nogen der har erfaring med at bygge store ~
Fra : thomas schreiber

Dato : 22-01-02 16:12

Nogen der har noget erfaring med at bygge store akvarier? Vil have mig et
1500L eller større, men sådan nogle baljer, flytter man ikke lige sådan
rundt på.

Jeg bor i lejlighed - på stueetagen. Jeg har ringet til boligforeningen og
talt med en "bygningstekniker". Han sagde at jeg måtte stille et lige så
stort akvarie op som jeg ville. Gulvet kunne snildt bære det. (spurgte ham
om et 4000L den gang).

Jeg havde tænkt mig at lave et træskrog af 24mm eller 26mm vandfast
krydfiner, og så købe en forrude som kan holde presset. Den skal kun være
60cm høj, så presset vil ikke være enorm. Ved bare ikke om jeg skulle lave
indmaden af små stykker glas på 8mm, eller om jeg skulle bruge noget som
glasfiber, acryl eller anden kunstof.

Der et et akvarie på 300*90*90 til salg, men jeg tror bare at forruden er
ridset. Det kan jeg ikke leve med. Ville gerne have et på 250*100*60 til
tanganyika'er. Det kunne være total flot i min stue.

De store baljer du/i evt. har bygget, er de lavet i ren glas, eller med
kunststof?

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 22-01-02 16:48

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse

> De store baljer du/i evt. har bygget, er de lavet i ren glas, eller med
> kunststof?

Jeg har ikke selv bygget så store akvarier men jeg har set flere store (over
3000 liter) hvor de er bygget af glasfiber og med en glas frontrude.

Svjh så er der et billede af sådan et akvarie i Politikens Akvarie håndbog
som en af guruerne i dansk akvarie brug har bygget og det er meget flot
lavet.

Calles Dyrehandel i Aalborg har et stort akvarie midt i forretningen og det
er vel 4 x 4 x 2 meter og er lavet i glas som er limet sammen med silikone.
Altså er der ingen ramme som holder sammen på glassene men kun silikone.
Selve glasset er vel 1.5 til 2 cm. tykt. men om dette er alm. glas eller
special glas ved jeg dog ikke.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : thomas schreiber

Dato : 22-01-02 17:10

Har du adressen på Calle's Dyrerige? Er det nemt at finde? Kommer kørende
fra Århus.

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 22-01-02 18:11

> Har du adressen på Calle's Dyrerige? Er det nemt at finde? Kommer kørende
> fra Århus.

Det ligger i CitySyd i Aalborg SV.
Den nøjagtige adresse kan du finde samt en kørselsvejling på :
http://www.callesdyrerige.dk/

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 22-01-02 17:25

"Finn Jensen" <figowitz@worldonline.dk> writes:

> [...]
> Altså er der ingen ramme som holder sammen på glassene men kun silikone.
> Selve glasset er vel 1.5 til 2 cm. tykt. men om dette er alm. glas eller

Men det er vist ganske sikkert at glas i den tykkelse koster en
jetjager eller to.

Eller er findes der steder hvor man kan skaffe sig store og tykke
glasstykker til menneskepenge ?

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : René Krogh

Dato : 22-01-02 21:11

Finn Jensen wrote in message ...

> [...]
>Altså er der ingen ramme som holder sammen på glassene men kun silikone.
>Selve glasset er vel 1.5 til 2 cm. tykt. men om dette er alm. glas eller

Det er nok nærmere 4x2x1.5 meter. Men akvariet er helt klart et besøg værd,
specielt efter at de nu har lavet det om til et tanganyika akvarie.

Her han men se nogle Frontosaer samt ca. 100 Tropheus folde sig rigtigt ud,
og nyde den plads de har til rådighed.

mvh
René Krogh

Fra : Hans K.

