Program søges til at styre båndbredden på ~
Fra : bs

Dato : 23-01-02 14:43

Hej !

Vi er et par lejligheder som skal dele en Internet-forbindelse!

Vi får leveret en router, men: Hvordan deler vi båndbredden ?

Vi er 10 lejligheder som vil dele en 2 Mbit.

Vi vil helst undgå at lave download-regler osv. Derfor søger vi et program,
som kan klare at dele båndbredden og evt. styre IP-adresser osv.

Eksempel: Hvis man sidder alene på nettet - er det ok med 2 Mbit. men alle
SKAL have
2Mbit divideret med antal brugere

Jeg har hørt om et lille program qsl(?) ... men jeg kan ikke huske hva'
programmet hedder?

Det kunne være rart, hvis der var noget til Linux-platform (jeg er godt nok
ikke Linux-haj... startede på Linux for et par måneder siden, men det kan
vel læres...)

Kan I foreslå noget?

Hilsen
Benny Sørensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-02 14:59

On Wed, 23 Jan 2002 14:42:57 +0100, "bs" <bs@nospam.dk> wrote:

> [...]
> adresser osv.

> Det kunne være rart, hvis der var noget til Linux-platform

Se på Christian Worm Mortensens WRR:
http://wipl-wrr.sourceforge.net/wrr.html

-A

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-01-02 15:16

bs wrote:

> [...]
>
> Det kunne være rart, hvis der var noget til Linux-platform (jeg er
> godt nok ikke Linux-haj... startede på Linux for et par måneder siden,

wipl-wrr.sourceforge.net

Det deler ikke båndbredden hårdt i 2mbit/10, men deler snarere
båndbredden i lige store bidder - n bid pr. kørende maskine. Forudsat
maskinen udnytter sin båndbredde - ellers bliver den ubrugte båndbredde
delt mellem de maskiner, som forsøger at bruge den.

Jeg har ret gode erfaringer med det på en 2mbit linje delt på ~150
værelser (hvoraf mange bruger internettet lidt eller slet ikke), men
det er ikke helt nemt at sætte ordentligt op - det kræver at man prøver
sig lidt frem med indstillingerne - når man altså har fået patchet og
oversat kernen og installeret brugerværktøjerne rigtigt.

Rasmus

Because I don't want to force you to follow my philosophy, even though
it happens to be the only possible correct philosophy.
-- Ted Lemon

Fra : Lars Munch

Dato : 23-01-02 16:24

On Wed, 23 Jan 2002 15:16:14 +0100, Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]
> værelser (hvoraf mange bruger internettet lidt eller slet ikke), men det
> er ikke helt nemt at sætte ordentligt op ...

Vil du dele din konfiguration med os andre. Jeg er nemlig igang med at
sætte det op på et netværk med 141 lejemål og 2mbit forbindelse.

Takker
Lars Munch

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-01-02 18:46

> [...]
> prøver sig lidt frem med indstillingerne - når man altså har fået
> patchet og oversat kernen og installeret brugerværktøjerne rigtigt.

Jeg er blevet spurgt om at poste opsætningen... Den består af en del
filer...

Maskinen kører debian potato og er dedikeret firewall/router. Den kører
ved siden af WRR også iptables. Det er en 350MHz K6-2 med 128Mb RAM
(hvilket er rigeligt), sidder på en 2mbit fast linje forbundet til et
100mbit net med 270 lejemål (hvoraf der står computere i ca. 150).

Den har en 2.4.17 kerne installeret med kernepatchen fra wrr-pakken
installeret samt nogle iptables patches (som intet med trafikstyringen
har at gøre). Den har konfigureret SFQ, CBQ, WRR og U32 - alle som
moduler (der står i konfigurationen at de skal være moduler).

wipl er installeret i /usr/local (i hånden; ikke med debians
pakkesystem).

iproute2 2.2.4-now-ss991023 er patchet med patchen i wrr-pakken og
installeret i /usr/local (ligeledes i hånden).

Herefter har jeg groft sagt fulgt eksemplerne i WRR-pakken - lagt dem i
/etc/wrr/, /etc/wipld.conf og /etc/mrtg/.

Stinavne, IP-adresser, MAC-adresser mv. er rettet så de passer overens
med maskinens filsystem.

Vores router har XXX.XXX.XXX.1, maskinen er konfigureret med
XXX.XXX.XXX.2 på begge netkort samt 172.16.0.2 på det interne (eth0).
Proxy ARP er slået til på begge netkort. På indersiden står der både
maskiner med XXX.XXX.XXX.0/27-adresser og 172.16.0.0/12.

WRR sættes nu i gang med start.sh fra /etc/wrr/ (køres i screen, da den
ikke afslutter). De mest kritiske parametre er BW_IN og BW_OUT. Dem
kommer du nok til at eksperimentere med indtil det fungerer som det
skal.

