Montering af bundkort
Fra : Kas

Dato : 21-01-02 15:11

Hejsa

Jeg søger lidt gode råd:

Jeg skal montere et ASUS A7V266-E i et Codegen-kabinet. Selve pladen i
kabinettet, bundkortet skal monteres på, kan ikke skrues ud af kabinettet.
Derfor bliver jeg nødt til at liste kortet ned i kabinettet og skrue det
fast. Jeg er dog bange for, at kortet blver vredet skævt på denne måde. Mit
spørgsmål er nu:

Hvad gør i med montering af bundkort? Skruer I kortet direkte på
metalpladen, eller ligger I noget imellem?

Mvh. Kasper

Fra : Kim Laursen

Dato : 21-01-02 15:51

De 3 gange vor jeg har været med til at montere et Bundkort har jeg altid
lagt noget mellem metalpladen + Bundkortet.

Hilsen Kim

Fra : Mogens

Dato : 21-01-02 16:21

On Mon, 21 Jan 2002 15:11:23 +0100, "Kas" <no@spam.dk> wrote:

>Hvad gør i med montering af bundkort? Skruer I kortet direkte på
>metalpladen, eller ligger I noget imellem?

Du skal huske at bruge de afstandstykker af messing
som hører til. Bagsiden af bundkortet må ikke komme
ned og røre kabinettet.
Bortset fra det er det rimeligt nemt at montere et
bundkort.

Mvh Mogens

Fra : Søren Christensen

Dato : 21-01-02 16:37

> Du skal huske at bruge de afstandstykker af messing
> som hører til. Bagsiden af bundkortet må ikke komme
> ned og røre kabinettet.

Nej, det ville nok ikke være nogen succes når man satte strøm til første
gang

Fra : Søren Christensen

Dato : 21-01-02 16:23

> Hvad gør i med montering af bundkort? Skruer I kortet direkte på
> metalpladen, eller ligger I noget imellem?

??? Sidder der ikke så'en no'en afstandsstykker som man skruer mobo'et fast
i? Det bliver vel ikke lagt direkte på en metalplade, eller gør det? Nu har
jeg aldrig selv haft et Codegen kab., men har da samlet nogle tusinde
computere i min tid...

Mvh. Søren

Fra : F.Larsen

Dato : 21-01-02 18:52

jeg har bygget en maskine op med et codegen og A7V266-E og du skal gøre følgende:

1) montere alle afstandsstykker i kabinettet (kig på bundkort hvor der er huller)
2) forsigtigt sænke bundkort ned i kabinet.
3) montere skruer. Du skal bruge dem der har en lille kappe/skive ved skrue
hovedet. Skruerne fastspændes ikke helt, de skal sidde en smule løst.
4) Når alle skruer sidder på sin plads fastspænder du dem stille og roligt en for
en, hold øje med at bundkortets stik passer til bagpladen.
5) kontrol: tag en lomme lygte og et spejl og kig ind under bundkort, ingen
ledende dele må under nogen omstændigheder rører kabinettet.

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Zalman/index.htm

Fra : Kas

Dato : 21-01-02 19:05

"F.Larsen" <N0Spam@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ingen
> ledende dele må under nogen omstændigheder rører kabinettet.

Tak for guiden - det er også den måde, jeg havde tænkt mig at gøre det på.
Men de ovenstående indlæg taler om "mellemskruer", dvs. skruer mellem
bundkort og bundkort-plade. Disse findes ikke i den pakke med skruer, der
følger med mit Codegen-kabinet. Og så vidt jeg kan se, vil disse skruer også
gøre, at bundkortet vil sidde for højt. Jeg vil derfor sikre mig, at
bundkortet kan monteres direkte på pladen uden disse skruer.

Mvh. Kasper

Fra : Santa Xcaze

Dato : 21-01-02 19:45

SNIP
> [...]
> gøre, at bundkortet vil sidde for højt. Jeg vil derfor sikre mig, at
> bundkortet kan monteres direkte på pladen uden disse skruer.

Så er du blevet snydt .... Man skruer ik ngt fast til bundpladen ... Men
skal bruge disse afstandstykker, som skrues ned i bunden af kabinettet ...
Men du kan nok få en 6 stk'er i din lokale hardware pusher ... Vi snakker om
nogle messing dimser som har skrue som går ned i bunden af kabinet og i
toppen har de gevind .... Og hvis de ik er der er mobo'et for lavt nede ...

Fra : Mogens

Dato : 21-01-02 19:51

On Mon, 21 Jan 2002 19:04:45 +0100, "Kas" <no@spam.dk> wrote:

> [...]
>gøre, at bundkortet vil sidde for højt. Jeg vil derfor sikre mig, at
>bundkortet kan monteres direkte på pladen uden disse skruer.

Hej

Ikke skruer, men afstandsstykker og de SKAL bruges. ALTID !

Ellers kommer bundkortet jo ned og røre pladen bagved og
så kortslutter du jo det hele når du sætter strøm til det og
så kan du godt vinke farvel til den computer.

Du SKAL først montere afstandsstykkerne så bundkortet
kommer til at "svæve" en lille centimeter over pladen.

