Spørgsmål vedr. flere modem's på NT-boksen
Fra : Jacob Pedersen

Dato : 04-01-01 23:58

Hej gruppe

Jeg overvejer at skifte vores analoge net-opkobling ud med ISDN
Dog er der et spørgsmål jeg gerne vil have belyst inden.

Kan jeg sætte 3 ISDN modems til NT-boksen? og hvis, så hvordan?
Jeg skal nemlig have et modem til 3 computere som hver især skal kunne
koble op selvstændigt, sådan er det nu, og det vil jeg ikke have ændret, men
jeg har fået oplyst at der kun er et ISDN stik i NT-boksen.
Kan jeg så bare lave det som et langt kabel jeg sætter i NT-boksen med 3
modem-stik på i 3 forskellige rum, sådan som man kan gøre fra et alm.
telefonstik?

(ja, mit spørgsmål skyldes at jeg ikke kender meget til de fysiske
rammer/begrænsninger når det drejer sig om ISDN)

mvh Jacob

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-01-01 00:17

> Kan jeg sætte 3 ISDN modems til NT-boksen? og hvis, så hvordan?

Ja, dog er der kun to stik fra starten, men stikdåser kan købes.

> Jeg skal nemlig have et modem til 3 computere som hver især skal kunne
> koble op selvstændigt, sådan er det nu, og det vil jeg ikke have ændret

En router ville ellers være en mere fleksibel løsning.

> Kan jeg så bare lave det som et langt kabel jeg sætter i NT-boksen med 3
> modem-stik på i 3 forskellige rum, sådan som man kan gøre fra et alm.
> telefonstik?

Hvis kablet går fra NT-boks og så fra stik til stik kan du godt.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke Tele Danmark Internet

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 05-01-01 13:51

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:93309d$4sa$1@news.inet.tele.dk...
> Ja, dog er der kun to stik fra starten, men stikdåser kan købes.

Ja...det ved jeg, derfor jeg lige skulle vide om jeg kunne fikse det så jeg
kunne sætte 3 til

> En router ville ellers være en mere fleksibel løsning.

Jo tak, det vd jeg...men prisen er også en helt anden!

> Hvis kablet går fra NT-boks og så fra stik til stik kan du godt.

Ok.....det var også sådan en løsning jeg ville lave.

Tak for svaret

Jeg vil så bestille den ISDN pakke nu, og et par ekstra modems.

/Jacob

Fra : Flemming H.

Dato : 06-01-01 13:31

Jacob Pedersen <jacob@gpu.dk> wrote in message

> [...]
>
> Tak for svaret
>
> Jeg vil så bestille den ISDN pakke nu, og et par ekstra modems.

Hej Jacob,

Jeg ved ikke om du kan bruge denne løsning, men den fungerere upåklageligt
hos mig...
Jeg har installeret en ældre P133/32MB med win98 og Internet Connection
Sharing. På denne maskine er modemet installeret. Maskinen fungerer så som
"gateway".
Jeg har 5 andre PCer tilsluttet via LAN, og kan, uden problemer, have 3-4
personer på nettet samtidig. Når bade modemet er konfigureret til at bruge
begge ISDN linier (128bps).

Skriv hvis du har spørgsmål til Win98 ICS...

/Flemming

Fra : Jesper Andersen

Dato : 18-01-01 12:03

Her kommer lige et svar uden stavefejl osv.

Fra : Jesper Andersen

Dato : 18-01-01 11:53

Hej Jakob

Både ja og nej. Det afhænger lidt af hvad det er for nogle modemer du sætter
på.
Det er sådan med ISDN at hver telefon får hos ID hos centralen.Centralen
understøtter op
8 ID'er, med andre ord 8 telefoner. Så vil din konfikuration kunne fejle,
hvis du f.eks sætter 3 stk Eicon diva ISDN modemer
med A/B adapter på da du vil optage 9 ID'er, en ID til Modemet og en ID til
hver af de 2 analoge udgange. det er alt så 3*3 = 9.
Det er en for meget, hvilket betyder at ikke alle terminaler på en gang.
Du kan jo evt sætte et ISDN modem uden A/B adapter til de 2 af PC'erne, så
får du ihvert fald ingen problemer.

