Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Makro - hvilke muligheder er der?
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 22-01-02 15:00

En bekendt der er interesseret i makrofotografering af blomster har spurgt
mig om råd vedrørende køb af nyt AF spejlrefleks, men jeg måtte indrømme at
jeg intet ved om makro, så derfor ville jeg lige spørge jer..

Ud over at købe et makro objektiv eller en nærlinse, hvilke typer udstyr
findes der så? Jeg har læst om mellemringe, men ved ikke om de kan bruges
på alle objektiver.

Vi snakker et pris- og kvalitetsleje omkring Canon EOS 300 med 28-90 zoom
til omkring de 3000,- hvad angår kameraet. Kan man fx bruge mellemring på
et sådant objektiv?

Jeg modtager med tak alle kommentarer!

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Peter Hyldrup

Dato : 22-01-02 17:38

Hej

Den helt billige løsning er at købe nærlinser, de koster ca. 500 kr. for et
sæt på 3 stk. (Hama 58 mm)
Jeg har selv taget udemærkede billeder på denne måde, men det er
selvfølgelig ikke samme kvalitet som hvis man bruger mellemring.

--
Venlig hilsen

Peter

Fra : Tom K.

Dato : 22-01-02 19:28

Der er hvist også mulighed for at bruge en såkaldt omvende-ring, som gør det
muligt at montere optikken omvent på huset. Dog ved jeg ikke hvad der sker
når AF kontakterne på linsen, ikke er forbundet til selve kameraet.

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-01-02 19:33

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> wrote in message

> Ud over at købe et makro objektiv eller en nærlinse, hvilke typer udstyr
> findes der så? Jeg har læst om mellemringe, men ved ikke om de kan bruges
> på alle objektiver.

En bælg er suveræn - især hvis der er mulighed for omvendt montering af
objektivet. Men glem i den forbindelse alt om automatik i forbindelse med
objektivet (hvorimod TTL-styring af flash er super duper).

mvh
Jan

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 22-01-02 20:09

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> wrote in

> En bælg er suveræn - især hvis der er mulighed for omvendt montering af
> objektivet. Men glem i den forbindelse alt om automatik i forbindelse
> med objektivet (hvorimod TTL-styring af flash er super duper).

Kameraet skal også bruges som "snapshot" kamera til erstatning for et
kompaktkamera med zoom, så jeg kan desværre ikke bruge Langgaards forslag om
et manuelt kamera (men det burde jeg jo have skrevet i mit første indlæg).

Bortset fra at automatikken ryger hvis man bruger mellemring (fx Canons
egen, en Sigma eller andre mærker) kan mellemringe så anvendes med alle/de
fleste objektiver?

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48

Fra : J@N

Dato : 23-01-02 11:37

"Kenneth Darling Soerensen" <kenneth@darlingDOT.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> egen, en Sigma eller andre mærker) kan mellemringe så anvendes med alle/de

Canons mellemringe (EF12 og EF 25) er med fuld automatik og urimelig dyre, i
betragtning der jo ikke er glas i. Melleringe er godt sted at starte
makrofotografering, da en bælg er ekstrem dyr og forstørrelsegraden måske
bliver for stor til dine planter.
Der findes også uoriginale mellemringe bl.a. Kenko også med fuld automatik.

Jan

Fra : Langgaard

Dato : 22-01-02 19:39

Hej

AF til macro, er ikke altid det bedste. Lyset bliver ofte for svagt til at
AF-systemet kan køre (mellemringe , bælg).
Hvis kameraet kun skal bruges til macro, er det nok bedre med et ældre
spejlrefleks med en brugt macrooptik eller en forstørrelses-optik af god
kvalitet.
En gammel Pentax med 42mm gevind, bælg, mellemringe og en
forstørrelses-optik, er et godt valg.
Et sæt som dette koster nok ikke over 1000,- kr.

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : Carsten Kolind

Dato : 22-01-02 22:37

Hej Kenneth

Det eneste rigtige er en macro linse til kameraet. Jeg bruger Sigma EX 105 og
er meget tilfreds. Jeg fotograferer tit macro med autofocus og har ingen
problemer.

