Var besked venter men forkert duet.......
Fra : Allan Olsen

Dato : 07-01-01 23:14

Vi diskuterede lige ISDN's principper om opkald.

Snappede lige dette fra mit Zyxel modem (hvilket det jo ikke hedder, der der
ikke foregår en MOdulering/DEModulering) /Adaptor.

Det man her ser, er de faktiske lag (Layer) kommunikation.
Desværre er det ikke gengivet i farve, som det er fra Zyxel-adaptoren,
hvilket ellers giver en et bedre overblik over hvilke lag der er hvad, og
hvilke data der er fra og til central.

Det bør måske lige nævnes, at Zyxel IKKE kan monitorere Lag1, kun Lag2 og
Lag3.
Og så er det endda kun noget af informationen der vises, iflg Zyxel
brugervejledning.

Nævnes bør også, at jeg har redigeret i informationen over det nummer jeg
har kaldt. De sidste 3 cifre er erstattet med 'x'

Mvh

Allan Olsen

Start of buffer
00:00:02.54 3 bytes LAPD D TE C SAPI=0 TEI=66 SABME P=1
00:00:02.56 3 bytes LAPD D NT R SAPI=0 TEI=66 UA F=1
00:00:02.58 32 bytes LAPD D TE C SAPI=0 TEI=66 INFO P=0 NR=0 NS=0
28 bytes ETSI 102
Orig CR=0X34 PD=Q.931 SETUP
1 00000100 INFORMATION ELEMENT : BEARER CAPability
2 00000011 IE length : 3 octets
3 1------- Extension bit : not continued
-00----- Coding standard : CCITT
---10000 Info. trans. cap. : 3.1 kHz audio
4 1------- Extension bit : not continued
-00----- Transfer mode : circuit mode
---10000 Info. transfer rate : 64 kbit/s
5 1------- Extension bit : not continued
-01----- Layer identifier
---00011 Layer 1 protocol : Rec. G.711 A-law
1 00011000 INFORMATION ELEMENT : CHANNEL IDentification
2 00000001 IE length : 1 octets
3 1------- Extension bit : not continued
-0------ Interface ident. : implicitly identified
--0----- Interface type : basic interface
---0---- Spare
----0--- Preferred/exclusive : preferred
-----0-- D-channel indicator : not D-Channel
------11 Info. chan. sel. : any channel
1 00011110 INFORMATION ELEMENT : PROGRESS INDicator
2 00000010 IE length : 2 octets
3 1------- Extension bit : not continued
-00----- Coding standard : CCITT
---0---- Spare
----0000 Location : user
4 1------- Extension bit : not continued
-0000011 Progress desc. : origination address is non-ISDN
1 01101100 INFORMATION ELEMENT : CALLING party NUMber
2 00001010 IE length : 10 octets
3 0------- Extension bit : continued
-000---- Type of number : unknown
----0000 Numbering plan : unknown
4 1------- Extension bit : not continued
-00----- Presentation ind. : presentation allowed
---000-- Spare
------00 Screening indicator : user-provided, not screened
5 ******** Number : [5850xxxx]

00:00:02.61 4 bytes LAPD D NT R SAPI=0 TEI=66 RR P/F=0 NR=1
00:00:02.75 15 bytes LAPD D NT C SAPI=0 TEI=66 INFO P=0 NR=1 NS=0
11 bytes ETSI 102
Dest CR=0X34 PD=Q.931 SETUP ACKnowledge
----1--- Preferred/exclusive : exclusive
-----0-- D-channel indicator : not D-Channel
------01 Info. chan. sel. : B1 channel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-01-01 23:41

> Snappede lige dette fra mit Zyxel modem (hvilket det jo ikke hedder, der
der
> ikke foregår en MOdulering/DEModulering) /Adaptor.

OK, det er noget mere detaljeret end det man kan få fra Eicon'en
Dog synes jeg ikke det er særligt overskueligt (det er Eicon'ens til
gengæld...)

> Det bør måske lige nævnes, at Zyxel IKKE kan monitorere Lag1, kun Lag2 og
> Lag3.

På lag1 er de mest avancerede "tidbits" de kvartetter som indeholder
bits'ene
Det er ikke voldsomt spændende at kigge på

> Og så er det endda kun noget af informationen der vises, iflg Zyxel
> brugervejledning.

Ja, det er ulempen ved nedenstående. Eicon dumper bare hex-koderne så man
selv studere ref'en
Her er der en fortolker, som så til gengæld ikke kan fortolke signaler den
ikke kender...

> 00:00:02.54 3 bytes LAPD D TE C SAPI=0 TEI=66 SABME P=1
> 00:00:02.56 3 bytes LAPD D NT R SAPI=0 TEI=66 UA F=1
> 00:00:02.58 32 bytes LAPD D TE C SAPI=0 TEI=66 INFO P=0 NR=0
NS=0

Dette er lag2, nærmere bestemt opsætning af en lag2 lænke mellem central og
terminal

> Orig CR=0X34 PD=Q.931 SETUP

Her starter så lag3, det ser interessant, men lidt uoverskueligt ud.
Kan du måske få formateringen over i et word-doc til dk.binaer?

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke Tele Danmark Internet

Fra : Allan Olsen

Dato : 08-01-01 00:07

Martin Højriis Kristensen <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:93dfmv$ap9$1@news.inet.tele.dk...

> Her starter så lag3, det ser interessant, men lidt uoverskueligt ud.
> Kan du måske få formateringen over i et word-doc til dk.binaer?

Det vil jeg da gerne forsøge, men da det er ANSI Terminal koder, garanterer
jeg ikke at det lykkes.

Jeg vil dog først forsøge imorgen, da klokken er blevet mange.
Vender frygteligt tilbage

Allan Olsen

Fra : Allan Olsen

Dato : 08-01-01 23:18

> [...]

> Her starter så lag3, det ser interessant, men lidt uoverskueligt ud.
> Kan du måske få formateringen over i et word-doc til dk.binaer?

Er nu postet i dk.binaer. Desværre uden farver

Mvh

Allan Olsen