Jodtal
Fra : Jon Larsen

Dato : 21-01-02 11:45

Hej. Jeg har et lille spørgsmål ang formlen til jodtalsbestemmelse i
fedtstoffer. Jeg påskønner hurtig hjælp da jeg skal bruge det til eksamen i
morgen

Altså princippet lyder : Jodtallet angiver det antal g. halogen, beregnet
som jod, 100 g fedtstof kan optage.

? ?

?C?C? + Br2 ? ?C?C?

? ? ? ?

Br Br

I vores forsøg brugt vi Br2 da det reagere bedre end jod gør.

Så står der videre i vores oplæg: Overskud af brom omdannes til en
ækvivalent mængde jod ved tilsætning af kaliumiodid. Følgende formel var
vedlagt:

Br2 + 2 I- ? 2Br - + I2

I2 + 2 S2O3 - - ? 2 I - + S4O6- -

Det er den reaktion der sker når man titrerer med Thiosulfat.

Det jeg ikke forstår er hvad det er for en formel, og hvad der egentlig sker
?????

Fremgangsmåden var således: Vi tilsatte 10 ml Isooctan for at opløse
fedtstoffet og efter opløsning tilsatte vi 20,00 ml Hanus R. Vi hensatte
kolberne i 30 min. i fuldkommen mørke. Efter endt tid tilsatte vi 15 ml. 10%
kaliumiodid opl. og 50 ml dem. vand og titrerede med en 0,1 M thiosulfat.

Så burde alle kemikalier være skrevet.

--
MVH.
Jon Larsen.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 21-01-02 16:26

Jon Larsen wrote:

> [...]
>
> ? ? ? ?
>
> Br Br
>
> I vores forsøg brugt vi Br2 da det reagere bedre end jod gør.

Halogener reagerer med dobbeltbindinger i fedtstoffet.

> [...]
>
> Det er den reaktion der sker når man titrerer med Thiosulfat.
>
> Det jeg ikke forstår er hvad det er for en formel, og hvad der egentlig sker

Brom er stærkere ox-middel end jod, oxiderer jod. Jod oxiderer derefter
thiosulfat og reduceres derved. Farveskift indikerer at alt frit halogen er
opbrugt. Hvis brom kvantitativt har oxideret iod, svarer mængden af
tilbageværende jod til mængden af tilbageværende brom før tilsætning af jod.
Derfra kan antallet af dobbeltbindinger bestemmes. Jodtallet er vel blot et mål
for dette(ikke at jeg nogensinde har beskæftiget mig med det begreb).

Mvh
Jeppe

Fra : Jon Larsen

Dato : 22-01-02 12:20

Tak for den hurtige hjælp. Reddede mig selv et 9-tal, så det er fint.

--
MVH.
Jon Larsen.