kastrere
Fra : Birgit

Dato : 21-01-02 18:56

Hej Gruppe
Hvad mener i om at kastrere hanhunden, hvis man aligevel ikke skal bruge den
til avl. Så slipper man da for at være bange for at den hopper på en eller
anden løbsk tæve....

Hvad taler i mod?

Hilsen Birgit

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-01-02 19:02

"Birgit" <mortil3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
bruge den
> til avl. Så slipper man da for at være bange for at den hopper på en

Efter min mening intet .. jeg har altid valgt at lade mine tæver
kastrere for at fritage hunden for div hormonelle forstyrrelser til
ingen verdens nytte idet jeg ved jeg aldrig vil have hvalpe i min(e)
hund(e) så for for mig at se vil der intet være til hinder for at man
som hanhundeejer lader hanhunden der aldrig skal indgå i avl kastrere
... jeg synes faktisk endda det vil være yderst humant mod hunden ..
men jeg ved også at mange er aldeles uenige med mig .. ved imidlertid
også at det er brugt blandt opdrættere at kastrere hanhund/tæve når de
tages ud af avl... mvh Ami ...

Fra : Finn Jensen

Dato : 21-01-02 22:59

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ingen verdens nytte idet jeg ved jeg aldrig vil have hvalpe i min(e)
> hund(e) så for for mig at se vil der intet være til hinder for at man

*Suk*.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Kim Christensen

Dato : 22-01-02 20:04

"....

> Efter min mening intet .. jeg har altid valgt at lade mine tæver
> kastrere for at fritage hunden for div hormonelle forstyrrelser til
....Klip!

Der er en bagside af medaljen. Visse hunde får mere hårvækst, og det kan
give eksem. Eksempelvis med "min" race (ruhåret hønsehund og blanding
deraf), som er disponeret for eksem ved for tæt pels. jeg har set et
meget sørgeligt eksempel på en hanhund af denne race der blev kastreret,
og efter ca 1½ fik alvorlige problemer med eksem på grund af den tykkere
pels. Såe. ja for nogen hundes vedkommende kan det måske være en god
ide. I andre tilfælde skal man altså tænke sig grundigt om. Endelig kan
kastration gøre svage individer (blandt hunde!) agressive. Lugte betyder
nærmest alt for en hund, og lugte er en verden vi andre ikke har meget
indblik i. Vi piller garanteret ved nogen lugte, når hunde kastreres.
mvh Kim Christensen

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 22-01-02 20:14

> [...]
> ide. I andre tilfælde skal man altså tænke sig grundigt om. Endelig kan
> kastration gøre svage individer (blandt hunde!) agressive.

Ja det er rigtigt nok hvis hunden ikke er psykisk stærk så bliver den
svagere af at miste sine hormoner ved en kastration og når den bliver
svag/bange bliver den også agresiv .

Lugte betyder
> nærmest alt for en hund, og lugte er en verden vi andre ikke har meget
> indblik i. Vi piller garanteret ved nogen lugte, når hunde kastreres.
> mvh Kim Christensen

Ja helt sikkert og hvis man har en "svag" hanhund kan man risikere at andre
hanhunde pludselig hopper op på den for at parre den måske p.g.a. af den
manglende hanhundelugt så de tror at det er en svag hund eller måske fordi
de tror det er en tæve ? det ved jeg ikke hvad de tænker, men man skal nok
lige vudere hvor stærk/svag ens hund er psykisk før man kastrerer den .efter
min mening

Fra : Karin

Dato : 23-01-02 03:52

Kim Christensen wrote:

> "....

> ...Klip!

Hej!

Jeg synes tit at jeg hører/læser, at der er så mange fordele ved at
sterilisere en tæve (især hvis det gøres tidligt). Nogle af fordelene
skulle være at risikoen for at hunden får brystkræft nærmest skulle være
lig 0. Desuden skulle man kunne undgå at tæven får alverdens psykiske
problemer i forbindelse med løbetiderne. Disse argumenter står tit på
især amerikanske hjemmesider, og det virker som om at amerikanerne
steriliserer/kastrerer mange langt flere hunde end vi gør i Danmark.

Mit spørgsmål er så: Er der nogen her, der ved om der virkelig er noget
om disse fordele, eller om det er en "and"? Og hvor stor er riskikoen
for at tæven får ovennævnte problemer hvis man vælger IKKE at
sterilisere/kastrere?
Iflg. amerikanerne er man næsten sikker på at få problemer hvis man ikke
gør noget. Det lyder jo umiddelbart som nogle rimelig gode argumenter
for at sterilisere/kastrere - Men hvad mener I?