Dato : 22-01-02 17:47

> Nogen der har noget erfaring med at bygge store akvarier? Vil have mig et
> 1500L eller større, men sådan nogle baljer, flytter man ikke lige sådan
> rundt på.
Jeg har lavet nogle stykker af vandfast krydsfiner, godt nok ikke så store,
men fremgangsmåden er den samme. Jeg har en akvariebog, som med
tegninger viser hvordan man gør. Jeg kan scanne dem ind og maile dem til
dig, hvis du er interesseret.

> [...]

> indmaden af små stykker glas på 8mm, eller om jeg skulle bruge noget som

Jeg ville ikke bruge glas til indmaden. Anden kunststof får du svært ved at

ordenlig tæt, ligeså acryl, så jeg ville helt klart vælge glasfiber.
En 12 mm rude ville være nok som forrude.

>klip<

> De store baljer du/i evt. har bygget, er de lavet i ren glas, eller med
> kunststof?
Der var 2 typer, begge af vandfast krydsfiner. Begge blev malet
med 2 komponent maling (Hempel som er til både) men den ene type
fik et lag glasfiber først. Den med glasfiberen holder nok bedst.
Inden nogen begynder med, at det er giftigt, kan jeg med det samme fortælle
at jeg i over et år har haft discus i et akvarie malet indvendigt med oven-
nævnte maling og jeg har ikke mistet en eneste fisk i det akvarie.

Mvh
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-01-02 18:07

"Hans K." <hans-k@post5.tele.dk> wrote in message

> Jeg ville ikke bruge glas til indmaden. Anden kunststof får du svært ved
at
> få
> ordenlig tæt, ligeså acryl, så jeg ville helt klart vælge glasfiber.

Jeg har en balje (470l), der er lavet med glas indvendigt. Det bliver helt
klart den model jeg vil benytte i fremtiden. Det er billigt og fungerer
godt.
Selve kassen kan du lave i krydsfiner og så lægge glas på indvendigt.
Fidusen er at du kan nøjes med 4 mm. glas, der er hamrende billigt (jeg
henter det på genbrugsstationen - gratis). En 4 mm. rude er nærmest umulig
at smadre, når den ligger fast mod et plant underlag. Jeg limede glaspladen
på med alm bygningssilicone (meget billigere end den glassilicone, der
ellers skal bruges) og siliconen blev trukket ud med en tandspartel. Sørg
for at der er en sprække på et par mm. mellem de glasstykker, der benyttes.
Disse sprækker fuges med akvariesilicone (ikke byggesilicone, der er tilsat
antimugmidler).
Det fungerer fremragende.

> En 12 mm rude ville være nok som forrude.

Enig.

> [...]
oven-
> nævnte maling og jeg har ikke mistet en eneste fisk i det akvarie.

Polyesteren (glasfiber) og polyurethan (2-komponentlakken) er aldeles
ugiftige efter afhærdning. Til gengæld er det noget af det mest udsøgt lede
at arbejde med - specielt hvis det skal foregå inde i en beboelse, hvor
famillien i øvrigt skal opholde sig.

mvh
Jan

Fra : thomas schreiber

Dato : 22-01-02 22:11

Det ville være fint hvis du kunne scanne siderne ind og sende mig, og give
mig titel og forfatter på bogen.

Er glasfiber ikke noget "lort" at arbejde med, forstået på den måde, at jeg
ikke just kan lade min altan dør og vinduer stå åben i 3 uger fordi der skal
luftes ud.

En ting jeg dog er meget glad for ved glasfiber metoden, er at man ikke
behøver bekymre sig om ridser i glasset, og man kan lave nogle opbygninger
af sten direkte op af siderne, uden at skulle bekymre sig om at det flækker
glasset. Men igen. Hvis glasset ligger helt tæt med træsiderne, skal der sku
sikkert meget til for at ødelægge glasset - formoder jeg. Man kunne
selgfølgelig også bare lægge noget indvendig baggrund i baljen såsom juwel
belædning, hvllket ville give en god kontrast til faxekalk(og fiskene), men
det er bare for lidt korkbark der er i tanganyika søen, så jeg får sikkert
ikke mange biotopakvarier præmier på denne regning.