Man kan - hvis man har en apache installeret (naturligvis firewallet,
så man kun selv kan se indholdet af den) følge trafikforbruget for de
enkelte IP'er. Man er nødt til at sætte den således, at man ikke
udnytter linjen 100% (fidusen er netop at man gør firewallen til det
svage led fremfor internetlinjen).

N år det hele er sat op og kører, kan man tune det ordentligt ved at
stille på BW_IN og BW_OUT og derefter køre ./qdisc/manual-update.sh fra
/etc/wrr/. Deler den båndbredden urimeligt, skal BW_IN og BW_OUT
justeres ned, udnytter man for lidt af linjen skal de justeres op.

Før opsætningen var vi nødt til at lukke for KaZaa, Edonkey osv. da tre
brugere kunne spise 230kb/s på fildelingsprogrammer (dvs. mange
samtidige forbindelser) og kun efterlade 10kb/s til en enkelt
ftp-forbindelse (hvor serveren i hvert fald ikke var begrænsningen) -
det umuliggjorde i høj grad også SSH. Efter opsætningen vil de
ovenstående 3 brugere kun få 80kb/s hver og efterlade 80kb/s til
ftp-manden.

Jeg har lagt de involverede filer på
http://www.amagerkollegiet.dk/~moffe/

Rasmus

ATA100 is another testimony to the fact that pigs can be
made to fly given sufficient thrust (to borrow an RFC)
-Alan Cox

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-01-02 18:49

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Jeg har lagt de involverede filer på
> http://www.amagerkollegiet.dk/~moffe/

Hovsa, jeg mente naturligvis:

http://www.amagerkollegiet.dk/~moffe/wrr/

Rasmus

He has his own opinions
- just like the others.
- Burnin' Red Ivanhoe

Fra : Lars Munch

Dato : 24-01-02 09:16

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

> Jeg er blevet spurgt om at poste opsætningen... Den består af en del
> filer...

CUT

> Jeg har lagt de involverede filer på
> http://www.amagerkollegiet.dk/~moffe/

Super fedt! Takker.
Lars Munch

Fra : Tornøe

Dato : 23-01-02 21:32

> Vi er et par lejligheder som skal dele en Internet-forbindelse!
>
> Vi får leveret en router, men: Hvordan deler vi båndbredden ?
>
> Vi er 10 lejligheder som vil dele en 2 Mbit.

10 lejligheder om 2Mbit? Drop bøvlet med at sætte regler op, og lad folk få
frit spil. I langt, langt de fleste tilfælde, vil der være rigelig
båndbredde til alle. Vi er 16 mand om en 2Mbit, og vi har ingen problemer
overhovedet.

Jens

Fra : Svenne Krap

Dato : 23-01-02 22:11

On Wed, 23 Jan 2002 21:32:26 +0100, "Tornøe" <jens@FJERNtornoe.net>
wrote:

> [...]
>frit spil. I langt, langt de fleste tilfælde, vil der være rigelig
>båndbredde til alle. Vi er 16 mand om en 2Mbit, og vi har ingen problemer

Hvor jeg bor er vi ca. 80 om en 2mbit. Og det er meget sjældent jeg
ryger under 50k når jeg downloader...

Svenne
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-01-02 02:59

Svenne Krap wrote:

> Hvor jeg bor er vi ca. 80 om en 2mbit. Og det er meget sjældent jeg
> ryger under 50k når jeg downloader...

Bruger folk fildeling såsom KaZaa, Edonkey osv? Sådan var det nemlig
også hos os indtil disse programmer blev meget populære. Så lukkede vi
for dem i firewallen, da de var til for stor gene og vi kom tilbage til
samme tilstand (bortset fra at folk blev sure).

Derfor er jeg i det store hele godt tilfreds med båndbreddedelingen
downloadhastigheder er stadig rimelige, forsinkelsen på SSH er lille
nok og folk er ikke længere sure

Rasmus

If you don't receive an answer, then it either indicates that the bug is
too obvious or too difficult.
-- Manfred Spraul

Fra : Kent Friis

Dato : 24-01-02 17:04

Den Thu, 24 Jan 2002 02:58:58 +0100 skrev Rasmus Bøg Hansen:

> [...]
>
>Derfor er jeg i det store hele godt tilfreds med båndbreddedelingen
>downloadhastigheder er stadig rimelige, forsinkelsen på SSH er lille

I sådan et tilfælde ville jeg egentlig foreslå at dem der ønsker at
køre disse programmer kan få åbnet for det, imod at man samtidig
begrænser deres båndbredde til deres egen del. Så kan alle andre
stadig dele den overskydende båndbredde, og derved få meget højere
hastigheder (der er vel altid nogen der ikke er på nettet).

Mvh
Kent
--
Der' ingen bånd der binder mig