Anbefalinger til et lille multiplikator hj~
Fra : Kasper Rung

Dato : 22-01-02 19:46

Jeg har overvejet at købe et lille multiplikator hjul. Det er første gang
jeg køber sådan et, så jeg ville lige forhøre mig her først:

Jeg har tænkt mig at bruge det til at spinne efter aborer, små gedder og
måske lidt put and take. Det skal være lille og skal kunne bruges til at
kaste kunstagn med lille vægt.

Jeg har ikke brug for smarte ting som tæller, flotte farver og lignende

Til sidst: Jeg har ikke bruget sådan et hjul før, så det skal være i den
billige ende. Jeg havde forestillet mig noget i retning af
okuma-et-eller-andet... men jeg ved ikke hvad man skal se efter og passe på,
så jeg vil gerne høre om jeres erfaringer.

Hilsen Kasper

Fra : SGF

Dato : 22-01-02 22:08

Hej Kasper

Rigtig god fornøjelse med dit første multihjul. Jeg er selv stor fan af
multihjul i alle afskygninger, og bruger kun dem, hvor forholdene tillader
det.

Jeg vil starte med at understrege, at kast med multihjul og lette agn ikke
er spor nemt - der skal trods alt en vis kraft til at få spolen til at
rotere, og specielt i modvind, kan det forekomme mig helt umuligt.

Der skal ikke være tvivl om, at det kan lade sig gøre, men jeg mesterer det
ikke.....

Snakker vi derimod om lidt tungere agn (15-20g og opefter) er et multihjul
alletiders!!!!

Jeg kunne foreslå dig at kaste et blik på de mindste
Ambassadeur-modeller....fx. det nye EON eller et 4600/5000.

Personligt ville jeg aldrig vælge andet end Ambassadeur eller Shimano - der
er lidt større forskel på multihjul, end der er på fastspoler (eller
rettere - der er ikke nær så mange gode fabrikater på det danske marked),
men det er og bliver jo en smags sag.

Smut du ned til din lokale grej-pusher og få nogle forskellige hjul i
hånden - så finder du nok noget, der falder i din smag.

Mvh
Søren

Fra : ofr

Dato : 22-01-02 22:39

"Kasper Rung" skrev d. 22-01-02 19:46 dette indlæg :
> [...]
>
> Hilsen Kasper
>
> Hej Kasper, det er en fornuftig overvejelse, der vil give dig en helt
ny og større føling med fiskeriet, jeg startede som 15 årig med multi.
det er nu 25 år siden og har aldrig fortrudt.

Du har godt nok valgt den svære ende at starte din multi. karierre i,
små agn under 8-10g. kræver en del øvelse, men ikke umuligt.

Hvis jeg var dig ville jeg vælge et ABU Ambassadeur 4600 AB. det er det
billigste brugbare hjul, glem alt om Okuma. ABU hjulet har jeg set på
tilbud i til ca. 600.-
ellers skal du regne med 1500.- og opefter.

Stangen til en multi. begynder SKAL have 100% helaktion længden 7-9 fod.
Kastevægt op til 20g. Stangen behøver ikke at være dyr der fåes mange
brugbare til 400.- så er det iøvrigt bedst at den er monteret til multi.

Af line vil jeg anbefale dig en blød monofil 0,30Ø. i starten giver det
kun problemer med tyndere liner.

Hilsen ofr.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Hansen

Dato : 23-01-02 00:15

On Tue, 22 Jan 2002 19:45:30 +0100, "Kasper Rung"
<Polle@snavekanikkelidespam.dk> wrotd:

> [...]
>
>Jeg har tænkt mig at bruge det til at spinne efter aborer, små gedder og
>måske lidt put and take. Det skal være lille og skal kunne bruges til at

Eventuelt kig på ambassadeur T 3000 C, det er et lille fladt hjul der
har magnetbremse, og det startede mig ud med multihjul igen efter ikke
at have fisket i mere end 20 år, og magnetbremsen har reddet mig fra
mange fuglereder. Jeg bruger det godt nok på en "forkert" stang da jeg
har en Ron Thomson Specimen Jig på 8", og kaster med alt fra 2g. til
25g. blink og spinnere.

Dette hjul er af hvad jeg ved af det eneste hvor du kan skifte
spole/udtage spolen på under 0,5 min. Jeg har selv 2 spoler til dette
hjul, en med en 0,25 monofil til kyst, og en med en 0,08 (du læser
rigtigt) spunden til søer/åer/P&T, og efter jeg fik fat i dette
"vidunder" har jeg solgt alle mine fastspolehjul.

Du kan evt. hvis du bor i København se/føle hjulet hos Hunters House
vel og mærke den afdeling der ligger nede ved Gl. Kongevej, spørg
efter den unge dame der arbejder der, hun ved noget om multi'er.

Med venlig hilsen

Søren

Fra : Anders og Berit

Dato : 23-01-02 09:17

Held og lykke med projektet. Du har valgt den svære start ved at ville kaste
let.

Jeg vil anbefale dig at øve et par gange først med et lod eller lignende på
et sted med god plads. Start med lidt mekanisk bremse, du kan løsne på den
efterhånden, som du får fat i det. Lange kastebevægelser med jævnt stigende
acceleration (i øvrigt også det bedste med fastspole).

Du skal gå efter så lille et hjul som muligt. Spolen skal være let, det er
alfa og omega. Den skal løbe let og være let at bremse. Fx. som Søren
anbefaler Ambassadeur 3000 C mag, eller den mindste EON. EON har ikke
magnetbremse, men hurtig adgang til spoleskift og ind/udkobling af
centrifugalklodser.

Glem alt om de store billige multihjul. De er og bliver pilkehjul.

Passer du på sådan et, har du en ven for livet.

Mvh
Anders