Evt. OT: internet på mobilen
Fra : Morten Okholm

Dato : 22-01-02 23:04

Hejsa

Kan det ikke lade sig gøre at koble op via sin mobil uden et specielt
"mobil-internet abb." hos eksempelvis teledk eller tiscali? Det koster ca.
300,- i året, men det kunne være rart, hvis det kunne gøres med et
gratis-abb. et sted?!

// Morten

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-01-02 23:23

Morten Okholm skrev:

> [...]
>"mobil-internet abb." hos eksempelvis teledk eller tiscali? Det koster ca.
>300,- i året, men det kunne være rart, hvis det kunne gøres med et

Jeg har NetExpres (ADSL) hos TDC, det koster 349,- pr. måned inkl.
Opasia-abonnement. Med dette abonnement kan jeg ringe via alm. modems
og via mobiltelefoner og kun betale minutprisen.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Morten Okholm

Dato : 23-01-02 00:03

Lasse Hedegaard skrev:

> Jeg har NetExpres (ADSL) hos TDC, det koster 349,- pr. måned inkl.
> Opasia-abonnement. Med dette abonnement kan jeg ringe via alm. modems
> og via mobiltelefoner og kun betale minutprisen.

Hvilket nummer skal du så ringe op til? Og bruger du bare dit alm. signon ID
og sådanne ting? Du betaler bare over mobilregningen så? Det var en del
spørgsmål

// Morten

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 23-01-02 00:20

Morten Okholm skrev:

>Hvilket nummer skal du så ringe op til?

Husker jeg ikke, men det finder du et sted på Opasia sider, de har et
indkaldsnummer til mobil, man kan dog sagtens ringe til et alm.
opkaldspunkt (hvis det evt. er billigere fra ens mobil)

>Og bruger du bare dit alm. signon ID

Ja

>og sådanne ting?

Svært at svare på

>Du betaler bare over mobilregningen så?

Ja.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Morten Okholm

Dato : 23-01-02 00:37

Så må jeg se om jeg kan finde en at låne signon ID og passwd af.. ellers må
jeg bide i det sure æble og købe et abb. :-/

// Morten

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 23-01-02 00:48

Morten Okholm skrev:

>Så må jeg se om jeg kan finde en at låne signon ID og passwd af.. ellers må
>jeg bide i det sure æble og købe et abb. :-/

Kræver get2net at man ringer op via 1001? Det har de ikke altid gjort,
jeg kunne ringe op med min bærbare hvorfra jeg ville uden 1001 dengang
jeg brugte dem som udbyder.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Morten Okholm

Dato : 23-01-02 01:12

Lasse Hedegaard skrev:

> Kræver get2net at man ringer op via 1001? Det har de ikke altid gjort,
> jeg kunne ringe op med min bærbare hvorfra jeg ville uden 1001 dengang
> jeg brugte dem som udbyder.

Det må jeg lige undersøge på, tak!

// Morten Okholm

Fra : Morten Okholm

Dato : 23-01-02 01:48

Jeg skrev selv:

> Det må jeg lige undersøge på, tak!

Jeg kan godt koble op, men desværre kun med 9,6kbit ..har en nokia 8310,
så den skulle gerne kunne klare lidt mere..!? Mon de har et andet nr. man
kan koble op til... kan ik finde noget på deres side, øv!

// Morten Okholm

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 23-01-02 01:59

Morten Okholm skrev:

>Jeg kan godt koble op, men desværre kun med 9,6kbit

Ja, det er klart når du ikke har dataabonnement.

>..har en nokia 8310,
>så den skulle gerne kunne klare lidt mere..!? Mon de har et andet nr. man
>kan koble op til... kan ik finde noget på deres side, øv!

Nopes, uden dataabonnement kommer du ikke på med højere hastighed. Jeg
kører selv 9,6kbit på min 6210 - men det er nu sjældent jeg bruger
det, så det gør ikke så meget.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Morten Okholm

Dato : 23-01-02 03:39

Lasse Hedegaard skrev:

> Nopes, uden dataabonnement kommer du ikke på med højere hastighed. Jeg
> kører selv 9,6kbit på min 6210 - men det er nu sjældent jeg bruger
> det, så det gør ikke så meget.