Jeg har besluttet at nu skal det være nu, og et 900L standard akvarie, er
liiiiige en tand for lille. Og desuden et helvede at slæbe rundt på. Vil
gerne have 100cm i dybden og 250cm i længden. Hvis det nu viser dig at
prisforskellen mellem 300*60 og 250*60 er minimal, kunne der sagtens tænke
sig at baljen bliver 3meter langt. Såfremt jeg kan skaffe hele
krydsfinérsplader der er 300cm lange.

/ts

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-01-02 23:07

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2kkg1$5sk$1@sunsite.dk...
> [...]
jeg
> ikke just kan lade min altan dør og vinduer stå åben i 3 uger fordi der

Selve glasfiberen er meget let at arbejde med, det er snarere den
flydende polyester som du lægger
glasfiber måtten i der kan volde problemmer sammen med gel og top coaten.

Det bedste vil være hvis du på en eller anden måde kan lave det meste af
arbejdet andetsted end hjemme,
for lugter det gør det! Således at siderne var færdige til at blive
samlet og behandlet. Hvordan det skal gøres
i praksis ved jeg ikke. Selv meget tålmodige naboer, vil nok ikke bryde
som om den meget gennemtrængende stank
fra arbejdet, når det nu skal have 3 gange.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-01-02 16:51

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> glasfiber måtten i der kan volde problemmer sammen med gel og top
coaten.

Hvis jeg ikke har misforstået noget - og det tror jeg ikke jeg har i denne
sammenhæng - er gelcoat ikke et produkt, der hører hjemme i denne
sammenhæng. Det benyttes til at skabe en glat overflade ind mod en poleret
form - og det er der der jo ikke tale om her.

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-01-02 17:19

Jan Boegh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5_A38.4374$XA5.525781@news000.worldonline.dk...
> [...]
> sammenhæng. Det benyttes til at skabe en glat overflade ind mod en poleret
> form - og det er der der jo ikke tale om her.

Som du måske kan huske, var jeg igang med at bygge nogle store kar, som
aldrig bliver
færdige.
Dertil brugte jeg både den flydende polyester, som først blev smurt over
med gelcoat og derefter med topcoat.
Den eneste forskel er at topcoaten er tilsat parafin, for at få den
glatte overflade. Gelcoaten bliver altdrig helt hård
og føles lidt klæbig. Jeg vil bestemt ikke udelukke at man kan undlade
mellemlaget, men den glatte overflade
vil jeg nu nok anbefale at have, da det ellers kan være svært at gøre
akvariet rent, uden at ridse.

Carsten

Fra : Hans K.

Dato : 23-01-02 01:30

> Det ville være fint hvis du kunne scanne siderne ind og sende mig, og give
> mig titel og forfatter på bogen.
Jeg scanner siderne ind i morgen aften og mailer dem til dig.
Bogen hedder Akvarieliv i ferskvand og saltvand, er fra Gyldendal og
udkom 1982. Forfatteren var Peter Hunnam. Den er nok svær at opdrive
nu. Der er også beskrevet, hvordan man bygger et akvarie af glasfiber,
hvis det skulle have interesse.

> [...]
jeg
> ikke just kan lade min altan dør og vinduer stå åben i 3 uger fordi der
Glasfiber er nemt at arbejde med, men stanken fra den 2 komponente
polyester er utålelig og giftig til den er hærdet, så lån en lun garage hvis
du
kan det og en af de hersens åndedrætsværn er heller ikke en dårlig ide.
Efter et par dage er der ikke meget lugt tilbage.

> [...]
> det er bare for lidt korkbark der er i tanganyika søen, så jeg får sikkert
> ikke mange biotopakvarier præmier på denne regning.

