Lexmark printer server bøvl
Fra : HB

Dato : 22-01-02 22:44

Hej gruppe.

Jeg har et lille netværk med to HP printere, og en Lexmark Marknet x2031e
printerserver. Jeg vil gerne konfigurere Marknet'en, men lige meget hvad jeg
gør, løber den bare gennem alle 4 lamper.

Jeg har arp'et den til en IP der hedder 192.168.100.100, men jeg kan ikke
pinge den (jeg har også prøvet alle mulige andre IP adresser, samme
resultat)

Hvad skal der til for at få den til at køre? PCerne og printserveren kører
gennem en HUB, er der nogen kabler der skal være krydsede/ikke krydsede?

Jeg er lidt grøn på dette område, så en "fat om musen med højre hånd og klik
med venstre museknap..." forklaring er OK med mig.

BTW, jeg har installeret Markvision softwaren på den ene PC, som kører
Win2000 Pro, og det er også fra denne jeg forsøger at pinge.

Håber at få løsningen.

HB

Fra : Jens

Dato : 22-01-02 23:34

"HB" <marrone@sol.dk> skrev i en meddelelse

> BTW, jeg har installeret Markvision softwaren på den ene PC, som kører
> Win2000 Pro, og det er også fra denne jeg forsøger at pinge.

Installér DLC protokollen (speciel protokol til printere) på din W2K, så
skulle du kunne se boksen i Lexmark softwaren. Når du har givet den en
korrekt IP-adresse kan du slette DLC protokollen igen.

Jens

Fra : HB

Dato : 23-01-02 17:20

"Jens" <jens@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in message
> [...]
> skulle du kunne se boksen i Lexmark softwaren. Når du har givet den en
> korrekt IP-adresse kan du slette DLC protokollen igen.

Hej Jens.

Tak for dit hurtige svar. Jeg glemte at nævne at jeg allerede har DLC
protokollen installeret, på et råd fra en anden.

Lexmark softwaren søger nettet igennem, men finder ingenting.
Printerserveren løber alle lamper igennem fra højre til venstre og tilbage
igen, men svarer ikke på ping.

Det sære er, at jeg én gang har haft svar fra den ved Telnet, men siden har
jeg ikke kunnet få fat i den.

Jeg har prøvet med krydset kabel, både i almindelig HUB port, og i Uplink,
men der kom der heller ikke noget resultat, så det må være det rigtige kabel
jeg anvender.

Er der nogen andre måder man kan teste, eller resette printerserveren?

Fra : Jens

Dato : 23-01-02 23:48

> Er der nogen andre måder man kan teste, eller resette printerserveren?

Tilslut den til en hub (ikke en switch!) og tilslut en PC med Lexmark
programmet og DLC-protokol til hubben, og prøv så igen....
Når du har den på en hub, kan du også prøve at ARP'e den! Det er min
erfaring at ARP ikke virker hvis udstyret sidder på en switch.

Eksempel:
arp -s Q.X.Y.Z 00-00-00-00-00-00
hvor Q.X.Y.Z er den IP-adresse du vil give den, og 00-00-00-00-00-00 er
MAC-adressen som du finder i bunden af boksen.

Ellers kan du jo prøve at kigge i din DHCP server, såfremt du har en sådan
på dit netværk, og se om ikke boksen (kig efter boksens MAC-adresse) har
fået en IP-adresse tildelt fra den.

Jens

Fra : Henrik Jensen

Dato : 25-01-02 09:18

> [...]
> Når du har den på en hub, kan du også prøve at ARP'e den! Det er min
> erfaring at ARP ikke virker hvis udstyret sidder på en switch.

Jeg tog en gammel D-link 8 ports HUB og satte PCen og printerserveren
direkte til den. DET VIRKER IKKE!!!!!

> Eksempel:
> arp -s Q.X.Y.Z 00-00-00-00-00-00
> hvor Q.X.Y.Z er den IP-adresse du vil give den, og 00-00-00-00-00-00 er
> MAC-adressen som du finder i bunden af boksen.

Præcis, det er samme fremgangsmåde jeg har valgt. Jeg tror sq at
boksen er defekt. Linklampen lyser både på HUBen og på printserveren,
men den blinker ikke, som de øvrige knapper gør ved trafik. At jeg kan
ARPe den, er vel ikke det samme som at der er kommunikation til den,
vel?

Jeg kan iøvrigt også skrive en testside ud fra den, så kommunikationen
til printeren fejler ikke noget.

Tak for din ihærdige indsats, jeg tror desværre det er forgæves. Jeg
må købe mig en ny, medmindre du har flere guldkorn at øse af.

> Ellers kan du jo prøve at kigge i din DHCP server, såfremt du har en sådan
> på dit netværk, og se om ikke boksen (kig efter boksens MAC-adresse) har
> fået en IP-adresse tildelt fra den.

Hmmmm, desværre. Ingen DHCP server til mig!

HB