Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
vignettering
Fra : martin Franch

Dato : 22-01-02 02:21

Hej - jeg har fået en forespørgsel om man risikerer vignetter på en 500 mm
med 68 mm ekstension. Jeg har kun selv brugt extension til macro. Hvad siger
I ?
Mvh Martin Franch

Fra : Peter Schrøder

Dato : 22-01-02 08:45

"martin Franch" skrev...
> [...]
500 mm
> med 68 mm ekstension. Jeg har kun selv brugt extension til macro. Hvad

Jeg er ikke helt sikker på at jeg ved hvad du mener...
Hvis du med extension mener mellemring, må vigneteringen
per definition blive mindre/forsvinde. Hvis du mener kompendie
er der en risiko for vignettering, afhængig af bælgens
udformning. En 500mm har dog så lille en billedvinkel at
det er svært at sige præcist.
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Lars

Dato : 22-01-02 14:16

Martin,

Problemerne med vignetting ved brug af extension tube variere
selvfølgelig fra linse til linse.

Jeg bruger selv 25mm og 50mm extension på en 600mm linse, og der er
tydelig vignetting ved brug af 50mm extension tube.
Men når valget står mellem om man kan fokusere eller ej, er der ikke
andet for end at bide i det sure æble og acceptere de mørke hjørner.

Håber du kan bruge svaret...
Lars