Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et godt billede uge 4 2002
Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 21-01-02 18:46

Hej

Klaus Hybel har et smadder flot billede liggende til kritik på

http://fotokritik.jirty.dk

Billedet er af en fiekehejre som står på en sten. Farverne er fine og
belysningen er der heller ikke noget at klage på.

Efter min mening et närmest helt perfekt billede.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Jonas Levring

Dato : 21-01-02 20:04

undskyld jeg måske stiller dette totalt tåbelige spørgsmål.. men hvor skal
man clicke for at få billedet at se ?

/Jonas Levring

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 21-01-02 20:38

Det er ikke et tåbeligt spørgsmål, det er et godt spørgsmål...

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-01-02 22:05

Mon, 21 Jan 2002 20:03:56 +0100, "Jonas Levring" <jonas@levring.dk>
wrote:

> hvor skal man clicke for at få billedet at se ?

Det er heller ikke særlig indlysende eller logisk, men: på datoen!

pelo

Fra : Peter Hyldrup

Dato : 21-01-02 21:14

Udemærket billede !
Men ville det ikke være bedre hvis top og bund var beskåret en del ?
Desuden synes jeg ikke at selve fuglen er helt skarp, men det kan også være
skanningen :) eller min skærm....

--
Venlig hilsen

Peter

Fra : izeqb

Dato : 22-01-02 15:27

On Mon, 21 Jan 2002 21:13:56 +0100, "Peter Hyldrup"
<hyldrup@get2net.dk> wrote:

>Udemærket billede !
>Men ville det ikke være bedre hvis top og bund var beskåret en del ?
>Desuden synes jeg ikke at selve fuglen er helt skarp, men det kan også være
>skanningen :) eller min skærm....

Måske en smule i toppen, men ikke i bunden. Det ville ødelægge
billedet :-/

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-01-02 19:47

"izeqb" <izeqb@secret.dk> wrote in message

> Måske en smule i toppen, men ikke i bunden. Det ville ødelægge
> billedet :-/

Sjovt nok ville jeg forslå præcis det omvendte.

mvh
Jan

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 23-01-02 14:26

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
> "izeqb" <izeqb@secret.dk> wrote in message
>
> Sjovt nok ville jeg forslå præcis det omvendte.

Det ville jeg også.

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Georg Tranholm

Dato : 21-01-02 21:21

> [...]
>
> Billedet er af en fiekehejre som står på en sten. Farverne er fine og
> belysningen er der heller ikke noget at klage på.

Selv om der er benyttet en meget hurtig iso 800 film, er der faktisk
forbløffende få synlige korn. Alle der fotograferer vilde fugle, ved hvor
svært
det er at komme ind på en passende afstand for at få det perfekte "skud",
så derfor er det lidt af en præstation der her er lavet med en forholdsvis
beskeden tele 75-240. Bemærk hvor fredfyldt fiskehejren er. Den er helt
upåvirket af at fotografen har sneget sig helt tæt på (eller er der brugt
skjul)

Mvh Georg Tranholm

Fra : Claus Persson

Dato : 21-01-02 23:26

Hej
jeg syntes også at det skal beskæres noget, jeg kører med 1152x864 i
skærmopløsning på en 17 tommers skærm og er nødtsaget til at scrolle for at
se hele billedet det syntes jeg er lidt synd, så en beskæring ville kunne
gøre underværker, derudover syntes jeg også at fuglen er lidt uskarp, og
tilsidst et spørgsmål:

det skal siges at jeg ikke har en pind forstand på analog fotografering,
hvorfor er der brugt en 800 iso film til denne fugl?

Mvh. Claus

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 22-01-02 21:38

Hej Claus

On Mon, 21 Jan 2002 23:26:17 +0100, "Claus Persson"
<cpersson@sepersson.dk> wrote:

> [...]
>gøre underværker, derudover syntes jeg også at fuglen er lidt uskarp, og

At du får scrolle er nok ikke så märkeligt, billedet er ganske stort.

At du syntes det er uskarpt forbavser mig, jeg sad og så på det ganske
länge og på min skärm virker det knivskarpt.

>det skal siges at jeg ikke har en pind forstand på analog fotografering,
>hvorfor er der brugt en 800 iso film til denne fugl?

Problemet er at disse käre dyr har en upehagelig evne at pludselig
sige farvel og tak, man använder altså helst en kort lukkertid for at
väre sikker på att få et billede selv om den lyfter just når man
trykker på knappen, samtidigt vil man heller ikke ha for stor bläder,
lidt dybdeskarphed er jo en god sikkerhedsforanstaltning.

I dette tilfälde oplyser forografen at han har användt 1/1000 sek og
en ikke for stor bländer, jeg kan ikke huske hvad han skrev, så de 800
ISO er nok ganske rimeligt, specielt når dagens 800 ISO film er så
fine.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : Jesper

Dato : 21-01-02 23:49

> [...]
> beskeden tele 75-240. Bemærk hvor fredfyldt fiskehejren er. Den er helt
> upåvirket af at fotografen har sneget sig helt tæt på (eller er der brugt

Hvis du er interesseret i at tage billeder af fiskehejrer (uden skjul og
uden tele) så kom ind til Frederiksberg have - der kan de fodres med
hånden.....

mvh
Jesper

Fra : René Andersen

Dato : 10-02-02 19:54

Min første reaktion var: Hold vejret så den ikke opdager dig. Næste: Det er
virkelig flot, som at være der selv.
Jeg er misundelig
René Andersen