Jeg har ikke prøvet at beklæde med glas indvendigt, men akryl (plexiglas)
duer ikke, for siliconen kan ikke binde på det. Hvis der i teorien skulle
revne
en siderude inde i krydsfinerkassen, ville vandet ikke ligefrem fosse ud,
for
kassen er nogenlunde vandtæt. Hvor ved jeg nu det fra ? Jo for det akryl
jeg eksperimenterede med var umuligt at få tæt, så krydsfineren fik vand
og blev mørk de steder hvor akrylen var utæt, men det dryppede kun
meget lidt. Efter et lag glasfiber, var den tæt.

> [...]
> prisforskellen mellem 300*60 og 250*60 er minimal, kunne der sagtens tænke
> sig at baljen bliver 3meter langt. Såfremt jeg kan skaffe hele
Jeg ved faktisk ikke om de kan fås så lange, men der findes en anden type
krydsfiner, som bruges til trailere og både. Den skulle være utroligt stærk
og
vandfast. Du har ret i at et 900 liter er tungt som et ondt år. Jeg har lige
solgt
mit og det er en hel befrielse at slippe for at skulle bære på det skrummel
mere.
Ham der købte det, slæbte det ind i sin stue ene mand. En imponerende
præstation.
Jeg har en anden plan jeg engang skal have udført og det egner mit hus sig
fint til.
Der er et tilstødende værelse til stuen, så engang jeg får "tid", støber jeg
et
akvarie i beton i værelset, så forruden kommer til at side i væggen til
stuen.
Det bliver på ca. 2500 liter. Det skal lige nævnes, at jeg brækker gulvet op
og støber er fundament under krybekælderen.

Jeg så engang en hjemmeside hvor en gut havde bygget et 1600 liter akvarie
af krydsfiner, men desværre har jeg ikke linket mere. Måske en anden har det
?

Mvh
Hans

Fra : Tom Manczak

Dato : 23-01-02 10:23

> [...]
skrummel
> mere.
> Ham der købte det, slæbte det ind i sin stue ene mand. En imponerende

Brian Nielsen ? *LOL*

Jeg kunne også godt tænke mig at vide om man kan forestille sig at sådan
et akvarie bygget på krydsfiner, glasfiber og glas som forrude er mere
sikkert end alm. helglasakvarier? Altså m.h.t. hvis nu det skulle blive
utæt eller bundglasset rævner, det er vel ikke så alvorligt når der er
glasfiber og krydsfiner?
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-01-02 16:54

"Tom Manczak" <tfishymanczak@12move.dk> wrote in message

> [...]
> sikkert end alm. helglasakvarier? Altså m.h.t. hvis nu det skulle blive
> utæt eller bundglasset rævner, det er vel ikke så alvorligt når der er

Det er helt sikkert en langt mere solid konstruktion. Og så kan man jo lige
knalde en kabelklips på siden, hvis man skal styre en slange. Prøv det på et
glasakvarium

mvh
Jan

Fra : Thor Ove Brenne

Dato : 23-01-02 09:53

Har ingen erfaring med bygging, men kanskje denne siden kan hjelpe! Det
ligger en link der til 500 gallon....

http://www.garf.org/140.gallon.html

- Thor Ove

Fra : Per

Dato : 23-01-02 13:15

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse news:a2kkg1$5sk$1@sunsite.dk...
> [...]
> ikke just kan lade min altan dør og vinduer stå åben i 3 uger fordi der skal

klip

Hej Thomas!
Jeg har i tidernes morgen bygget adskillige joller i glasfiber. Og ja, det lugter ad h........ til. Du skal bruge maske fordi
dampene er giftige. Har du mulighed for at lave en eller anden form for udsugning er dette nummer et. Dampene er forøvrigt tungere
end luft. Hvis du beslutter dig for at bygge med glasfiber, skal du sørge for at der ikke er skarpe hjørner, idet du ikke kan få
glasfiberen til at ligge ind i sådan et hjørne. Sæt evt. en lille trekantliste rundt i alle hjørnerne. En anden ting er, at det er
lettere at arbejde med glasfibermåtte i hjørner og rundt kanter end med glasfibervæv. Glasfibermåtte kan du rive, således at du får
usynlige samlinger, det kan du ikke glasfibervæv, som skal skæres eller klippes.

