Beskyttelse
Fra : Jan Køpke Sørensen

Dato : 22-11-00 01:24

Hej.Er der nogle der kan fortælle mig om man kan transient beskytte ISDN.
Forrige uge efter et lyn nedslag røg begge mine A/B udgange på min router.
Jeg havde taget strømmen fra, men ikke fjernet forbindelsen fra NT boksen.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Jan Köpke Sørensen

Fra : Torbenth

Dato : 24-11-00 00:23

Jan Køpke Sørensen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>Jeg havde taget strømmen fra, men ikke fjernet forbindelsen fra NT boksen.

Sidste år røg mit modem i min campingvogn på trods af 2 HFI relæer.
I år har jeg fået ISDN, hvor jeg strømfører mit Eicon Diva via en 12 volt
akkumulator.
Vi havde lynnedslag i nærheden, hvor HFI relæerne afbrød strømmen, men mit
Eicon Diva tog ikke skade. Man behøver ikke strøm på NT boksen, ihvertfald
ikke, hvis man ikke har ISDN telefoner.
Jeg har den tro, at den kraftige overspænding ikke kan nå igennem via
akkumulatoren.
Forøvrigt, dækker din forsikring ikke?

Hygge
Torben

Fra : N/A

Dato : 25-11-00 09:58

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-11-00 09:58

> Så sidste gang vi havde lynnedslag troede jeg var klar, men så gik det
> igennem ISDN delen og brændte mine A/B udgange i routeren selv om jeg
havde
> taget strømmen.

I mange tilfælde er det de lange ledninger der går rundt i huset der
opfanger statisk elektricitet.
Det er set at modemer er brændt af selvom kun A/B-portene var tilsluttet...

Det er derfor nødvendigt at koble alt fra...

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke Tele Danmark Internet

Fra : N/A

Dato : 27-11-00 02:37

Fra : Casper Mønster

Dato : 27-11-00 02:37

I den UPS jeg har er der også transient beskyttelser til ISDN på.

/Casper

"Anders Larsson (Remove x)" <x.BitNix@NoSpam.dk> wrote in message
APC laver nogle udemærkede små transient beskyttelser, som du kan sætte på
udgangen EFTER din NT boks. De fås for under 200 Kr - og fåsbåde til ISDN,
analog, netværk (10/100) og meget andet.

Det er dog et krav, at du skal have en ordentlig jordforbindelse hvis du vil
have en chance for at dæmpe transienter. Den med radiatoren dur ikke.

At det så måske kan være en ide også at have transient beskyttelse på
forsyningen af dit ISDN udstyr, er så en anden sag. Om ikke andet koster en
lille UPS ikke det store - og du kan stadig ringe fra dine analoge under
strømsvigt.

Benytter selv transient beskyttelse på ISDN fra NT boksen, samt længere
netværks-kablinger i huset. Nåå ja - ISDN udstyret sidder selvfølgelig på
UPS.
Anders Larsson
Alle udtalelser er ubetinget mine egne...
.... undtagen i de tilfælde hvor andre gør indsigelse...
.......eller hvor de blot er uvederhæftige.....