Ledninger til ISDN?
Fra : Christian Skands

Dato : 27-11-00 17:30

Hej

Jeg har været ude og købe en ISDN-box med tilbehør.
Nu skal jeg have den sat op og har fået at vide at der max. må være 10 meter
fra boxen og til modem. Men betyder det noget hvorlangt der er fra
telefonstikket og til boxen?? Mit problem er nemlig at der er mere end 10
meter fra det eneste telefonstik vi har og til mit modem..

Er der forskel på en ISDN-ledning og en almindelig telefonledning bortset
fra at den ene har et "stort" firkantet stik/med plads til 8 ledere) og den
anden et "lille" firkantede stik (de kan begge sidde i NT-boxen). Der er kun
4 leder i hver. Gør det nogen forskel??

Christian

Fra : Torben Skov Nielsen

Dato : 04-12-00 17:45

"Christian Skands" <christian@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> telefonstikket og til boxen?? Mit problem er nemlig at der er mere end 10
> meter fra det eneste telefonstik vi har og til mit modem..

Ja - det betyder noget! Hvorlangt der kan være afhænger bl.a. af kablet.

> [...]
den
> anden et "lille" firkantede stik (de kan begge sidde i NT-boxen). Der er

ISDN BRI standarden benytter 4x2 UTP category 3 /AWG 24 - 100
Ohm.(unshielded twisted pair). Tele dk benytter til private normalt kun de
midterste 4. Dvs. et datatransmissionskabel indtil 16 Mhz. Så kan afstanden
være 100 m. Jeg har benyttet UTP cat. 5e for også at kunne lave et LAN uden
at skulle købe en ny kabelrulle( 305 m). Fordelen er så at dette kabel også
kan bruges til ADSL. Forslag : Lav en S-bus. Så kan du altid udnytte ISDN.
LAN kabel UTP kat. 5 kan købes i mange computerforretninger for vel 8 -10
kr./m eller som et patchkabel i færdige længder med stik. I dette tilfælde
skal der ikke termineres med modstande.

Her er et par links:
http://www.alumni.caltech.edu/~dank/isdn/
http://www.siemon.com/standards