Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Negativ scanner
Fra : Jan Persson

Dato : 23-01-02 14:53

Hej

Er der nogen der har erfaringer med negativscannere, er kvaliteten af
det færdige produkt ok, når opløninger ikke bliver større end 1024-768
pixels. Er der eventuelt nogle websider hvor forskellen på indscannede
analoge billder er sammenlignet med rene digitale billeder. Det kunne jo
være rart om man kunne beholde den trofaste analoge følgesvend lidt
endnu.

Mvh

Jan

Fra : KNL DtP

Dato : 23-01-02 17:40

"Jan Persson" <ejp34@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har erfaringer med negativscannere

Jep! Jeg er meget glad for min Canon FS2710.

>er kvaliteten af det færdige produkt ok, når opløninger ikke bliver større
end 1024-768 pixels.

Hvis du alligevel kun betragter dem på skærmen (det antager jeg med den
opløsning), så er det fint nok - men skal de udskrives / leges med /
arkiveres, så foretrækker jeg altså en noget højere opløsning.

Min kan scanne i 2700 ppi optisk, men det giver en TIFF-fil på 27 MB
Til normal brug bruger jeg 1360 ppi, og det passer fint til mange formål.
Skal de på nettet, bliver de bare resamplet - skal de på tryk passe det fint
op til A4-format.

>Er der eventuelt nogle websider hvor forskellen på indscannede
> analoge billder er sammenlignet med rene digitale billeder.

Min erfarringer siger, at hvis du har en superskarpt billedet taget med et
godt SLR-kamera på en finkornet film, og en ok negativscanner, så skal du
ha' fat i et digital kamera til +50.000 kr. for at kunne hamle op med
kvaliteten. Med en god scanner, ligger du langt over den kvalitet som du får
fra et digitalkamera.

>Det kunne jovære rart om man kunne beholde den trofaste analoge følgesvend
lidt endnu.

Jeg bruger selv et Canon EOS 5 og sammen med scanneren er det et meget
effektivt sæt værktøj! Jeg vil ikke gå glip af dets optiske kvalitet /
funktioner / robusthed, som jeg ikke finder på et digitalt.

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-01-02 10:13

> Er der nogen der har erfaringer med negativscannere, er kvaliteten af
> det færdige produkt ok, når opløninger ikke bliver større end 1024-768
> pixels.

Jeg leger lidt med en HP S20 - der har et par år på bagen. Den kan vist
scanne op til 2400dpi. Den er vel en typisk hobby-scanner og jeg synes den
har problemer med støj i mørke områder i billederne.

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-01-02 10:13