Hilsen Karin

Fra : Heidi Høegh

Dato : 23-01-02 10:25

Karin <diversepost@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C4E2546.668D6A8@get2net.dk...
> [...]
> om disse fordele, eller om det er en "and"? Og hvor stor er riskikoen
> for at tæven får ovennævnte problemer hvis man vælger IKKE at

Hej Karin

Lige inden jul var vi til dyrlæge med vores hund Tilde, da vi havde en
mistanke om livmoderbetændelse, men der var heldigvis ingenting. Men der
stod vi og snakkede med dyrlægen om fordele og ulemper ved sterilisering.
Og han kunne fortælle at i følge en statistik blev hunde der var
steriliseret ældre i det, at utrolig mange rent faktisk døde enten af
livmoderbetændelse eller kræft.
Han ville derfor råde folk til der havde en hund med hormonelle
forstyrrelser i forbindelse med løbetid før og efter, og sterilisere. Og
gerne i en forholdsvis tidlig alder da det ikke var unormalt at der skete
forandringer i underlivet når de er 5-7 år, og det var netop disse
forandringer der kunne være farlige.

Af ulemper nævnte han : vægt forøgelse, mere pels og tendens til ikke at
kunne holde på urinen, men mod denne "bivirkning" kunne man behandle.
Så alt i alt var han altså en klar fortaler for at få sin hund steriliseret.

Jeg har egentlig altid været i mod og foretage et sådan indgreb men jeg vil
nok sige at det ville give en tryghed, da han fortalte at de faktisk hver
dag ser hunde med livmoderbetændelse, og desværre var det ikke alle der
overlevede.

Håber du kunne bruge mit svar

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-01-02 10:48

"Heidi Høegh" <bentogheidi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skete
> forandringer i underlivet når de er 5-7 år, og det var netop disse

Mine tæver er altid blevet og vil altid blive kastreret og Wupper blev
det selvfølgelig også da jeg fik hende som 16 mdr. gammel hund .. og
allerede da .. kunne dyrlægen efter operationen fortælle mig at det
var godt jeg havde ladet hende kastrere for der var allerede da sket
ændringer der ville være blevet årsag til at hun ville være blevet syg
... så jeg er overbevist om at jeg har sparet mine tæver for meget ved
altid at lade dem kastrere ...smil fra Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 23-01-02 11:07

Karin <diversepost@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> gør noget. Det lyder jo umiddelbart som nogle rimelig gode argumenter
> for at sterilisere/kastrere - Men hvad mener I?

Hanhunde får vist ikke nogen fysiske problemer ved ikke at blive kastrerede
efter min mening !?

Fra : Doggy

Dato : 23-01-02 17:53

"Karin" <diversepost@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gør noget. Det lyder jo umiddelbart som nogle rimelig gode argumenter
> for at sterilisere/kastrere - Men hvad mener I?

Hej Karin

Jeg har gennem min opdrættertid haft 12 tæver,som alle blev brugt i avlen og
ud disse 12 har 2 haft livmoderbetændelse.De fik det begge sent i livet,som
10 og 14 årig.Tæven på 10 blev opereret og fik 2 gode år herefter.Tæven på
14 år var desværre så medtaget af infektionen så hun måtte aflives.Ingen af
mine tæver har haft brystkræft.

Dette er blot min egen lille statistik.

Jeg tror der både kan tales for og imod sterilisering/kastrering.

Jeg har ikke oplevet store "humørsvigninger" hos mine tæver når de er i
løbetid og jeg er også villig til at acceptere end anderledes adfærd hos dem
i den periode,det er jo trods alt en begrænset tid det står på .
Nu er sterilisering i en tidlig alder jo ikke aktuelt for mine hunde når der
avles på dem,men jeg kunne da godt finde på at få en gammel tævehund
steriliseret,da det for nogle hundes vedkommende giver dem deres anden
ungdom tilbage.

Jeg tror ikke jeg ville gøre det i en ung alder,for feks. at forebygge
brystkræft, da jeg jo ikke ved om min hund nogensinde ville blive ramt af
denne sygdom.Vi mennesker vil jo så gerne foregribe begivenhedernes gang og
lidt skarpt sat op kunne man jo også amputere hundens ben,for at forebygge
at den brækkede det en dag !!!
Ja og så er argumentet endda ikke helt ved siden af, idet der stadig er folk
der påstår at det er vigtigt at halekupere visse racer,fordi halen ellers
vil blive skadet,når hunden arbejder på jagt!!!(men det er en helt anden
diskussion)

Hilsen

Merete

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-01-02 18:27

"Doggy" <post@doggy.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der påstår at det er vigtigt at halekupere visse racer,fordi halen ellers
> vil blive skadet,når hunden arbejder på jagt!!!