Ved du så om jeg kan komme op på højere hastighed hvis jeg købet et
dataabb.? og hvilket et skal jeg så købe (hvilket er bedst).. jeg har mobil
abb. hos telmore, har det noget at sige i forhold til hvad jeg kan koble op
med gennem et data abb. hos eksempelvis teledk?

// Morten

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 23-01-02 09:11

Morten Okholm skrev:

>Ved du så om jeg kan komme op på højere hastighed hvis jeg købet et
>dataabb.?

Ja, netop.

>og hvilket et skal jeg så købe (hvilket er bedst)..

Aner det ikke, har ikke selv pillet ved det.

>jeg har mobil
>abb. hos telmore, har det noget at sige i forhold til hvad jeg kan koble op
>med gennem et data abb. hos eksempelvis teledk?

Nej.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Claus E Beyer

Dato : 23-01-02 16:56

"Morten Okholm" <morten@okholm.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
> abb. hos telmore, har det noget at sige i forhold til hvad jeg kan koble op
> med gennem et data abb. hos eksempelvis teledk?

Såvidt jeg har forstået det, er det ikke hos internetudbyderen man skal have et
dataabonnement for at kunne køre hurtigere end 9,6kbit, men det er hos mobil-
udbyderen at man skal tegne et (tillægs)abonnement for at kunne køre High
Speed Data, vistnok ca. 4-5 gange så hurtigt. Det er skideirriterende at disse
dataabonnementer skal være så dyre, hvad med at gøre High Speed Data til
standard på alle abonnementer/taletidskort, og i stedet tjene på at vi ville bruge
det meget mere, når vi kan sidde og nyde at surfe med den bærbare, i stedet for
denne sneglefart vi nu oplever med kun 9,6kbit. Man lukker straks ned når e-
mailene er kommet i hus, fordi rigtig surf og informationssøgning går alt for
langsomt.

Jeg bruger selv Nokia Card Phone 2.0 og kobler op via Get2Net, der ikke
kræver at man kobler via 1001.

Hos Orange behøver man heller ikke koble op via 1026, men man kommer da
til at betale både til sit mobilselskab og internetafgifter til Orange. Hos Get2Net
betaler man kun til det telefonselskab man kobler op gennem, når man kobler op
uden 1001.

Claus

Fra : H3nrik V!

Dato : 24-01-02 08:32

Tjah... Mon ikke en stor del af det ville tjene sig selv hjem hos sådan
nogle hoveder som os, der bare ikke kan la' vær' med at skulle surfe, hvis
nu muligheden var der?!?

/H3nrik!

Fra : Claus E Beyer

Dato : 23-01-02 16:56

Fra : Christian Flintrup

Dato : 25-01-02 01:01

Morten Okholm <morten@okholm.nu> wrote:

> Så må jeg se om jeg kan finde en at låne signon ID og passwd af.. ellers må
> jeg bide i det sure æble og købe et abb. :-/

Opkaldsnr.: +45 38321300
Username: wap
Password: paw

--
!! Se min signatur. Se min signatur. Se min signatur !!

Fra : Claus E Beyer

Dato : 25-01-02 09:33

"Christian Flintrup" <chr@mac.com> skrev i en meddelelse

> Opkaldsnr.: +45 38321300
> Username: wap
> Password: paw

Er det noget offentligt tilgængeligt alle må bruge, eller har du blot været så letsindig
at udlevere dine egne private data hos Worldonline ?

Claus

Fra : Christian Flintrup

Dato : 25-01-02 15:57

Claus E Beyer <cebeyer@hotmail.com> wrote:

> Er det noget offentligt tilgængeligt alle må bruge, eller har du blot været så
> letsindig at udlevere dine egne private data hos Worldonline ?

Det står på Tiscalis side under wap-opsætning. Nummeret virker også til
alm. internetopkald, både fra mobil og alm. telefon.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 25-01-02 16:09

> Det står på Tiscalis side under wap-opsætning. Nummeret virker også til
> alm. internetopkald, både fra mobil og alm. telefon.

