7 pund skidt
Fra : Ib Therkelsen

Dato : 22-01-02 14:36

Det er gammel folkeviden at man skal indtage 7 pund skidt om året for at
få de nødvendige sporstoffer i tilstrækkelig mængde. Men hvordan kunne
vores forfædre vide at det lige var omkring 7 pund, og ikke 3 eller 38 ?

Ib Therkelsen

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 22-01-02 14:02

Ib Therkelsen wrote:

> [...]
> få de nødvendige sporstoffer i tilstrækkelig mængde. Men hvordan kunne
> vores forfædre vide at det lige var omkring 7 pund, og ikke 3 eller

Er du sikker på at det er 7 pund, man virkelig skal have??

Mvh.
Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : Christian Andresen

Dato : 22-01-02 14:07

"Ib Therkelsen" <ib@imbg.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> få de nødvendige sporstoffer i tilstrækkelig mængde. Men hvordan kunne
> vores forfædre vide at det lige var omkring 7 pund, og ikke 3 eller 38 ?

Jeg tror at der menes at man indtager ca. 7 pund skidt, og ikke at man skal.

Christian

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 22-01-02 14:12

Christian Andresen wrote:
> Jeg tror at der menes at man indtager ca. 7 pund skidt, og ikke at
man skal.

I såfald tror jeg ikke på det. Jeg har godt nok ikke levet for 100 år
siden, men min historie undervisning har dog vist mig hvor beskidt der
var dengang.
Jeg tror simpelthen ikke på at man ikke indtog mere skidt den gang, end
man gør i dag, hvor man jo nærmeste har "rengørings vandvid":
Støvsugere, antibakteriel-dit og dat, osv...

Martin Ehmsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-01-02 19:53

"Martin Ehmsen" <thames@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror simpelthen ikke på at man ikke indtog mere skidt den gang,
end
> man gør i dag

Så må man jo definere skidt nærmere.
Fx tror jeg der er flere mikropartikler (smog) i luften i dag end
dengang

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Sven Nielsen

Dato : 22-01-02 21:07

In article <a2jod3$2qf$3@sunsite.dk>, thames@get2net.dk says...

> Jeg tror simpelthen ikke på at man ikke indtog mere skidt den gang, end
> man gør i dag, hvor man jo nærmeste har "rengørings vandvid":
> Støvsugere, antibakteriel-dit og dat, osv...

Jeg kan forsikre dig om, at der bliver ikke gjort nær så grundigt rent i
danske hjem, som der blev før i tiden. Der bliver absolut ikke rent af at
man truer skidtet med underlige kemikalier, som bliver markedsført i
poppede reklamer på tv. På min mormors tid gjorde man rent hver dag,
grundigt rent en gang om ugen, og fire gange om året ryddede man huset
for møbler og gjorde TOTALT rent. Det er der vist ingen der gør mere. Det
er nok også derfor, at så mange får allergi pga. husstøvmider og
skimmelsvampe, der stortrives i de snavsede danske hjem.

Med venlig hilsen Sven.
--
Skal jeg fugte min marengs før eller efter midnat?

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 22-01-02 23:45

Sven Nielsen wrote:
> [...]
> er nok også derfor, at så mange får allergi pga. husstøvmider og
> skimmelsvampe, der stortrives i de snavsede danske hjem.

Jeg mente nu heller ikke i dette århundrede, men snare et par stykker
af dem.

Martin

Fra : Sven Nielsen

Dato : 23-01-02 00:05

In article <a2kpvs$l98$3@sunsite.dk>, thames@get2net.dk says...

> Jeg mente nu heller ikke i dette århundrede, men snare et par stykker
> af dem.

Nu skrev du faktisk hundrede år. Jeg mener at god hygiejne blev udbredt
sammen med industrialiseringen i det 19. århundrede. Hvis vi tænker på
middelalderen så er det korrekt at der var meget beskidt og folk fik alle
mulige sygdomme som følge af dårlig hygiejne.

Med venlig hilsen Sven.
--
Skal jeg fugte min marengs før eller efter midnat?

Fra : Uffe Holst

Dato : 22-01-02 19:55

In an article of 22 Jan 2002 Ib Therkelsen wrote:

> Det er gammel folkeviden at man skal indtage 7 pund skidt om året for at
> få de nødvendige sporstoffer i tilstrækkelig mængde. Men hvordan kunne
> vores forfædre vide at det lige var omkring 7 pund, og ikke 3 eller 38 ?

Jeg har aldrig opfattet udsagnet som folkeviden, men snarere som en form
for talemåde eller vending. Eneste formål, udsagnet har, er at
retfærdiggøre over for børn og lignende, at maden altså ikke fejler noget,
blot fordi der er røget lidt skidt i gryden.

At det er 7 pund er nok et tilfælde. Igen retfærdiggør de 7 pund, at en
lille klat skidt i maden intet betyder, thi man havde faktisk haft godt af
meget mere. Tror blot, at de 7 er et tal ligesom 117 i "nu har jeg sagt det
117 gange".

