hjælp søges til sommerfugleciklideyngel.
Fra : K+K

Dato : 22-01-02 18:22

Hej gruppe.
Er der nogen, der kan komme med et bud på, hvad mine sommerfugleciklideunger
skal have at spise? Efter adskillige forsøg med at få noget ud af æggene,
har jeg prøvet at komme bladet med æggene op i en plastbeholder med iltsten,
som så er lagt i baljen. Og sør'me om det ikke lykkedes) Nu er problemet
bare at de er noget mindre end jeg havde regnet med (ca. ½mm.), og derfor
ikke store nok til at spise flagefoder. Al hjælp modtages med kyshånd.
På forhånd tak.
Kim.

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-01-02 19:31

"K+K" <skippersmail@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> bare at de er noget mindre end jeg havde regnet med (ca. ½mm.), og derfor
> ikke store nok til at spise flagefoder. Al hjælp modtages med kyshånd.

Infusorier
http://www.google.com/search?num=30&hl=da&q=infusorier&lr=lang_da
hårdkogt æggeblomme rørt op i en smule vand.
Liquifry (akvariehandleren)
senere nyklækkede artemia.

Flagefoder er IMHO ikke anvendeligt - jeg ville nok hellere satse på
laksestartfoder efter artemia eller (langt det bedste) ud med ketsjeren og
fang noget cyclops eller daphnieyngel (du skal have et sæt fodersier - igen
akva-pusheren)

Held og lykke med opdrættet.

mvh
Jan

Fra : Kim Jensen

Dato : 22-01-02 19:47

Sommerfuglecichlider kan fodres med Artemia-æg, der klækkes i en
sodavandsflaske. Proceduren kan du læse mere om på bl.a.
http://www.shm.dk/discus/parring_koen.htm#Tilskudsfoder eller
http://www.kandu.dk/dk/news/85509/groupid/20704 og Sommerfuglecichliderne
kan du læse mere om på http://www.dk-finder.dk/sommerfu.htm

Men du skal nok til at skynde dig - det tager et døgns tid at klække
Artemia-æg. Prøv at høre din lokale akvariehandler om han har nogle
færdigklækkede du kan tigge dig til indtil du får lavet dine egne.

Mvh. Kim Jensen

Fra : K+K

Dato : 22-01-02 20:41

Hej gruppe.
Jeg skynder mig at koge et æg, og så vil jeg lade op til at tage turen til
min fiskepusher i morgen. I skal have tak for jeres hjælp.
M.V.H. Kim.
K+K <skippersmail@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Qeh38.139$EU.3781@news.get2net.dk...

Fra : ole larsen

Dato : 22-01-02 21:06

K+K skrev i meddelelsen ...
> [...]
>bare at de er noget mindre end jeg havde regnet med (ca. ½mm.), og derfor
>ikke store nok til at spise flagefoder. Al hjælp modtages med kyshånd.

Og så er sommerfuglecichilen måske lige den eneste dværgcichlide hvor man
ikke skal
tage ungerne (æggene) fra før et par dage efter frisvømning - forældrene "
mader " dem
i bogstavelig forstand de første dage - tager levende artemia i munden og
spytter dem ud i hovedet
på ungerne. Men det kan du prøve næste gang - har du et par der funger, er
de hurtigt i gang igen.

Ole