Manglende forbindelse til Safewpipe
Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 22-01-02 14:16

Hejsa,

Jeg roder med et problem der er rigtigt irriterende. Jeg har en Lasat-25 (nu
Eicon) til at sidde på en ADSL fra teledanmark.

Når jeg fra en klient der via sin ISP er på nettet forsøger at komme ind,
får jeg blot at vide at VPN-boksen ikke svarer.

Der er bestilt ekstra IP fra TeleDK - og det ene offentlige IP natter
direkte til VPN-boksens private IP, 192.168.1.100

Er ovenstående korrekt - jeg bliver mere og mere i tvivl. I webinterfacet på
VPN-boksen har jeg sat private IP til 192.168.1.100 med subnet 255.255.255.0
og den public ip på xxx.xxx.xxx.155 (det er den der nattes ind) - subnet
255.255.255.252 og gateway til xxx.xxx.xxx.153. Det er det jeg kan få ud af
diverse "how-to's" osv...

Men er ovenstående nogenlunde rigtigt, og hvorfor dælen kan jeg ikke komme i
kontakt med safepipen?

Gode råd, links osv. modtages meget gerne. Jeg har støvsuget eicons egen
side.

På forhånd tak!

/Kasper

Fra : Johannes Lauesen

Dato : 22-01-02 15:05

Uha... jeg tror du skal tjecke om både Lasaten, software klienten og NAT
routeren kan håndtere NAT'et VPN forbindelser...

Ellers vil jeg anbefale dig at sætte Lasaten på direkte på den flødefarvede
komode du har fået af teledanmark og så lade denne håndtere din NAT
funktion... der er en alm. ok firewall i lasaten.... hvis du har probs. så
skriv bare... jeg har en salat pibe stående så jeg kan guide dig igennem
opsætningen.

Mvh Johannes

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 27-01-02 13:15

Hej Johannes, Jeg beklager meget det sene svar.

Dvs. bare safepipen direkte i ADSL.boksen fra TeleDK - og så lave nogle
static routes i safepipen? Dvs. jeg kan smide teledk's router over højre
skulder?

Skal der indlægges en masse teledanmark data i vpn-boksen eller er det bare
public IP, subnet osv. og så kører det?

Jeg ville sætte enormt pris på lidt hjælp.... :)

Med venlig hilsen,

/Kasper

Fra : Jens

Dato : 22-01-02 23:31

"Kasper Carøe Olsen" <kasper@doek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når jeg fra en klient der via sin ISP er på nettet forsøger at komme ind,
> får jeg blot at vide at VPN-boksen ikke svarer.

Du har altså sat boksen bag en router der kører NAT ?

> Der er bestilt ekstra IP fra TeleDK - og det ene offentlige IP natter
> direkte til VPN-boksens private IP, 192.168.1.100

Jeg vil anbefale dig at sætte SafePipe'n direkte på nettet uden om routeren.
Kan lade sig gøre såfremt det er Pro@ccess ADSL m/Ethernet grænsesnit, som
du har.
SafePipe'n fungerer derefter både som router og firewall, og du vil ikke
have problemer med dine VPN forbindelser på serversiden (SafePipe siden).

> [...]

> og den public ip på xxx.xxx.xxx.155 (det er den der nattes ind) - subnet
> 255.255.255.252 og gateway til xxx.xxx.xxx.153. Det er det jeg kan få ud

Lad være med at NAT'te fra routeren til SafePipe'n.

> Men er ovenstående nogenlunde rigtigt, og hvorfor dælen kan jeg ikke komme
> kontakt med safepipen?

Du kan ikke komme i kontakt med den fordi routeren ikke overfører dataene
korrekt.

> Gode råd, links osv. modtages meget gerne. Jeg har støvsuget eicons egen
> side.

Se ovenstående.

Jens

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 27-01-02 13:32

Hej Jens,

Jeg beklager det sene svar. Det lyder umiddelbart som den rigtige løsning.
Jeg kan godt se, at jeg var rimeligt lost på den config som jeg havde lavet
:)

Du har nok ret i, at det derudover er NAT'en i den cisco 800-serie der står
foran routeren som også kan være skyld i problemerne.

Har du/I erfaring med at initere logon-scripts ved indgående VPN-kald?

Mvh,

/Kasper

Fra : Jens

Dato : 28-01-02 12:34

"Kasper Carøe Olsen" <kcoNOSPAM@vu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jens,
>
> Har du/I erfaring med at initere logon-scripts ved indgående VPN-kald?

Det tror jeg afhænger af din VPN-klient. Jeg gør det sådan at jeg på
klienterne angiver domain-controlleren's IP-adresse og computernavn i LMHOST
filen. Sådan her:

IP-ADRESSE COMPUTERNAVN #PRE #DOM:DOMAINNAVN

Min VPN-klient (SafeNet), kan etablere forbindelse inden jeg får
logon-billedet i Windows. Jeg kan derfor bare logge på netværket, på samme
måde som når det ikke er via VPN.
Men jeg vil mene at det bl.a. afhænger af hvordan din VPN-klient laver
forbindelsen. SafeNet klienten gør det som sagt automatisk, hvis der er
trafik til det net, som den skal lave VPN til.

Jens