Jamen det gør de jo også. Det er videnskabelig undersøgt og du kan se det på
flere jagthund som alligevel ender med at få amputeret halen fordi den er
blevet ødelagt af under jagt, så hvorfor ikke gøre dette fra starten af end
at udsætte disse hunde for unødige smerter senere i livet ?

Og PLEASE !. Det er kun jagthunde jeg snakker om her !
Ikke om rottweileren eller Old English Sheepdog skal af med halen ved
fødslen eller ej.

Men de ser nu anelsen dumme ud begge 2 med haler

>(men det er en helt anden diskussion)

Jeps...men det er vi jo eksperter i herinde at få noget helt 3. ud af en
tråd om noget helt andet.
Hvem ved ?. Måske vi ender med dværggeder

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Doggy

Dato : 24-01-02 00:26

"Finn Jensen" <thanks@but.no> skrev i en meddelelse

> [...]

> flere jagthund som alligevel ender med at få amputeret halen fordi den er
> blevet ødelagt af under jagt, så hvorfor ikke gøre dette fra starten af
end at udsætte disse hunde for unødig smerter senere i livet ?

Hej Finn

Jeg har læst den såkaldte videnskabelige undersøgelse,som blev bragt i
HUNDEN en gang sidste år. Magen til sludder skal man lede længe efter.Nej
grunden til halekupering ligger for mig at se i,at jægere også er
konservative og synes at en ruhår eller en weimaraner ser rigtigst ud, uden
hale.Der er adskillige jagthunderacer der aldrig er blever kuperet og som
har det fint med deres lange haler og som aldrig kommer til skade med
dem,trods at de bliver brugt til jagt.Et andet argument er at hvis en ruhår
eller korthår ikke kan bruges på jagt uden at deres haler "bliver slået i
stykker" så må man indse at de ikke er egnet til det brug og så må man
begynde at avle racen derhen,. hvor dens hale kan tåle at blive brugt.
Det er for meget at vi skærer legemsdele af hundene bare fordi de "er i
vejen" .

> Ikke om rottweileren eller Old English Sheepdog skal af med halen ved
> fødslen eller ej.
> Men de ser nu anelsen dumme ud begge 2 med haler

Det siger du nu,men når du har set på disse hunde i 10 år med haler,så ville
du synes de så dumme ud, uden haler.
det er kun et spørgsmål om gammeldags vanetænkning..
Og hvad skal iøvrigt berettige os til at skære haler og ører af hundene ?
hvad bliver der næste ?

Hilsen

Merete

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-01-02 06:54

"Doggy" <post@doggy.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har læst den såkaldte videnskabelige undersøgelse,som blev bragt i
> HUNDEN en gang sidste år. Magen til sludder skal man lede længe efter.Nej

Det var nu ikke så meget lige den undersøgelse jeg havde i tankerne.

> [...]
> hale.Der er adskillige jagthunderacer der aldrig er blever kuperet og som
> har det fint med deres lange haler og som aldrig kommer til skade med

Det kommer meget an på hvilken form for jagt hundene bruges til.
De hunde der bruges til apportering på f.eks. vand får ikke ødelagt deres
haler men de hunde der hovedsagelig bruges til jagt i skoven de får meget
oftes slået deres haler i stykker og en hale der gentagene gange er flået
til blods er ikke særlig godt for hunden. Det er ikke et spørgsmål om at
være konservativ eller ej. Det er et spørgsmål om hvad der er bedst for
hunden.

> [...]
> det er kun et spørgsmål om gammeldags vanetænkning..
> Og hvad skal iøvrigt berettige os til at skære haler og ører af hundene ?

Hunde (eller andre dyr) skal ikke have skåret hverken hale eller ører af med
mindre det er nødvendig for at den pågældende race ikke skal komme til skade
med disse legmesdele. Og det gør nogle jagthunde racer.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Birgit

Dato : 24-01-02 08:13

Hej er i ikke kommet lidt uden for emnet.....

Hilsen Birgit

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-01-02 19:37

Du kan ikke udstille den

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jo-Ann

Dato : 22-01-02 03:35

joh man kan - hvis den bare er præmieret inden den bliver kasteret...men så
er der jo lige det - hvor meget er der ved at udstille en kastreret hanhund
? Jeg har kun udstillet min ganske få gange - og kun for sjov på små skuer.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 21-01-02 21:06

Birgit <mortil3@hotmail.com> wrote in message
> [...]
den
> til avl. Så slipper man da for at være bange for at den hopper på en eller

Mange siger at den tager på af det ! man skal jo nok give den noget mad med
mindre kalorier i og motionerere mindst det samme som før, jeg har selv
overvejet det med min hund men er ikke meget for det syntes at det er lidt
synd og der er jo også lidt charme i at have en "rigtig" hanhund

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-01-02 21:20

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:bw_28.2523$Eu2.403969@news010.worldonline.dk...

