill fiska med. Ett annat är en krokad fisk som
du vill ge lite mer möjligheter att rusa och trötta ut sig. Ett tredje är
fallet jag var med om i somras. En krokad ål en bit över kilot började närma
sig femmetersdjupet efter att ha krokats på 10-12 meter. Naturligtvis ledde
detta till visst obehag för ålen som ville ner till svalare och mörkare
djup. Slirbromsen hade jag ställt lite lösare efter en abborre på 0,5 kg och
då var det smidigt att peta till fightbromsen utan att släppa
tvåhandsgreppet någon längre stund.
Smidigt helt enkelt och jag har inte funnit den ivägen hitintills.
En annan detalj jag är mycket nöjd med är den stabila (och inte plastiga
eller "skrangliga") veven.
Mvh Henirc

Fra : Martin Bangsø

Dato : 24-01-02 17:42

On Wed, 23 Jan 2002 18:28:24 +0100, Jeppe wrote:

> Héj jeg overvejer at købe et shimano hjul med fight bremse men vil lige høre
> om det er noget godt som man kan bruge til noget eller er det bare til pynt
> og sidder i vejen. Jeg vil gerne have argumenter for og i mod.

Jeg kan slet ikke undvære fight-bremsem på mit gode gamle Shimano
LX-2000. Den er simpelthen guld værd under fight og tillader løbende
justering meget bedre end de hjultyper, der har bremseskruen placeret
oven på hjulspolen.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b