Mvh. Jesper

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 18-01-01 12:17

"Jesper Andersen" <jesper@sporty.dk> skrev i en meddelelse
> Både ja og nej. Det afhænger lidt af hvad det er for nogle modemer du
sætter
> på.

Nej. En terminal er en terminal.

> Det er sådan med ISDN at hver telefon får hos ID hos centralen.Centralen
> understøtter op
> 8 ID'er, med andre ord 8 telefoner.

Nej. Der er tale om 8 ISDN terminaler. Analoge porte skal ikke tælles med.

> hvis du f.eks sætter 3 stk Eicon diva ISDN modemer
> med A/B adapter på da du vil optage 9 ID'er, en ID til Modemet og en ID
til
> hver af de 2 analoge udgange. det er alt så 3*3 = 9.

Se ovenstående.

> Det er en for meget, hvilket betyder at ikke alle terminaler på en gang.
> Du kan jo evt sætte et ISDN modem uden A/B adapter til de 2 af PC'erne, så
> får du ihvert fald ingen problemer.

Sålænge man ikke forsøger at benytte mere end 2 linjer af gangen er der ikke
nogen problemer.
Kasper Bøggild
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv, og ikke TDC Internet"

Fra : Jesper Andersen

Dato : 18-01-01 13:49

Hej Kasper

På min ISDN linie har jeg en ACTRIS S0 ISDN data logger og på
den kan jeg se at Lag 2 kommunikationen bliver disabled fra centralen, på
tilfældige ID'er når der bliver
over 8 tei (ID'er) værdier at holde styr på. Jeg har på linien 3 ISDN
telefoner, et Eicon Diva ISDN T/A modem og et
Lasat Speed 2 ISDN modem. I loggen ser jeg under tilslutningen af Eicon Diva
modemet bliver tildelt 3 tei værdier.
Og det betød at en af ISDN telefonerne ikke ringede på en tilringning.

Det bekræfter at en A/B port optager en tei værdi, hvilket den i øvrigt
skal, hvis ETSI-specifikationerne
skal overholdes.

Med venlig hilsen

Jesper Andersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-01-01 17:50

> På min ISDN linie har jeg en ACTRIS S0 ISDN data logger

_Hvorfor_ har du det og hvor kan man købe sådan en og hvad koster den

> Det bekræfter at en A/B port optager en tei værdi, hvilket den i øvrigt
> skal, hvis ETSI-specifikationerne
> skal overholdes.

Ikke helt korrekt, men det er nødvendigt hvis de to analoge porte skal kunne
bruges på samme tid _og_ udnytte centralplaceret parkering.
Man kan godt lave et ISDN-omstillingsanlæg med 16 analoge porte der kun
optager 2 TEI'er, her vil man naturligvis stadig kun kunne bruge 2 kanaler
men al parkering skal foregå i anlægget.

Ellers har du ganske ret.
Må jeg spørge hvad Lasat'en tildeles?

Fra : Jesper Andersen

Dato : 19-01-01 09:41

Hej Martin

Jeg bruger Actrisen i forbindelse med mit arbejde. Jeg er Software tester
og arbejder i øjeblikket med ISDN.
Jeg mener Actrisen er købt ved et firma der hedder Stantronc i Horsens og
koster omkring 20-25000 kr.

Lasat'en tildeles 3 TEI'er.

Mvh. Jesper Andersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-01-01 18:29

> Jeg bruger Actrisen i forbindelse med mit arbejde. Jeg er Software tester
> og arbejder i øjeblikket med ISDN.

Har du haft noget med Beocom 6000 ISDN at gøre?
(kunne ikke undgå at se at du postede fra noget B&O ip)

Der har længe verseret rygter om at B&O var på vej med en A/B konverter. Er
det noget du kan kommentere?

> Jeg mener Actrisen er købt ved et firma der hedder Stantronc i Horsens og
> koster omkring 20-25000 kr.

ok, så ved jeg hvad jeg skal ønske mig i fødselsdagsgave

> Lasat'en tildeles 3 TEI'er.

Takker...