> Mange siger at den tager på af det ! man skal jo nok give den noget
mad med
> mindre kalorier i og motionerere mindst det samme som før, jeg har
selv

det med at kastrerede hunde tager på i vægt er er man jo selv herre
over .. det gælder jo netop som du er inde på at tilpasse madmængde og
motion så det står i rimeligt forhold til hinanden .. ingen af mine
tæver der har alle har været kastraret har haft vægtproblemer .. ..

> overvejet det med min hund men er ikke meget for det syntes at det
er lidt
> synd

Hvori mener du synden består .. ??

MVH Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 21-01-02 22:02

> [...]
> motion så det står i rimeligt forhold til hinanden .. ingen af mine
> tæver der har alle har været kastraret har haft vægtproblemer .. ..

ja det er jo nok rigtigt nok det er jo også bare hvad jeg har hørt måske er
det fordi ejerene er blevet dovne !?

> er lidt
>
> Hvori mener du synden består .. ??

Jeg er jo en mand det burde sige det hele !

Og så har jeg en forestilling om at han "hvis det en dag skete" ville ligge
i sit hjørne af sofaen og kigge på mig med bebrejdende hundeøjne og tænke
hvorfor gjorde du det imod mig , og jeg ville føle mig så ond og det kan jo
ikke gøres om ,ja sådan tænker jeg altså bare

Desuden vokser hunden sig ikke lige så stor hvis man kastrerer den i
voksealderen !

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-01-02 22:03

meddelelse news:Yk%28.3113$XA5.444945@news000.worldonline.dk...

> ja det er jo nok rigtigt nok det er jo også bare hvad jeg har hørt
måske er
> det fordi ejerene er blevet dovne !?

Jeps eller giver hunden for meget mad .. ...

> Jeg er jo en mand det burde sige det hele !

Nåe jow .. såen slags såret forfængelighed ..

> [...]
kan jo
> ikke gøres om ,ja sådan tænker jeg altså bare

Ti hi er det ikke at menneskeliggøre hunden lige rigeligt .. har du
overvejet at hunden måske ville takke dig fordi den nu slipper for at
være frustreret over alle de løbske tæver ?? helt ærligt jeg troede
slet ikke du menneskeliggjorde din hund ..

mvh Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 21-01-02 22:53

Der er selvfølgelig mange grunde ! hvis jeg skulle gøre det så skulle det
være for at få en mindre agresiv hund"overfor andre hanhunde" men det er for
sent han skulle have været kastreret da han var ½ år for ikke at udvikle sin
dominans så det er for sent ! og hvis han mistede sin hanhundelugt så ville
andre hanhunde "måske"prøve at hoppe op på ham fordi de måske troede at han
var en tæve og så ville jeg bare få endnu større problemer !for de hunde
ville aldrig hoppe op på ham så længe han lugter af hanhund !jeg har kun
taget stilling til det ud fra et dominanssynspunkt og det er for sent nu !i
England kastrerer de dem når de er ½ år netop for at ikke få dominerende
hunde ud af dem.

Fra : Birgit

Dato : 21-01-02 22:29

Hi Hi det er typisk mænd at mene det er synd... Hunden aner jo ikke hvad den
går glip af, og de har jo slet ikke samme glæde af det som vi to-benede...

Tænk på at de hænger sammen længe efter, til spot og spe for alle der kommer
forbi... huh

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 21-01-02 22:57

> [...]
>
> Hilsen Birgit
>

> og min hund er korthåret så man kan se dem og hvis han fik dem fjernet så
ville folk sikkert spørge om hvad hun hedder hrrmmff neej den går sku ikke
her ! jeg ku lige se det for mig når folk så ham at de så siger nååår det
er bare en tæve så kan vi godt slippe rotweilerking og så har vi baladen
..

Fra : Finn Jensen

Dato : 21-01-02 23:18

meddelelse news:u8038.3258$XA5.450427@news000.worldonline.dk...

> [...]
det
> er bare en tæve så kan vi godt slippe rotweilerking og så har vi

Nu skæres "kæppen" jo ikke af en han ved en kasteration . Den sidder der
stadig.
Jeg kender et par hanner som er kastereret og de fungerer optimalt og
opfører sig som hanner ved at lette ben.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Kosmonauten

Dato : 21-01-02 23:40

> [...]
den
> til avl. Så slipper man da for at være bange for at den hopper på en eller

Hvad taler for??

