Lyd ophobning
Fra : Esben Bach

Dato : 21-01-02 09:05

Jeg er interesseret i at vide om hvis jeg har 2 blæsere der "larmer" 23dB om
det så ophobes og man ender med et højere lydniveau eller om det bliver det
samme uanset antalet af blæsere?

/Esben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-02 09:21

Esben Bach skrev:

>Jeg er interesseret i at vide om hvis jeg har 2 blæsere der "larmer" 23dB om
>det så ophobes og man ender med et højere lydniveau eller om det bliver det
>samme uanset antalet af blæsere?

Hvad er nemmest at høre, en solist eller et kor på 200 mand?

Jo flere lydkilder (med samme lydstyrke), jo kraftigere lydtryk.
Jeg kender ikke nogen formel, som også må blive ikke-simpel da
afstand og retning spiller ind.

--
Bertel

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 21-01-02 09:53

"Esben Bach" <thewizard@mdj.dk> wrote:

>Jeg er interesseret i at vide om hvis jeg har 2 blæsere der "larmer" 23dB om
>det så ophobes og man ender med et højere lydniveau eller om det bliver det
>samme uanset antalet af blæsere?

Som Bertel skriver så larmer de mere.

Men ventilatorer har også det problem at de ikke kører nøjagtig samme hastighed,
så der vil tit komme nogle stødtoner som kan få lydbilledet til at være ganske
forfærdeligt.
Og i særdeleshed hvis man regulerer hastigheden på flere 'små' ventilatorer,
kan det blive rigtig 'sjovt'.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Esben Bach

Dato : 21-01-02 10:40

Jeg kan godt regne ud at 200 mand larmer mere end 1, men er det en
fordobling, og da det er samme type blæser (model etc) så burde forskel på
hastighed osv ikke skabe problemer....men jeg er mest bekymret for en
fordobling, det vil give ca 46 db...hvilket er uudholdeligt.

/Esben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-02 11:25

Esben Bach skrev:

> [...]
>hastighed osv ikke skabe problemer....men jeg er mest bekymret for en
>fordobling, det vil give ca 46 db...hvilket er uudholdeligt.

Hvis lydstyrken lægges sammen som du frygter, skulle 6 små
blæsere kunne overskride smertegrænsen. Det kan de ikke. For
øvrigt svarer en lydstyrkefordobling 'kun' til at dB-tallet hæves
med 6.

--
Bertel

Fra : Esben Bach

Dato : 21-01-02 11:44

ehmm ja det med de 6db ved jeg (troede dog det kun var 3 men pyt) anyways,
så var jeg lidt bange for at det ville komme op på 46dB som er temmelig
højt, men oki jeg kan roligt gå ud og købe 2 blæsere =)

/Esben

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 21-01-02 15:08

"Esben Bach" <thewizard@mdj.dk> skrev i en meddelelse
> ehmm ja det med de 6db ved jeg (troede dog det kun var 3 men pyt) anyways,
> så var jeg lidt bange for at det ville komme op på 46dB som er temmelig
> højt, men oki jeg kan roligt gå ud og købe 2 blæsere =)

Lydintensiteten (W/m2) fordobles ved en forøgelse på ca. 3 dB, men for at
det menneskelige øre opfatter en lydstyrke som fordoblet skal lydniveauet
stige ca. 10 dB, hvilket svarer til en 10-dobling af lydintensiteten. Du kan
altså installere 10 blæsere før de tilsammen lyder dobbelt så højt som én -
og to hundrede før du når op på 46 dB

MVH

Claus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-01-02 18:46

Esben Bach wrote:

> ehmm ja det med de 6db ved jeg (troede dog det kun var 3 men pyt) anyways,
> så var jeg lidt bange for at det ville komme op på 46dB som er temmelig
> højt, men oki jeg kan roligt gå ud og købe 2 blæsere =)

Pointen her er at lydintesiteten (altså energien i lyden) går som
kvadratet på amplituden af svingningen.

Når man lægger 6 dB til får man en fordobling af amplituden (også
kaldet lydtrykket). Men de 6 dB svarer derfor til en firdobling af
intensiteten (altså energien). En fordobling af intensiteten er derfor
en tilvækst på blot 3 dB.

Jeg mener derfor du har ret i dine 3 dB.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 21-01-02 14:35

"Esben Bach" <thewizard@mdj.dk> writes:

> men jeg er mest bekymret for en
> fordobling, det vil give ca 46 db...hvilket er uudholdeligt.

Hvis du har to blæsere får du ganske rigtigt det dobbelte lydtryk, men
det dobbelte af 23dB er ikke 46dB.

dB skalaen er en logaritmisk skala, hvilket betyder at man ganger
energien af lyden med en konstant A når man lægger en konstant B til
lydtrykket målt i dB. dB skalaen er (såvidt jeg husker) lavet så man
ganger energien med 10, når man øger dB med 10. Det giver følgende
multiplikationer for andre forøgelser af dB med heltallige værdier:

dB Energi
+1: x1.25893
+2: x1.58489
+3: x1.99526
+4: x2.51189
+5: x3.16228
+6: x3.98107
+7: x5.01187
+8: x6.30957
+9: x7.94328

Det ses at en fordobling af lydenergien næsten præcis svarer til at
lægge 3 til dB. Altså er det dobbelte af 23dB lig med 26dB. Valget af
+10 svarende til x10 giver, som det ses, en del andre nemme
overslagsberegninger, f.eks. at +7 svarer til x5 osv. Det gør denne
skala ret populær. Jeg tror også at vindstyrke (Beaufourskalaen)
eller jordskælv (Richterskalaen) eller måske begge bruger samme skala,
men jeg er ikke sikker.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 21-01-02 12:47

> [...]
om
> det så ophobes og man ender med et højere lydniveau eller om det bliver

Det giver et middellydtryk på 26dB.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Ulrik Smed

Dato : 21-01-02 17:04

In article <a2gv22$5tl$1@sunsite.dk>,
Jeppe Seidelin Dam <jeppedam@mailme.dk> wrote:
> om
> det

> Det giver et middellydtryk på 26dB.

Hvis vi antager at blæserne kun levere rent sus, så bliver
lydtrykket kun kvadratrod to højere, pga. af udfasning. Hvis det
derimod havde været to højttalere der afgav den samme tone i
samme fase ville det bliver en fordobling.

Det er derfor en båndoptager med bredere spor giver et bedre
signal/støj forhold. Signalet fordobles, men støjen øges kun med
kvadratrod 2.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : stephen frederiksen

Dato : 21-01-02 17:14

beregnings metode

Samlet lydtryk= 10*log(10^(lyd1/10)+10^(lyd2/10)+10^(lyd3/10)....)

her
lyd1=lyd2=23dB

L = 10*log(10^(23/10)+10^(23/10))
L = 10*log(10^2,3+10^2.3)
L = 10*log(199,526+199,526)
L = 10*log(399,052)
L = 10*2,601
L = 26 dB

ganske som jeppe skrev
stephen

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-02 21:13

http://www.lyd.bar-u-f.dk/1400/1623/Stigning.gif

syntes det lyder vildt at bare 3 ens lydkilder støjer næsten med x2 af det
hvad en gør....