Jeg købte objektivet på internettet, hos en tysk forhandler. pris 899,- DM.

Hilsen Carsten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-01-02 12:48

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> Ud over at købe et makro objektiv eller en nærlinse, hvilke typer
> udstyr findes der så? Jeg har læst om mellemringe, men ved ikke
> om de kan bruges på alle objektiver.

Det er et stort emneområde med mange mulighedde, metoder og løsninger.

Det starter med nærfotografering, der går over i macrofoto, og ender i
microfotografi, og løsningerne er som flg.:

Nærfotografering:
-----------------
Den simple løsning er nærlinser (progsarer), de virker lige som
læsebriller, nærlinser købes typisk i sæt af 3 linser (1x - 2x - 3x),
som skrues på objektivet, de er billige og uproblematiske, man kan endda
anvende alle tre nærlinser samtidig, og dermed komme op på 6x. AE og AF
virker sammen med nærlinser.

Macrofoto:
----------
Her begynder det at blive avanceret, den mest brugervenlige løsning er
et disideret macroobjektiv, hvor lysmålingen og blænden er koblet. Der
findes også macroobjektiver med indbygget ringblitz.

Man kan også anvende et alm. normalobjektiv som macroobjektiv, ved at
bruge en omvende adaptor, det er en billig løsning, som til gengæld har
den ulempe, at man skal nedblænde og lysmåle manuelt.

Næste skridt er mellemringe og bælg, det er effektive løsninger, der dog
er klodsede og svære at arbejde med, mellemringe og bælge fås i dyre
versioner hvor blænden er koblet, og billige modeller hvor man skal
nedblænde og lysmåle manuelt.

Microfotografi:
---------------
Er et meget avanceret område, det kræver et mikroskop med en passende
adaptor til kameraet, og en speciel lyskilde, grænsen for forstørrelse
ligger ved ca. 1200x.

Fælles for alle ovenstående typer fotografi er:
- at man godt kan glemme alt om at bruge autofocus, dybdeskarphedden en
minimal, og derfor kræver det, at man selv vurderer hvor focus skal lægges.

- at man skal ha' et solidt og stabilt stativ, da man ofte vil skulle
anvende lange exponeringstider, derfor kan det også anbefales at bruge
selvudløser, eller en god trådudløser.

- at det hurtigt bliver aktult med specielle lyskilder, der findes
forskellige løsninger, ringblitz'en er nok den mest kendte, den har dog
en lang række ulemper, den proff. løsning er en blitz, som er indbygget
i en box, hvorfra lyset ledes til motivet v.h.a. 2 - 4 fleksible
lysleder slanger, det gør at man kan lave en lysætning i miniformat,
disse boxe findes i flere prisklasser, de dyreste har indbygget ledelys.

Fra : Tom K.

Dato : 23-01-02 20:30

Hvor effektivt er det at bruge nærlinser? Kan fx Nikon's 50mm f/1,8 tage 1:1
billeder med et sæt nærlinser? (fx x1, x2, x3)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-01-02 22:06

"Tom K." wrote:

> Hvor effektivt er det at bruge nærlinser? Kan fx Nikon's 50mm f/1,8
> tage 1:1 billeder med et sæt nærlinser? (fx x1, x2, x3)

Jeg laver lige en test med mit gamle Nikon FM, jeg gør det, at jeg
indstiller opjektivet (50 mm normal), på den tætteste afstand, der er
0,6 meter, og lægger jeg en linial på bordet, og ser hvor mange
centimeter jeg ser, når der er focus.

uden = ca. 30 x 20 cm
med 1x = ca. 21 x 15 cm
med 2x = ca. 17 x 11 cm
med 3x = ca. 13 x 9 cm
med 1x+2x+3x = ca. 8 x 5,5 cm

Håber at du kan bruge ovenstående til noget, du kan ihvertfald se, at du
ikke kan komme ned på 1:1 men med alle tre nærlinser er du tæt på 2:1

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 24-01-02 21:08

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in

> Det er et stort emneområde med mange mulighedde, metoder og løsninger.

SNIP!

Tak for den grundige introduktion!