|
| Katarsis (The Pledge - SPOILER) Fra : Vanillepigen |
Dato : 23-01-02 16:19 |
|
Hejsa
På IMDB så jeg en brugeranmeldelse, der sammenligner The Pledge med en græsk
tragedie Men det synes jeg er helt forkert, da kendetegnet ved græske
tragedier vel er elementet af katarsis/renselse for hovedpersonen.
I The Pledge er dette element da totalt manglende, da ...
S
p
o
i
l
e
r
.... hovedpersonen jo aldrig får at vide, at han havde ret, at han aldrig
pågriber morderen etc.
Det er jo netop det der er det interessante ved denne film - manglen på
forløsning, også for seeren.
Det var faktisk lidt "chokerende".
Nogen kommentarer til dette græsk tragedie/katarsiselement?
mvh Kristine.
--
---
kristine@gazel.dk
www.gazel.dk/kristine/
ICQ# 125829086
"He who lends a book is an idiot. He who returns the book is more
of an idiot".
- Anonymous, Arabic Proverb
| |
Jesper Haaber Gyllin~ (23-01-2002)
| Kommentar Fra : Jesper Haaber Gyllin~ |
Dato : 23-01-02 17:53 |
|
Vanillepigen <kristine@gazel.dk> wrote:
> Hejsa
>
> På IMDB så jeg en brugeranmeldelse, der sammenligner The Pledge med en græsk
> tragedie Men det synes jeg er helt forkert, da kendetegnet ved græske
> tragedier vel er elementet af katarsis/renselse for hovedpersonen.
>
> I The Pledge er dette element da totalt manglende, da ...
>
> S
>
> p
>
> o
>
> i
>
> l
>
> e
>
> r
>
> ... hovedpersonen jo aldrig får at vide, at han havde ret, at han aldrig
> pågriber morderen etc.
> Det er jo netop det der er det interessante ved denne film - manglen på
> forløsning, også for seeren.
> Det var faktisk lidt "chokerende".
>
> Nogen kommentarer til dette græsk tragedie/katarsiselement?
>
> mvh Kristine.
>
> --
> ---
> kristine@gazel.dk
> www.gazel.dk/kristine/
> ICQ# 125829086
> "He who lends a book is an idiot. He who returns the book is more
> of an idiot".
> - Anonymous, Arabic Proverb
Jeg aner ikke hvad du fabler om, men The Pledge er en fremragende film -
stor respekt til Sean Penn.
--
Ciao Jesper )
http://www.gylling.net/
| |
Vanillepigen (23-01-2002)
| Kommentar Fra : Vanillepigen |
Dato : 23-01-02 18:16 |
|
"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
news:1f6h5np.1y2m5y71lzrn4nN%jesper@gylling.net...
> Jeg aner ikke hvad du fabler om, men The Pledge er en fremragende film -
> stor respekt til Sean Penn.
Jeg fabler skam ikke og jeg er forsåvidt enig med dig i at det er en
glimrende film.
*Netop* fordi han/man ikke bliver forløst/"renset", faktisk.
Kristine
| |
Niels Søndergaard (23-01-2002)
| Kommentar Fra : Niels Søndergaard |
Dato : 23-01-02 21:44 |
|
"Vanillepigen" <kristine@gazel.dk> skrev:
>Jeg fabler skam ikke og jeg er forsåvidt enig med dig i at det er en
>glimrende film.
>*Netop* fordi han/man ikke bliver forløst/"renset", faktisk.
Nej, nej , nej!
Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen - narrefisse!
*Netop* fordi han/man ikke bliver forløst/"renset", faktisk.
--
Mvh
Niels Søndergaard
| |
Jesper Haaber Gyllin~ (23-01-2002)
| Kommentar Fra : Jesper Haaber Gyllin~ |
Dato : 23-01-02 21:55 |
|
Niels Søndergaard <ns@post.cybercity.dk> wrote:
> "Vanillepigen" <kristine@gazel.dk> skrev:
>
> >Jeg fabler skam ikke og jeg er forsåvidt enig med dig i at det er en
> >glimrende film.
> >*Netop* fordi han/man ikke bliver forløst/"renset", faktisk.
>
> Nej, nej , nej!
> Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen - narrefisse!
> *Netop* fordi han/man ikke bliver forløst/"renset", faktisk.
Ikke forstået. Filmen er god, slutningen er overraskende da man jo netop
sidder og venter på at den får en typisk amerikansk helteslutning.
--
Ciao Jesper )
http://www.gylling.net/
| |
Niels Søndergaard (25-01-2002)
| Kommentar Fra : Niels Søndergaard |
Dato : 25-01-02 10:04 |
|
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) skrev:
>Ikke forstået. Filmen er god, slutningen er overraskende da man jo netop
>sidder og venter på at den får en typisk amerikansk helteslutning.
Ikke nødvendigvis en helteslutning, men da i det mindste en slutning.
At slutningen udebliver - det er narrefisse. Jeg kan ikke komme på
noget mere dækkende ord.
