Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål til uorginal blitz
Fra : Jeppe Brinck

Dato : 23-01-02 13:36

> Der er vist en lille ting der bliver overset her.
> Det "kan" være "farligt" at bruge en [uorginal] blitz til de moderne
kamera vi
> har i dag. Det er ikke sikkert der sker noget i starten, men efter længere
> tids brug kan en evt. større strømstyrke fra blitzen til kameraet ødelægge
> den fine elektronik i kameraet. Ingen garanti dækker sådanne fejl.

Hvordan undgår jeg at købe en farlig uorginal blitz til et canon powershot
pro 70? Kan jeg
undgå det ved at købe bestemte mærker - eller er der andet jeg skal tænke
på?

Jeg så fx en Soligor MZ400AF med følgende specs. til 995 svenske kroner. Er
det et godt køb?? (findes der evt. en hjemmeside som forklarer de mere
tekniske ting fx "Ledtal")
:
En välbyggd och snygg blixt som är TTL-kompatibel.
Ledtal på 28-40
Zoomhuvud 28-85mm
Vridbart huvud i både höjd (0-90°) och sidled (330°)
Mycket överskådlig informationspanel
AF belysning 1-8m
Effektlägen: Full, 1/4
Mått: 185x75x50mm
Vikt: 285g

På forhånd tak,
Jeppe Brinck
(som I sikkert for længst har opdaget er jeg håbløs amatør, men
interesseret)

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-01-02 14:28

"Jeppe Brinck" skrev
> [...]
powershot
> pro 70? Kan jeg
> undgå det ved at købe bestemte mærker - eller er der andet jeg skal

Jeg læste godt indlægget om "farlige flash" til (især) digitalkameraer.
Problematikken opstod for nogle år tilbage, da visse blitztyper
kørte med fuld spænding i skoen. I kameraet var det en meget
lille kobberkontakt, der stod for selve kortslutningen og den
blev simpelthen brændt af af den høje spænding. I moderne
kameraer styres dette formodentlig af relæer samtidig med
at blitzen kun leverer styrestrøm gennem skoen...
Visse fabrikanter leverer ikke "egne" blitz til deres
digitalkameraer og anbefaler rask væk hvilken som helst
model, der passer til fotografens behov. Kan konklusionen
være at disse fabrikanter laver bedre kontakter? Jeg tror
det ikke...
På den anden side er du jo sikret mod bøvl, _hvis_ der skulle
ske noget med en "original" blitz.
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.