Det er i hvert fald min mening. Den samme begrundelse bruger jeg selv, når
jeg laver bålmad på en spejderlejr, for der vil nødvendigvis på et
tidspunkt ryge lidt aske i gryden, hvilket børnene naturligvis synes er
vildt ulækkert. Men hva' fa'en, rør rundt i gryden og bild børnene ind, at
de har godt af skidtet, og så spiser de det alligevel med stor glæde.

--
Uffe Holst

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-02 20:35

Ib Therkelsen skrev:

>Det er gammel folkeviden at man skal indtage 7 pund skidt om året ...

Ja, og jødernes lysestage har syv arme, der er syv dage i ugen,
man kan komme i den syvende himmel, for syv sytten, sover man for
længe er man en syvsover osv.

>Men hvordan kunne vores forfædre vide at det lige var omkring 7 pund, og ikke 3 eller 38 ?

De anede ikke en hujende fis om det, og der er aldrig nogen der
for alvor har troet på at man behøvede æde jord eller affald for
at holde sig sund og rask. Tallet syv er bare et specielt tal og
betragtes i flere sammenhænge som helligt. Mundheldet har man
brugt lidt a la den lærer der lige havde smækket en elev en
lussing og derefter opdagede at det var en anden der var
synderen:
- Nå, men så har du såmænd nok fortjent den en anden gang.

--
Bertel

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 22-01-02 20:44

Bertel Lund Hansen wrote:
> De anede ikke en hujende fis om det, og der er aldrig nogen der
> for alvor har troet på at man behøvede æde jord eller affald for
> at holde sig sund og rask.

Der er nu megen seriøs forskning som viser at det at spise lidt jord
hist og her, faktisk hjælper dit imunsystem.
Men jeg tror ikke det står nogen steder at det skal være 7 pund

Martin Ehmsen

Fra : zarh

Dato : 22-01-02 22:09

> Der er nu megen seriøs forskning som viser at det at spise lidt jord
> hist og her, faktisk hjælper dit imunsystem.
> Men jeg tror ikke det står nogen steder at det skal være 7 pund

Det kan da ikke være dit alvor, jeg ville da ikke turde spise jord, det
ville da være ved en fejl så.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 22-01-02 23:42

zarh wrote:

> Det kan da ikke være dit alvor, jeg ville da ikke turde spise jord,
> det ville da være ved en fejl så.

Det er det nu!
Jeg har oplysningerne fra en artikel i NewScientist for ca. 1 år siden
(og nej, jeg vil ikke lede mine blade igennem for at finde nummeret, du
må tro mig her
Det er bla. en af grundene til at små børn har det med at spise jord.
De får nemlig nogle baktierie som imunsystemet så kommer til at "kende".
Du får altså et bedre imunsystem.

Martin Ehmsen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 23-01-02 02:36

Jeg er nu ret sikker på, at børn ikke spiser jord for at forbedre deres
immumsystem. Så god tror jeg nu heller ikke deres intuition er.

Til gengæld er jeg enig i, at skidt i moderate mængder gør dit immunsystem
lidt bedre. Alting med måde naturligvis - der er masser af ting man aldrig
bør indtage :)

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 27-01-02 12:01

> zarh wrote:
> Det er bla. en af grundene til at små børn har det med at spise jord.
> De får nemlig nogle baktierie som imunsystemet så kommer til at "kende".
> Du får altså et bedre imunsystem.

Jeg har også hørt noget om at alt det skidt (så at sige) skulle hjælpe på
fordøjelsen.... Har du læst noget om det i den omtalte artikel?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-01-02 12:03

"Brian Axelgaard" <axelgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har også hørt noget om at alt det skidt (så at sige) skulle hjælpe

> fordøjelsen....

Hvor har du hørt det? Jeg kan ikke lige komme på en medicinsk
begrundelse.
Nogle fugle har kråse, hvortil de sluger sten, men det har mennesker
ikke.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 27-01-02 14:41

Brian Axelgaard wrote:

> Jeg har også hørt noget om at alt det skidt (så at sige) skulle hjælpe
> på fordøjelsen.... Har du læst noget om det i den omtalte artikel?

Nej det tror jeg ikke. Det er lang tid siden jeg læste artiklen, så jeg
kan kun huske at jeg studsede over at det ikke gør noget at spise lidt
skidt.
Men man kunne vel forestille sig at man på den måde fik nogle bakterier
ned i mave/tarmen som kunne være nyttige. Men det er altså kun et
gæt... Spørg en læge eller biolog, de må vide mere om det.

Mvh.
Martin Ehmsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-02 15:27

Martin Ehmsen skrev:

>Men man kunne vel forestille sig at man på den måde fik nogle bakterier
>ned i mave/tarmen som kunne være nyttige.

Ja, men man får også en lille dosis penicillin, og der kunne
sagtens være andre nyttige stoffer.

--
Bertel