hjælp til absolut netværksbegynder!
Fra : Jesper Madsen

Dato : 22-01-02 21:58

Hej i gruppen

Jeg er absolut nybegynder indenfor netværk. Ok jeg ved da hvordan jeg sætter
min stofanet forbindelse op, men så heller ikke mere!

Jeg har netop fået en ny pc ;) Den skal jeg selvfølgelig have tilsluttet til
Stofanet, og det gav heller ikke anledning til problemer.

Så har jeg også en gammel 'svend' til en pc. Også til mit
problem........Hvordan sætter jeg dem samme i et netværk?

Jeg har ikke lige pt. lyst til at rode mig ud i en masse med Hub og switch.

Jeg håbede at det kunne lade sig gøre med ialt 3 stk. netkort (to til
netværk og et til Stofa). Lige nu sidder der et netkort i den gamle pc, og
to i den nye.

På den nye pc kører jeg med WinXp Home og den gamle kører med Win2000 pro.

Jeg har ingen interesse i at dele internetforbindelsen, men udelukkende
interesse i at kunne dele filer mellem de to pc'ere.

Det som jeg allerede har gjort (ikke ret meget):
1. Installeret de 3 kort (Det klarede windows for mig)
2. sat stofa op med det ene netkort på den nye pc
3. forbundet de to andre netkort til hinanden med et RJ45 kabel.

Jeg skal måske lige huske at sige at den ene netværksforbindelse på Xp pc'en
(den forbindelse der ikke bruges til stofa) under status står til
'Netværkskablet er ikke tilsluttet'. Der er heller ikke lys nede i kortet.
Der er ingen problemer på w2k pc'en her figurerer forbindelsen helt korrekt
og der er også lys i netkortet.

Håber på snarlig hjælp.

Med venlig hilsen

Jesper Madsen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-01-02 22:22

"Jesper Madsen" <barbus@stofanet.dk> skrev:
> [...]
>
> Så har jeg også en gammel 'svend' til en pc. Også til mit
> problem........Hvordan sætter jeg dem samme i et netværk?

Vha. hub eller switch.

> Jeg har ikke lige pt. lyst til at rode mig ud i en masse med Hub og
> switch.

Oh well

> Jeg håbede at det kunne lade sig gøre med ialt 3 stk. netkort (to til
> netværk og et til Stofa). Lige nu sidder der et netkort i den gamle
> pc, og to i den nye.

Så vil jeg gætte der skal 3 netkort i den nye, jeg ved dog ikke om
XP Home kan håndtere dette.

> Jeg har ingen interesse i at dele internetforbindelsen, men
> udelukkende interesse i at kunne dele filer mellem de to pc'ere.

Når du kan dele filer, kan du også dele Internetforbindelsen.

> Det som jeg allerede har gjort (ikke ret meget):
> 1. Installeret de 3 kort (Det klarede windows for mig)
> 2. sat stofa op med det ene netkort på den nye pc
> 3. forbundet de to andre netkort til hinanden med et RJ45 kabel.

Og det virker?
Altså Internet, delt Internet og filedeling?

> [...]
> nede i kortet. Der er ingen problemer på w2k pc'en her figurerer
> forbindelsen helt korrekt og der er også lys i netkortet.

Husk der imellem 2 PCer skal bruges krydset kabel.
Lige kabler bruges til hub eller switch.

En switch koster ikke mere end et par hunde...
Billigste switch:
<http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684877891>

Billigste hub:
<http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1624787895>

Husk at switch er bedst, læs evt. www.net-faq.dk

Venligst
Mikael

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-01-02 22:27

"Jesper Madsen" <barbus@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 'Netværkskablet er ikke tilsluttet'. Der er heller ikke lys nede i kortet.
> Der er ingen problemer på w2k pc'en her figurerer forbindelsen helt

Blot lige een ting: Hvis du forbinder to netkort direkte uden hun skal det
være med et krydset kabel (som regek rødt).

Mvh
Peter

Fra : Jesper Madsen

Dato : 22-01-02 22:49

Tak så er jeg på vej!

jeg anskaffer et krydset kabel...og hva' gør jeg så?

Vh. Jesper

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-01-02 23:09

> Tak så er jeg på vej!
>
> jeg anskaffer et krydset kabel...og hva' gør jeg så?
>
> Vh. Jesper

Mon ikke XP-ens netværkguide kan klare det meste af konfigurationen for dig.

Mvh
Peter