Vist nok kun hvis du har deres betalingsabonnement (koster vist 3-400 kr pro
anno). Duer ikke, hvis man har WOL's almindelige Free-abon. Jeg har prøvet.

Claus Rolsted

Fra : Christian Flintrup

Dato : 25-01-02 16:35

Claus Rolsted <rolsted@worldonline.dkNOSPAM> wrote:

> Vist nok kun hvis du har deres betalingsabonnement (koster vist 3-400 kr pro
> anno). Duer ikke, hvis man har WOL's almindelige Free-abon. Jeg har prøvet.

Prøv med det username og password jeg skrev. Det bruger jeg tit når jeg
"lige" skal bruge en dialup.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 25-01-02 17:14

> Prøv med det username og password jeg skrev. Det bruger jeg tit når jeg
> "lige" skal bruge en dialup.

Ok, det må jeg prøve, hvis det bliver nødvendigt. Pt. bruger jeg Get2net til
at koble op med (når jeg er på mobilen).
Fremgår password og username også på WOL's hjemmeside??

Claus Rolsted

Fra : Christian Flintrup

Dato : 25-01-02 17:22

Claus Rolsted <rolsted@worldonline.dkNOSPAM> wrote:

> Fremgår password og username også på WOL's hjemmeside??

Ja.

User = wap
Pass = paw (altså wap bagfra :)

Fra : Fischer

Dato : 23-01-02 11:18

> [...]
> "mobil-internet abb." hos eksempelvis teledk eller tiscali? Det koster ca.
> 300,- i året, men det kunne være rart, hvis det kunne gøres med et

Der er sådan set kommet svar på alle spørgsmål, men her er en opsummering:

Internet-delen:
For at få forbindelse til Internettet fra en mobiltelefon skal man oftest
bruge et specielt opkaldsnummer. Det skal i al fald være et "rigtigt" nummer
og ikke et af de gratis-opkalds numre (3, 4 eller 5 cifre) som
internet-udbyderne bruger til de internet-abonnementer der afregnes direkte
til internet-udbyderen.
Hos TDC-Internet er nummeret f.eks. 21210000, men der kræves et betalings
internet abonnement (Nettid eller Opasia std.) for at benytte det.
Hos Get2net kan man med et alm. gratis internet-abonnement kalde op til alle
deres opkaldspunkter. Husk blot at det skal være uden 1001 foran.
Der betales som oftest normal mobiltakst for opkaldet, og ikke nogen
minutafgift til internet-udbyderen.

Mobil-delen:
De fleste abonnementer og taletidskort understøtter data-opkald.
Så kan man umiddelbart komme på internettet med 9600 bps (Sonofon evt. 14400
bps).
Hvis man ønsker højere hastighed (high speed) kræves der et data-abonnement
hos mobil-selskabet.

Som det netop har været fremme her i gruppen, så er 9600 bps faktisk oftest
brugbart til E-mail, men meget langsomt til surfen på nettet. Det hjælper
dog en del hvis man slår visning af billeder fra i sin browser, med risiko
for at dårligt programmerede web-sider efterlader en uden mulighed for at
navigere.

*Fischer

Fra : Claus Rolsted

Dato : 23-01-02 19:17

"Fischer" <express@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> deres opkaldspunkter. Husk blot at det skal være uden 1001 foran.
> Der betales som oftest normal mobiltakst for opkaldet, og ikke nogen

Jeps, jeg benytter Get2net til at koble op og tjekke mails. Super smart. Jeg
bruger opkaldsnummeret 77307731 hos G2N, og det virker perfekt med min
mobil.
Dermed betaler jeg takst til Telmore som mobiltlf-udbyder, og 0 kr til
Get2net.

Claus Rolsted

Fra : Claus Rolsted

Dato : 25-01-02 19:02

Kenneth (kennethhos@ofir.dk) sendte denne direkte til min mail-adresse. Jeg
poster den her, så alle kan følge med:

<citat start>
"Du skrev:
> [...]
>mobil.
>Dermed betaler jeg takst til Telmore som mobiltlf-udbyder, og 0 kr til

Hej!