Normalt følger afstandsstykkerne med når du køber et
kabinet. Har du ikke disse, så smut hen i den nærmeste
computerbiks. De har sikkert en håndfuld du må få gratis.
( især da hvis det var der du købte kabinettet )

Mvh Mogens

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 22-01-02 01:12

Mogens wrote:

> [...]
> så kortslutter du jo det hele når du sætter strøm til det og
> så kan du godt vinke farvel til den computer.

Enig, jeg fik endda fortalt fra en tekniker i en butik i odense (som nu
er gået nedenom) om en som selv samlede sin uden afstandsstykker..
Efter den blå røg var lettet, kunne han kun transportere den tilbage til
butikken, hvor de konstaterede at ALT var smuttet, selv harddisken.
Butikken ville dog godt bytte disken, da de mente at den ikke burde være
røget med i den omgang.

Fra : Hans

Dato : 22-01-02 01:25

> [...]
> gøre, at bundkortet vil sidde for højt. Jeg vil derfor sikre mig, at
> bundkortet kan monteres direkte på pladen uden disse skruer.

Vi skal lige have sat begreberne på plads. Skruer, det er noget man "skruer"
ned i noget andet hvor de passer til. Det der tales om her er afstandsstag,
og de har typisk et hul med 3 eller 3,5mm. indvendigt gevind i den ene ende
og et gevindstag med samme udvendige gevind i den anden ende. Disse stag er
typisk 8-10mm. lange + gevindtappen til at skrue ned i kabinettets
bundplade. Nogle kabinetter bliver leveret med nogle U formede clips, med et
hul i bunden af U'et og låsetapper på begge ender, der passer ned i
bundpladen, og andre med kombinationer af begge dele.

Uanset hvad skal der være luft mellem bundkortet og bundpladen, ellers
futter hele molevitten af i det øjeblik du tænder for maskinen første gang.
Jeg kan fornemme at du er lidt usikker, så derfor vil jeg anbefale dig at
kontakte leverandøren af kabinettet og bede dem om en lille vejledning til
netop dit kabinet.

mvh
Hans

Fra : Prost

Dato : 21-01-02 21:11

> Hvad gør i med montering af bundkort? Skruer I kortet direkte på
> metalpladen, eller ligger I noget imellem?
>
> Mvh. Kasper

Prøv kig på dette billed http://www.rohleder.nu/pc/billeder/DSCN0820.jpg
du kan se messing afstands skruerne.
Som de andre også nævner SKAL de være der..

MVH Rune

Fra : F.Larsen

Dato : 22-01-02 00:19

"Prost" <ruro@get3net.dk> wrote in message

> Prøv kig på dette billed http://www.rohleder.nu/pc/billeder/DSCN0820.jpg
> du kan se messing afstands skruerne.
> Som de andre også nævner SKAL de være der..

Jeg snuppede lige et hurtigt billede af de to skruer, kig her
http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise2/152-5235_IMG.JPG

Den højre er til montage i bundkortet, den anden til at spænde bundkortet fast.

Fra : Prost

Dato : 22-01-02 08:34

> [...]
> http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise2/152-5235_IMG.JPG
>
> Den højre er til montage i bundkortet, den anden til at spænde bundkortet

http://www.rohleder.nu/pc/billeder/DSCN0822.jpg

hmm, hvad er plastic dimsen så til ?

Fra : Klitgaard

Dato : 22-01-02 10:34

"Prost" <ruro@get3net.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.rohleder.nu/pc/billeder/DSCN0822.jpg

Dem har jeg brugt som afstandsstykker i mit kabinet da der ikke
var huller til den til højre på billedet:
http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise2/152-5235_IMG.JPG

--
....Klitgaard

Fra : F.Larsen

Dato : 22-01-02 11:07

"Klitgaard" <na@na.dk> wrote in message

> "Prost" <ruro@get3net.dk> skrev i en meddelelse

> Dem har jeg brugt som afstandsstykker i mit kabinet da der ikke
> var huller til den til højre på billedet:
> http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise2/152-5235_IMG.JPG

Netop. jeg har ikke selv brugt dem til mit a7v266-e, men de kunne bruges til at
støtte bundkortet de steder hvor der ikke er huller i kabinettet.

Fra : Prost

Dato : 22-01-02 14:16

> Netop. jeg har ikke selv brugt dem til mit a7v266-e, men de kunne bruges
til at
> støtte bundkortet de steder hvor der ikke er huller i kabinettet.

Okay, har heller ikke brugt dem, synes nu der var tilstrækkeligt med
fastgørings
steder på a7v266-e.

Fra : Søren Christensen

Dato : 23-01-02 10:37

> http://www.rohleder.nu/pc/billeder/DSCN0822.jpg
>
> hmm, hvad er plastic dimsen så til ?

'Plasticdimsen' er et efterhånden forældet afstandsstykke, som hvis du
kigger i din gamle 386, 486 el. måske pentium helt sikkert optræder et par
steder på moboet. Den klipses fast i mobo og derefter sættes dette fast i
bunden af kabinettet. Skruer bruges så til sidst for at holde det hele godt
fast. Det er dejligt de er gået ud af brug da det var noget rigtigt lort at
få dem ud af moboet igen.

Bare smid dem ud

Mvh. Søren

Fra : Kas

Dato : 22-01-02 09:25

Hej alle sammen

I har været til stor hjælp - tak for det!

Jeg var en anelse forvirret, fordi disse afstandsstykker ikke fulgte med i
posen af skruer med kabinettet.

De bedste hilsner fra Kasper.