Nej, det havde ikke behøvet ende i et skuddrama, men vi har da som
tilskuere af en to timer lang, spændende og stemningsfuld whodunit for
pokker vel krav på at få at vide, hvem morderen er.
--
Mvh
Niels Søndergaard
| |
Jesper Haaber Gyllin~ (25-01-2002)
| Kommentar Fra : Jesper Haaber Gyllin~ |
Dato : 25-01-02 10:21 |
|
Niels Søndergaard <ns@post.cybercity.dk> wrote:
> jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) skrev:
>
> >Ikke forstået. Filmen er god, slutningen er overraskende da man jo netop
> >sidder og venter på at den får en typisk amerikansk helteslutning.
>
> Ikke nødvendigvis en helteslutning, men da i det mindste en slutning.
> At slutningen udebliver - det er narrefisse. Jeg kan ikke komme på
> noget mere dækkende ord.
>
> Nej, det havde ikke behøvet ende i et skuddrama, men vi har da som
> tilskuere af en to timer lang, spændende og stemningsfuld whodunit for
> pokker vel krav på at få at vide, hvem morderen er.
>
> --
> Mvh
> Niels Søndergaard
Jamen det fik vi da svar på ! Det var rullestols kvindens søn Oliver -
faktisk i den butik, hvor JN selv var inde i. Den med klokken ved døren.
Man så bare aldrig hans ansigt.
--
Ciao Jesper )
http://www.gylling.net/
| |
Niels Søndergaard (25-01-2002)
| Kommentar Fra : Niels Søndergaard |
Dato : 25-01-02 12:07 |
|
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) skrev:
>Man så bare aldrig hans ansigt.
Nej, og vi fik heller ikke at vide, hvad der drev ham. Instruktøren
var åbenbart mere interesseret at beskrive indtil flere uvæsentlige
bipersoner i detaljer - og det gjorde han fremragende. Men jeg gik ind
for at se en historie, ikke en stiløvelse. Hvorfor i alverden den
vigtigste person i en krimi skulle forbigås, og hvorfor forløsningen
udeblev - det fatter jeg ikke. Jeg var i hvert fald godt sur bagefter.
--
Mvh
Niels Søndergaard
| |
Vanillepigen (25-01-2002)
| Kommentar Fra : Vanillepigen |
Dato : 25-01-02 13:18 |
|
"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:pie25ukefvcfp3beao6tu5stpk552mvls9@4ax.com...
> og hvorfor forløsningen
> udeblev - det fatter jeg ikke. Jeg var i hvert fald godt sur bagefter.
Jamen pointen var *netop* at forløsningen udeblev - som jeg opfatter
instruktørens hensigt.
Og derfor er det ikke en krimi i gængs forstand. Det er sådan set
ligegyldigt *hvem* morderen er - meningen er, at hovedpersonen ikke bliver
forløst, ikke kan indfri sit løfte.
Og den følelse sidder vi også tilbage med. Filmen er vellykket - det viser
sig blandt andet i, at du er så frustreret over den
mange venlige hilsner
Kristine
> --
> Mvh
> Niels Søndergaard
| |
Niels Søndergaard (25-01-2002)
| Kommentar Fra : Niels Søndergaard |
Dato : 25-01-02 17:04 |
|
"Vanillepigen" <kristine@gazel.dk> skrev:
>Og den følelse sidder vi også tilbage med. Filmen er vellykket - det viser
>sig blandt andet i, at du er så frustreret over den
Vil det sige, at fx "Alien IV" er et mesterværk, fordi så mange hader
den? Og at "Den eneste ene" er totalt kikset, fordi så mange elsker
den? Det er jo noget sludder.
--
Mvh
Niels Søndergaard
| |
Vanillepigen (27-01-2002)
| Kommentar Fra : Vanillepigen |
Dato : 27-01-02 14:35 |
|
"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:g8035u87h0hs4pcs9l5ddf57fjgdvps2oj@4ax.com...
> Vil det sige, at fx "Alien IV" er et mesterværk, fordi så mange hader
> den? Og at "Den eneste ene" er totalt kikset, fordi så mange elsker
> den? Det er jo noget sludder.
Nej netop ikke - og det er heller ikke dét jeg siger. For man må gå ud fra
at det ikke er meningen at Alien IV skal afføde negative følelser hos
publikum fx. Dermed er den vel nærmest en kikser, hvis det er den
overvejende reaktion. .
Men jeg mener stadig, udfra min fortolkning og vurdering, at det er Mr.
Penns *intention*, at publikum ikke skal blive "forløst" eller hvad vi nu
skal kalde det efter at have set the Pledge. Det medfører en del frustration
.... Derfor er det heller *ikke* en krimi i gængs forstand.
Og derfor mener jeg faktisk at filmen er lykkedes.
Med venlig hilsen Kristine
| |
Jens Thomsen (27-01-2002)
| Kommentar Fra : Jens Thomsen |
Dato : 27-01-02 00:00 |
|
"Vanillepigen" <kristine@gazel.dk> skrev i en meddelelse
news:a2rid1$504$1@sunsite.dk...