Og skal det nu være tæve ejeres problem at deres hunde er i løbetid??
Jamen det er da sørgeligt at naturen har indrettet det sådan, så jeg skal da
nok føle mig skyldig fordi jeg har valgt at lade min hund bevare sin
naturlige cyklus, men ikke om jeg holder min hund væk fra lufteturen bare
fordi hun er i løbetid.

Mvh
Martin & Laika

Fra : Finn Jensen

Dato : 21-01-02 23:47

"Kosmonauten" <kosmonauten@xxxolsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nok føle mig skyldig fordi jeg har valgt at lade min hund bevare sin
> naturlige cyklus, men ikke om jeg holder min hund væk fra lufteturen bare

Vi er et jagtet folkefærd Martin
Men uden tæverne så kan de jo ikke få deres han hunde ?
Og nogle vil ikke have en han hund så de får en tæve hund og hiver halvdelen
af indvoldene ud fordi de ikke vil have en tævehunds adfærd ?.

Jo der er sq logik i alt!.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Kosmonauten

Dato : 22-01-02 23:42

"Finn Jensen" <figowitz@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> "Kosmonauten" <kosmonauten@xxxolsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>

> Vi er et jagtet folkefærd Martin
Det tager jeg koldt og roligt ;c)
> [...]
halvdelen
> af indvoldene ud fordi de ikke vil have en tævehunds adfærd ?.

Yo da, har en gang snakket med en som fik sin tæve kastreret af den årsag,
at hunden blødte på tæppet!?!
Så er det man spørger, har vedkomne overhovedet sat sig ind i hvad det vil
sige at have hund, jeg undrede mig over at hun ikke brokkede sig over at
hendes hund bjæffede ;c)
> Venligst
> Finn Jensen
Ditto herfra
Martin & Laika

Fra : ChiChi

Dato : 22-01-02 09:39

"Birgit" skrev d. 21-01-02 18:56 dette indlæg :
> [...]
bruge den
> til avl. Så slipper man da for at være bange for at den hopper på en

Hej Birgit

Jeg har selv en kasteret hanhund, han blev nu hverken kastereret fordi
han ikks skulle indgå i avl eller fordi han var Aggressiv/dominant, men
fordi han har en stress-påvirkelig sygdom. han blev kastereret som 2½
årig.

At vi så fik en masse posetive "bivirkninger" er jo kun glædeligt! Og
den med at deres hanhundemanere skulle forsvinde har jeg da aldrig lagt
mærke til! Han gider godt nok ikke løbske tæver før på DAGEN, men han
har selvfølgelig også prøvet gamet før han mistede nosserne!
Han er stadig en "stor" hanhund, meget dominant over for andre hanner,
men dog på en anden måde... Nu kan han sagtens lege med en anden
hanhund, hvilket ikke kunne lade sig gøre før.
Han har også fået styr på sin koncentration, hvilket hjælper os meget
til træning. Vi har udvidet træningen fra kun lydighed, til også at
omfatte agility, spor, Schweiss, og hyrdning og han holder
koncentrationen fint!

Hvad der taler imod....
JO.. han er da blevet tykkere
Selvom vi træner meget og han får meget motion tog han 5 kilo på det
første år efter kasterationen. (Og vi holdt skam samme eller højere
aktivitetsniveau) MEN det ser ud til hans stofskifte er ved at finde ud
af tingene igen, da han har tabt sig 1,6 kg her i vinter, det skal her
siges at han var for tynd inden kasterationen.
Han skal bare tabe 1,4 kg så er han på sin idealvægt. Vi ændrede ikke på
foderet ved kasterationen og vi har heller ikke ændret på det nu, så
noget siger mig at "det" indstiller sig selv igen!

Og så det med at kastrater ændre lugt Alle hunde er meget
interesserede i at lugte til ham, men det tager han helt koldt og
roligt, forsøger de på noget skal hna nok fortælle hvem der er "hannen"
her

Det var lidt om vores oplevelser af eje en kastrat!

Mange hilsner
Sussan og oskar ( Der bestemt ikke aner at han er blevet berøvet noget,
snarere tværtimod!)
http://schnauzers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Heidi Sjursen

Dato : 24-01-02 13:28

[Finn Jensen]

> Det var nu ikke så meget lige den undersøgelse jeg havde i tankerne.

Kan du komme med en referanse? I Norge blir ingen jakthunder halekupert,
mon tro om undersøkelsen sier noe om hvorfor det ikke er flere skader
på haler der da?

Heidi Sjursen
--
http://www.sofar.dk