Hvad med epoxy? Kan det ikke bruges? Er det giftigt når det er afhærdet?
Det er ganske vist også giftigt at arbejde med, men det lugter jo ikke nær så meget. Ja, jeg er lige ved at tro, at det ville du
kunne lave i din lejlighed med en god udluftning (gennemtræk).
Hilsen Per Strandhauge.

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-01-02 13:29

Per <Handyman@fjernluftpost.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2m9ll$uvl$1@news.cybercity.dk...

> [...]
så meget. Ja, jeg er lige ved at tro, at det ville du
> kunne lave i din lejlighed med en god udluftning (gennemtræk).

Epoxy er er god ide! Det er ganske uskadeligt når det er afhærdet, og
det lugter heller ikke helt så meget som
polyesteren gør.

Hempel har lavet noget bådlak, som er en epoxylak. Den fåes i flere
farver, samt som klar. Et par gange med en farvet lak,
og så en enkelt gang med den klare, så skulle det nok kunne holde til det
vi udsætter den for.

Carsten

Fra : Per

Dato : 23-01-02 13:49

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:a2m9vs$vho$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> farver, samt som klar. Et par gange med en farvet lak,
> og så en enkelt gang med den klare, så skulle det nok kunne holde til det

Ok! Jeg tænkte på epoxy hvor man lægge glasfibervæv ned i. Jeg har brugt dette til at bygge modelflyverkroppe af. Det bliver
utroligt stærkt. Man kan også bruge noget måtte, som hedder Kevlar, som er endnu stærkere.
Alt dette kan købes ved et firma i Vejle, som hedder Gel-Top, hvis det eksistere endnu.
Hilsen Per Strandhauge.

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-01-02 14:23

Per <Handyman@fjernluftpost.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2mbib$11ia$1@news.cybercity.dk...

> [...]

> Ok! Jeg tænkte på epoxy hvor man lægge glasfibervæv ned i. Jeg har brugt
dette til at bygge modelflyverkroppe af. Det bliver

Når du blander epoxyen med glasfibervæv, får du en meget hård skal, men
det er jo ikke nødvendigt, når man har den faste flade
og bare skal gøre den vandtæt.

> Man kan også bruge noget måtte, som hedder Kevlar, som er endnu stærkere.
Men også meget dyrere, det er vel helt unødvendigt at gøre det
skudsikkert, Kevlar er kulfibre, og bruges meget ofte til
skudsikre veste, samt punkterfrie cykeldæk.

Carsten

Fra : Per

Dato : 23-01-02 16:56

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:a2md5g$13ee$1@news.cybercity.dk...

klip
> Men også meget dyrere, det er vel helt unødvendigt at gøre det
> skudsikkert, Kevlar er kulfibre, og bruges meget ofte til
> skudsikre veste, samt punkterfrie cykeldæk.
>
> Carsten

Og til modelbygning! Kevlar ikke kulfiber. Se evt. dette link http://www.dupont.com/kevlar/whatiskevlar.html Du tænker på noget
andet, som rigtig nok er kulfiber og dette er helt sort. Det som jeg brugte er gulligt og ikke som kulfiber (som jeg har liggende)
sort.
Du kan få Kevlarmåtter med indflettet kulfibertråde og uden.
Hilsen Per Strandhauge.

Fra : Per

Dato : 23-01-02 17:12

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:a2md5g$13ee$1@news.cybercity.dk...

> Per <Handyman@fjernluftpost.cybercity.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:a2mbib$11ia$1@news.cybercity.dk...

Klip
> Når du blander epoxyen med glasfibervæv, får du en meget hård skal, men
> det er jo ikke nødvendigt, når man har den faste flade
> og bare skal gøre den vandtæt.

Ikke hårdere end med glasfiber og polyester!
Hilsen Per Strandhauge.