> Jamen pointen var *netop* at forløsningen udeblev - som jeg opfatter
> instruktørens hensigt.
> Og derfor er det ikke en krimi i gængs forstand. Det er sådan set
> ligegyldigt *hvem* morderen er - meningen er, at hovedpersonen ikke bliver
> forløst, ikke kan indfri sit løfte.
>
> Og den følelse sidder vi også tilbage med. Filmen er vellykket - det viser
> sig blandt andet i, at du er så frustreret over den
Katharsis-begrebet i den græske tragedie er det absolut mest omdiskuterede
punkt i Aristoteles' poetik, men det dækker altså udelukkende tilskuerens
udbytte. Det er publikum, som renses og forløses i den gode tragedie - IKKE
stykkets figurer.
MVH
Jens
| |
Vanillepigen (27-01-2002)
| Kommentar Fra : Vanillepigen |
Dato : 27-01-02 14:44 |
|
"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
news:3c5332f9$0$89064$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Katharsis-begrebet i den græske tragedie er det absolut mest omdiskuterede
> punkt i Aristoteles' poetik, men det dækker altså udelukkende tilskuerens
> udbytte. Det er publikum, som renses og forløses i den gode tragedie -
IKKE
> stykkets figurer.
Tak skal du have for lige at opridse katarsisbegrebet. Men hvis det blot er
publikum og ikke stykkets figurer der renses og forløses, hvordan finder
katarsis så sted for publikums vedkommende? Der må jo være nogle elementer i
stykket, der "formidler" det. Hvis det ikke er identifikation med figurerne
hvad er det så?
I forhold til The Pledge var mit anliggende at spørge; hvad er det for nogle
græske tragedie elementer, der muligvis er indblandet? Hvis ikke det er
katarsis - hvilket jeg umiddelbart forbinder med græsk tragedie og som jeg
ikke umiddelbart finder i the Plegde - hvilke kunne der så være tale om -
hvis de er der?
mvh Kristine.
| |
Jens Thomsen (27-01-2002)
| Kommentar Fra : Jens Thomsen |
Dato : 27-01-02 16:23 |
|
"Vanillepigen" <kristine@gazel.dk> skrev i en meddelelse
news:a3104r$o8n$2@sunsite.dk...
> Tak skal du have for lige at opridse katarsisbegrebet. Men hvis det blot
er
> publikum og ikke stykkets figurer der renses og forløses, hvordan finder
> katarsis så sted for publikums vedkommende? Der må jo være nogle elementer
i
> stykket, der "formidler" det. Hvis det ikke er identifikation med
figurerne
> hvad er det så?
Det er et meget omdiskuteret område, men traditionelt siger man, at
katharsis opnås igennem de følelser, stykket vækker. Aristoteles skriver, at
tragedien "ved at vække medlidenhed og frygt fulbyrder renselsen af den
slags følelser (kap. 6 i Poul Hems' oversættelse). Diskussionen går typisk
på, hvordan disse følelser defineres og vækkes.
Aristoteles skriver kun om følelserne, at vi "føler medlidenhed med et
menneske, der ufortjent kommer i ulykke, og vi føler frygt, når det
ulykkelige overgår et menneske, der er vores ligemand".
Jeg anser selv identifikation for vigtigt, fordi den netop mobiliserer
følelser i tilskueren, hvis man placerer identifikationsobjektet i en
dramatisk situation. A. angiver dog også det fortællemæssige arrangement som
af betydning: "...Digteren fremkalder medlidenhed og frygt, når de afbildede
handlinger forårsager hinanden og alligevel indtræder mod forventning".
MVH
Jens
| |
kevin vilhelmsen (23-01-2002)
| Kommentar Fra : kevin vilhelmsen |
Dato : 23-01-02 23:39 |
|
23/01/02 21:43ns@post.cybercity.dkNiels Søndergaard
> "Vanillepigen" <kristine@gazel.dk> skrev:
>
>> Jeg fabler skam ikke og jeg er forsåvidt enig med dig i at det er en
>> glimrende film.
>> *Netop* fordi han/man ikke bliver forløst/"renset", faktisk.
>
> Nej, nej , nej!
> Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen - narrefisse!
> *Netop* fordi han/man ikke bliver forløst/"renset", faktisk.
>
> --
> Mvh
> Niels Søndergaard
Det må du lige forklare altså hvad det er du har sagt før, og hvad
narrefisse betyder?
Kevin
| |
Vanillepigen (24-01-2002)
| Kommentar Fra : Vanillepigen |
Dato : 24-01-02 01:26 |
|
"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:218u4ucjlssdt16b447v4afau7u6larg5s@4ax.com...
> Nej, nej , nej!
> Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen - narrefisse!
> *Netop* fordi han/man ikke bliver forløst/"renset", faktisk.
Yep - jeg er godt klar over hvad du mener - jeg er bare ikke enig med dig -
jeg synes at denne film er god af samme grund som du synes den er dårlig.
med venlig hilsen Kristine.
| |
|
|