Sort skærm efter montage af pc
Fra : Lars L.

Dato : 21-01-02 18:04

Hej, håber nogle kan hjælpe ?

Har netop købt følgende:

Soltek SL75drv2
AMD XP 1600
Silent Viking køler
Seagate Barracuda IV 40mb
256mb TechTrade PQI DDR ram
Creative GeForce3 Titanium200 64mb
Codegen 6013 kabinet
+cdromdrev+diskdrev+netkort, som endnu ikke er monteret

Jeg har monteret de enkelte dele, og er klar til at starte op første gang,
herefter :

Power on, blæsere starter, lidt diskaktivitet kan svagt anes(tom disk), og
efter 5-10 sek, chekkes A-drevet
MEN, SKÆRMEN FORBLIVER SORT ! (Compaq skærm, virker med anden pc)

Jeg har _ikke_ stillet på nogen jumpere på bundkortet, grafikkortet er
placeret i AGPpro-slot, kabel chekket 100 gange .

Jeg har efterfølgende pillet alle 'connectors' fra, undtagen 'power switch'
som er nødvendig for at tænde !

Er der nogen der har en ide om hvad der er galt ?

Mvh & på forhånd tak for hjælpen
Lars

Fra : Johnny J. Andersen

Dato : 21-01-02 19:12

Det lyder måske underligt, men prøv at pille ram og cpu af...og sætte det i
igen. Jeg har selv samlet en maskine på samme type mb, dog med en lidt
dårligere cpu...men jeg havde samme problem. Jeg hev så alle tingene ud..og
satte dem i igen...og vupti, så startede den.
--
Johnny J. Andersen - Andedammen.dk

Fra : Lars L.

Dato : 21-01-02 20:01

Johnny J. Andersen <Andersen@elgsdyrland.com> skrev i
> [...]
ud..og
> satte dem i igen...og vupti, så startede den.

Hejsa johnny

Jeg prøvede lige at pille ram af og montere det i anden slot, uden held. Jeg
er ærligtalt ikke meget for at pille min Silentviking+cpu af igen, da
køleren var ganske besværlig at få på. Med mindre du eller andre her i
gruppen kan give en videnskabelig fornuftig grund til at af/genmontere
cpu+køler, har jeg ikke meget lyst til det: : (

Mvh
Lars

Fra : Hans

Dato : 22-01-02 01:14

"Lars L." <lars@lars.ls> skrev i en meddelelse

> [...]
> gruppen kan give en videnskabelig fornuftig grund til at af/genmontere
> cpu+køler, har jeg ikke meget lyst til det: : (

Det skal du heller ikke hvis du ved visual inspektion er sikker på, at
køleren ikke er monteret skævt, så selve køleprofilen har kontakt med en af
de overflademonterede komponenter på cpu'en.

Du skal starte maskinen uden indstikskort overhovedet, men kun med et
ram-modul og cpu, og du skal være sikker på at din højttaler fungerer og er
forbundet til det rigtige stik på bundkortet. Nøjes ligeledes med at
forbinde floppydrevet som den eneste enhed ud over bundkortet.

Sålænge højttaleren forbliver tavs efter opstart, og her skal du vente i
adskillige sekunder, så er dit system dødt. Efter en ramoptælling vil der
normalt lyde 1 kort bip, og sålænge den ikke siger noger kommer du ikke
videre.

Jeg ville helt klart begynde at lede efter en kortslutning ved de stag som
bundkortet hviler på. Jeg har ikke set et Soltek bundkort, så jeg er ikke
klar over hvor meget plads der er omkring montagehullerne, men på de fleste
Asus kort er der meget stor sandsynlighed for at lave en kortslutning, hvis
bundkortet er monteret lidt skævt.

Hvis du vil være sikker på at der ingen kortslutninger er, så køb en rulle
tape af den lidt tykke og seje type der fås i flere farver, og læg et stykke
på en 4-5cm. over hvert stag og gør enderne fast til bundpladen. Herefter
kan du prikke et hul i tapen med en spids genstand, og nu har du fremstillet
nogle universelle isolationsskiver som bundkortet kan hvile på uden fare for
kortslutninger. Monter derefter bundkortet på normal måde og stram skruerne,
men ikke for hårdt, og se hvad der så sker når du har monteret
strømforsyningen igen.
mvh
Hans

Fra : Kim

Dato : 21-01-02 22:14

Hejsa,

Det grafikkort virker ikke eller bliver ikke resat af bundkortet.

(baseret på at dit diskettedrev åbenbart resetter korrekt)

Prøv evt. at starte op på en dos diskette og check at drevet arbejder for at
bekræfte min påstand

Kim

Fra : Lars L.

Dato : 22-01-02 14:54

Kim <kim@lundonline.dk> skrev i
> [...]
>
> (baseret på at dit diskettedrev åbenbart resetter korrekt)
>
> Prøv evt. at starte op på en dos diskette og check at drevet arbejder for

Det gjorde den ikke : (

Nu skiller jeg ALT ad, monterer processor igen, køler, ram & grafikkort, og
ser om ikke skidtet virker !

Mvh & tak for hjælpen til alle dem der svarede (sidder en med en alternativ
løsning i gruppen, holder jeg stadig øje på den gamle pc ; )
Lars

Fra : Lars L.

Dato : 22-01-02 19:00

Hej Alle dem der svarede på mit indlæg.

First of all, computeren kører nu perfekt! Jeg er ikke helt sikkert på hvad
der var galt. Efter at have genmonteret alt (minus cpu+køler) for 30 gang
uden held, kiggede jeg lidt på jumpersettings. Jeg rettede 2 stk's . Først
rettede jeg FSB fra 100Mhz til 133Mhz, da MB+Cpu kan køre 266Mhz . Dernæst
rettede jeg den 5 jumper på Frequency ID til 'off' ,således Bus ratio blev
automatisk detected (spørg ikke mig hvad det burde betyde), men VUPTI nu
startede det hele korrekt op !

Også lige en stor tak til alle Jer der kom med gode råd, det er ærligt talt
pissefedt folk gider hjælpe når man sidder med den slags problemer !

Mvh
Lars

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 24-01-02 20:52

In article <a2k9ao$2ut$2@sunsite.dk>, lars@lars.ls says...

> [...]
> automatisk detected (spørg ikke mig hvad det burde betyde), men VUPTI nu

En anden gang bør du prøve at nulstille CMOS (som gemmer dine BIOS
indstillinger). Af en eller anden grund hjælper det ofte på en computer, der
ikke vil starte op.

Jeg har været i din situation et utal af gange, indvil jeg opdagede at det
ville trick virker næsten hver gang :)

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)