Kommentar til LOTR
Fra : Jacob Jensen

Dato : 21-01-02 12:35

Er der nogle der kan forklare hvorfor Gandalf ikke bruger sin stav og magi i
det gravkammer hvor de bliver angrebet af orker.... Tidligere i fillmen har
man set ham kaste rundt med en anden troldmand, så han kan vel også kaste
med orker. Jeg kan forstå at han har svært ved en dæmon, men rent logisk
virker det meget som om man her har ladet ham kæmpe med sværd, for at lave
en kampscene. Er denne scene med i bogen? Hvordan foregår det der?

Jacob

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-01-02 14:25

"Jacob Jensen" <ba1oo@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> virker det meget som om man her har ladet ham kæmpe med sværd, for at lave
> en kampscene. Er denne scene med i bogen? Hvordan foregår det der?

Han er vel bange for rekylen?

Nej. Jeg ved det ikke. Sorry. Skal nok holde min mund.

MVH
Jens

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 21-01-02 15:19

Hej

Jens Thomsen wrote:
> Han er vel bange for rekylen?

Mit bedste gæt må vel være, at der er tale om meget kraftig magi. Da
Gandalf bruger kaste-tingen, er han oppe imod Saruman, som er den mest
mægtige troldmand i middle-earth ( efter hvad jeg har samlet op af
information her på det sidste ), sådan magi må vel nødvendigvis trætte
ham, så det kræves at han, galdrer, mediterer eller lignende, og han ER
jo en vis mand, så han vil nok ikke udmatte sig selv når han er klar
over at større farer meget vel kan dukke op.

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk

Fra : Jacob Jensen

Dato : 21-01-02 19:33

det lyder som et rimeligt bud...

Fra : Jeppe

Dato : 21-01-02 15:29

Jacob Jensen <ba1oo@mail.dk> wrote in message
> Er der nogle der kan forklare hvorfor Gandalf ikke bruger sin stav og magi
> det gravkammer hvor de bliver angrebet af orker

Jeg tror svaret er, at opererer man i et fantasiunivers, hvor alt i
princippet kan lade sig gøre, kan det være svært at holde styr magien.
Gandalf "speller" heller ikke blæksprutten, ligesom supermule ikke altid har
lige let ved at fange sorte slyngel...

Mvh
Jeppe

Fra : Emil Rune

Dato : 21-01-02 19:03

"Jeppe" <jbomholt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> princippet kan lade sig gøre, kan det være svært at holde styr magien.
> Gandalf "speller" heller ikke blæksprutten, ligesom supermule ikke altid

Hahaha! Fantatisk parallel du her drager. Kunne ikke have sagt det bedre
selv ;)

Emil

Fra : Collec2r

Dato : 21-01-02 18:29

"Jacob Jensen" <ba1oo@mail.dk> wrote in news:a2gubv$45c$1@sunsite.dk:

> [...]
> dæmon, men rent logisk virker det meget som om man her har ladet ham
> kæmpe med sværd, for at lave en kampscene. Er denne scene med i bogen?

Scenen _er_ med i bogen. Og den foregår på samme måde. Gandalfs sværd er et
elversværd der kaldes Glamdring Foehammer. I Lords of MiddleEarth I står
det beskrevet som et "Orcslaying Holy Weapon which glows cold blue around
orcs". Gandalf viste jo at der var en Balrog (Den der ilddims *S*) i Moria
og ville vel spare på kræfterne.

Collec2r

Fra : Jacob Jensen

Dato : 21-01-02 19:37

God pointe... men er det ikke Gilbo (er det ikke det han hedder.....Elijah
Wood) der har det sværd du nævner?

Fra : Piotr Duda-Dziewierz

Dato : 21-01-02 20:47

Nej. Frodo (Wood) har et andet sværd, Stik (kan ikke huske hvad det hedder
på engelsk), som han fik af Bilbo der fik det i "Hobitten.
Der er mange magiske sværd i Middle Earth...

Desuden har jeg ladet mig fortælle at mange af de ting der står at finde i
ICE's rollespilssupplementer som "Lords of Middle Earth" er "opdigtede"
altså ikke beskrevet af Tolkien selv. De giver dog en fantastisk god
oversigt over verdenen.

[P!]

Fra : nikolaj borg

Dato : 21-01-02 20:50

"Piotr Duda-Dziewierz" <dziewierz@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ICE's rollespilssupplementer som "Lords of Middle Earth" er "opdigtede"
> altså ikke beskrevet af Tolkien selv. De giver dog en fantastisk god

Jeg havde ellers fået den opfattelse, at Silmarillion (st?) var den
ultimative bibel omkring universet, og at hvis det ikke stod her ikke var
nødvendigt at vide? Jeg har iøvrigt hverken læst ICE's
rollespilssupplementer eller Silmarillion og burde vel egentlig holde mund

/Nikolaj

Fra : Jacob Jensen

Dato : 21-01-02 21:22

Det har jeg også hørt.... Har helder ikke læst den endnu, men der skulle
være et leksikon bagest med forklaringer på stort set alt omkring verdenen.

Fra : Collec2r

Dato : 21-01-02 21:54

"Jacob Jensen" <ba1oo@mail.dk> wrote in news:a2ht84$42i$1@sunsite.dk:

> Det har jeg også hørt.... Har helder ikke læst den endnu, men der
> skulle være et leksikon bagest med forklaringer på stort set alt
> [...]

Jeg sammenligner normalt Silmarillion med en af vores historiebøger. (Dvs.
en masse begivenheder og årstal).

Collec2r

Fra : Peter Kaas

Dato : 23-01-02 00:43

> Jeg sammenligner normalt Silmarillion med en af vores historiebøger. (Dvs.
> en masse begivenheder og årstal).

Jeg synes nu af Biblen er en mere præcis sammenligning. Simarilion er en
mytisk, næsten religiøs tekst, indeholdende bl.a. Genesis.

Mvh
Peter

Fra : Peter Kaas

Dato : 21-01-02 21:46

> God pointe... men er det ikke Gilbo (er det ikke det han hedder.....Elijah
> Wood) der har det sværd du nævner?

Han hedder nu Bilbo (og bliver spillet af Ian Holm). Bilbo giver sit gamle
sværd, Sting, til Frodo (Elijah Wood). Gandalfs sværd hedder Glamdring og er
også et elversværd, der ligesom Sting lyser blåt i nærheden af orcer. - Et
faktum de har glemt i filmen. Gandalfs sværd er også Tolkiens egen
opfindelse, eftersom det er nævnt i "Hobbiten".

Mvh
Peter

Fra : Collec2r

Dato : 21-01-02 21:53

"Jacob Jensen" <ba1oo@mail.dk> wrote in news:a2hn47$90h$2@sunsite.dk:

> God pointe... men er det ikke Gilbo (er det ikke det han
> hedder.....Elijah Wood) der har det sværd du nævner?
>
> "Collec2r" <collec2r2@hotmail.com> wrote in message

> et

Nej. _B_ilbos/Frodos hedder Sting og er _kun_ "of slaying against orcs".

Bilbo og Gandalf finder hver sit sværd i "Hobitten"

Collec2r