Montering af RJ45 stik
Fra : Harald

Dato : 21-01-02 16:56

Hej

Findes der en standard for hvordan farverne skal sidde i et RJ45 stik pin
1-8 (UTP kabel 10/100 Mbit Cat5e)? Jeg har kikket på nogle af de kabler jeg
har liggende og det ser ikke ud til at de er enige.

Mvh
HK

Fra : Ormen

Dato : 21-01-02 17:21

> [...]
jeg
> har liggende og det ser ikke ud til at de er enige.

SVJV er der 2 måder at gøre det på, og det er vist en trossag om hvilken en
der er den rigtige.

Det er:
1:
Brun - brun/hvid - blå - blåhvid - grøn - grøn/hvid - orange - orange/hvid

2:
Brun - brun/hvid - blå - blåhvid - orange - orange/hvid - grøn - grøn/hvid

Det er hvad jeg kan aflæse af de stik jeg har til mine paneler =)

/TWM

Fra : Kaj & Boye

Dato : 21-01-02 17:39

"Ormen" <mertodinlo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Brun - brun/hvid - blå - blåhvid - orange - orange/hvid - grøn - grøn/hvid
>
> Det er hvad jeg kan aflæse af de stik jeg har til mine paneler =)

Dine oplysninger godt nok forkerte, og du har med garanti set forkert, hvis
det er et færdigmonteret kabel du kigger på.
Det brune og det blå par er nemlig slet ikke i brug, så det er vigtigt med
rigtig placering af orange og grønt par, ellers får du ikke den rigtige
parsnoede afskærmning, og kan komme til at døje med støjforstyrelser.
Her er den rigtige kobling:

Kobling A: Brun - Brun/Hvid - Orange - Blå/Hvid - Blå - Orange/Hvid -
Grøn - Grøn/Hvid
Kobling B: Brun - Brun/Hvid - Grøn - Blå/Hvid - Blå - Grøn/Hvid - Orange -
Orange/Hvid

Hvis du monterer en af disse koblinger i hver ende, så får du et krydset
kabel.
Monterer du dem ens i begge ender er det et alm. kabel, og begge farvekoder
er lige korrekte.

Hilsen Kaj

Fra : Ormen

Dato : 21-01-02 20:39

> Her er den rigtige kobling:
> Grøn - Grøn/Hvid
> Kobling B: Brun - Brun/Hvid - Grøn - Blå/Hvid - Blå - Grøn/Hvid -
Orange -
> Orange/Hvid

Ja du har sgu ret.. men jeg brugte så også et panelstik til at kigge efter,
hvilket jo var forket =)

/TWM

Fra : Ormen

Dato : 23-01-02 18:05

> Det brune og det blå par er nemlig slet ikke i brug

Kan man bruge de to par til noget andet så? F.eks. føre en telefonlinie
igennem det samme kabel?

Fra : Ian Matheson

Dato : 21-01-02 17:32

http://www.brinck.dk/patch.htm

Fra : Thomas Demant

Dato : 21-01-02 17:32

> [...]
jeg
> har liggende og det ser ikke ud til at de er enige.
Efter min bedste overbevisning er det som følger på
http://home19.inet.tele.dk/usg/guider/rj45.html. Jeg mener at det var i en
bog fra Danbit, at jeg læste det. Men jeg er ikke helt sikker
Det passer i hvert tilfælde med de "rigtigt" kabler jeg har og hjemmelavede
kabler, jeg har lånt.

Thomas