Jeg har lige fået en T39m . . Og den kan vist også noget med
e-mails... Da jeg bruger Telmore ligesom dig, ville jeg lige høre, om
du kan forklare hvordan/hvor i telefonen man sætter e-mail data'erne
op? Fx. Pop3 server og så videre?

Ps. Gad vide vor længe den går med gratis opkald igennem Get2Net??

Mvh
Kenneth
E-mail: kennethhos@ofir.dk"
<citat slut>
------

Mit svar til Kenneth er sendt direkte på mail, men poster det også lige her
for god ordens skyld:

<citat start>
"Hej Kenneth,

Jeg kender ikke din T39, så jeg skal ikke kunne sige præcis, hvordan du gør,
men ved pop3-serveren skal du angive den POP-server du benytter hos din
internetudbyder. Ved smtp-server skal du angive den server, du ringer op via
(den du kobler op via), for ellers kan du ikke sende mails.
Jeg bruger eksempelvis Get2net til at koble op med, og benytter derfor g2n's
smtp-server og g2n's opkaldsnummer. Den emailadresse (og derfor den
pop3-server), jeg bruger, er derimod hos Tiscali.

MOBIL EMAIL OPSÆTNING (skulle gælde for alle)
her vist som det virker hos mig på min Panasonic GD93, og med WOL som
emailkonto, men med get2net som opkaldsforbindelse. De oplysninger, som er
afhængige af hvilken Internet udbyder man har, er markeret med *.

I denne menu indtaster man sin opsætning, under de forskellige punkter som
er vist herunder

Profilnavn WOL @ GET2NET (Kan du skrive som du vil)
## FØLGENDE INDSTILLES EFTER DIN EMAIL-UDBYDER (WOL): ##
E-mail adresse rxxx@xxxonline.dkNOSPAM *
SMTP server smtpserver.get2net.dk *
POP3 server mail.worldonline.dk *
POP3-konto XXX (="username") *
Password XXX (="password") *
Mail-modtagelse Slet ej besk (er valgbar)
## FØLGENDE INDSTILLES EFTER DIN OPKALDSFORBINDELSE (GET2NET): ##
Opkaldsnummer +4577307731 *
Kredsløbtype ANALOG
Opkalds-ID XXX (="username") *
OpkaldsPassword XXX (="password") *
Primær DNS 195.082.195.101 *
Sekundær DNS 129.142.007.101 *
Når det sidste er tastet ind kommer der til at stå UdbyderNavn = WOL @
GET2NET (eller hvad man nu valgte øverst)
Her trykker man på "Vælg".

E-mail-funktionen virker ikke med alle mailservere/udbydere. Virker fint med
Sonofon Internet, Opsia, Mobilix og Get2net, men IKKE med Netbasis, Nettid,
Woldonline (jeg har læst, at nogen i NG har spurgt dem, og svaret er at det
er ikke noget der kommer i den nærmeste fremtid. Derfor benytter jeg get2net
som opkaldsforbindelse, men en lang række andre kan også anvendes) og
cybercity free.
Nogen i NG havde problemer med T39. Det viste sig at ind og udgående
postserver IKKE skal hedde pop3.mail.dk og smtp.mail.dk som normalt, men
derimod skal de angive ip-adresser istedet. De hedder pop3: 195.41.46.150
smtp: 195.41.46.134 . Hvis det er en TDC email du har, skulle det gerne
fungere nu. Det har det gjort på andres. Desuden behøver du ikke at have
data abb. på dit mobil-abon. Du kan sagtens køre uden, men 'kun' med 9600
hastighed.

---

For fremtiden så prøv at poste dine spørgsmål i
news:dk.teknik.telefoni.mobil, så alle kan få glæde af svarene. Det kan også
være, at der er nogen der, som kan give bedre svar.
Held og lykke, og god weekend.

Mvh

Claus Rolsted"
<citat slut>

Jeg håber at andre også kan have lidt gavn af det skrevne. Held og lykke,

/CR