Hvordan lave hitliste
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-02 07:12

Foranlediget af Niels Overgårds lidt barnlige måde at kaste et spørgsmål til
diskussion "Død over Dansktoppen", kunne det egentlig være interessant at
diskutere hvordan man laver den mest korrekte hitliste.
Forskellige måder at lave en hitliste på giver jo fuldstændig modsatrettede
resultater. Den ene kan gøre Aqua til Danmarks populæreste gruppe og den
anden kan gøre Kandis til Danmarks populæreste gruppe.
På den ene hitliste vil Aqua aldrig have en chance for placering, på den
anden vil kandis aldrig have en chance for placering. Jeg prøver her at
stille forskellige udregningsmetoder op og fortælle hvad der er forkert ved
dem alle.

UDREGNINGSMETODE NR. 1: Opgørelse over de mest solgte plader
(Den fortæller jo kun hvad et forholdsvis begrunset og sædvanligvis meget
ungt publikun køber af plader. Den fortæller ikke hvad dem som ikke plejer
at købe plader kan lide.

UDREGNINGSMETODE NR. 2: Mest lytterønskede plader på radiostationerne
(Den fortæller jo ikke hvad alle folk kan lide men kun hvad dem som ønsker
plader kan lide)

UDREGNINGSMETODE NR. 3: Udregnet ved lytterafstemning
(Man tester nogle plader og beder folk stemme, men man kan jo kun stemme på
dem der bliver testet. hvad nu hvis man bedre kan lide en plade som ikke er
blevet testet - på den slags hitlister er der som regel også en
tidsbegrænsning på ca. 15 uger - så ryger pladen ud. Jamen hov! Er det nu
helt rigtigt at gøre det sådan. Hvad nu hvis folk kan lide pladen et helt
år. Hvis man smider en plade ud som stadig er populær så giver hitlisten jo
ikke et korrekt billede af folkestemningen. Og hvad nu hvis ens
yndlingsplader er fra 1980, skal den så egentlig ikke med. Der er jo ingen
som siger den plade som folk bedst kan lide absolut er ny. Den kan vel godt
være fra 1990)

UDREGNINGMETODE NR. 4: Spørg et udsnit af folk på gaden hvilken melodi de
bedst kan lide i øjeblikket. Det er komplet ligegyldig om den er ny eller
gammel. Tjahh. Den metode lyder jo til at være den allermest korrekte måde,
men det er den jo alligevel ikke. Hvis man kun spørger folk på gaden får man
jo ikke meget at vide om hvad den allerældste del af befolkningen
foretrækker.

UDREGNINGSMETODE NR. 5: Man beder simpelthed Gallup-instituttet om at
undersøge hvilken plade et repræsentativt udsnit af den danske befolkning
foretrækker i øjeblikket. Ligemeget om det er en ny eller gammel plade.
Denne metode må vel være mest korrekt.

UDREGNINGSMETODE NR. 6: Kan man idet hele taget lave en ordentlig hitliste
ved at focusere på en melodi. Mange mennesker kan måske ikke svare ordentlig
på hvilken melodi de bedst kan lide. De lægger måske mere hovedvægten på
hvem som synger. Altså!: Skal man så ikke spørge folk hvilken gruppe
(skråstrag) sanger synes du bedst om i øjeblikket. Derefter kan man lave en
hitliste over de mest populære kunstnere (i stedet for mest populære
melodier).
Med den her metode er der en lille sjov ting. En gruppe som i løbet af
året har lavet en masse forskellige melodier har et problem med at komme med
på en melodi-hitliste, fordi ingen af melodierne enkeltvis opnår stemmer
nok. Men hvis det var kunstneren, som jo er meget produktiv; man kunne
stemme på ja, så ville han måske komme i top med denne udregningsmetode.

Ja det kan godt give lidt problemer at fortælle hvad den mest populære
gruppe i Danmark hedder. Det er forskelligt, alt efter hvilken
udregningsmetode man benytter.

Hvad mener i - Hvilken udregningsmetode skal man bruge for at finde ugens
populæreste plader ????

Hilsen Åge

Fra : Alice_T

Dato : 21-01-02 09:00

Hej Åge
Ja, som lokal radio bruger vi jo den med de 15 uger og med at teste
nogel melodier. Resultaterne viser hvilke melodier de mennesker der
stemmer syntes om af dem man har spillet, men tror jeg, kun i det
øjeblik de stemmer. Hvad de stemmer, afhænger af deres humør og
sindstemming lige i det øjeblik. Det sker engang i mellem en melodi
ryger direkte ind på plads 1 den første uge, for at ryge ud den næste.
Om listen giver et overblik over hvad folk bedst kan lide. Nej, det tror
jeg ikke.
Mange hilsner
Alice

http://www.kandu.dk/

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 21-01-02 11:05

> [...]
> ungt publikun køber af plader. Den fortæller ikke hvad dem som ikke plejer

Det er til dels sandt, men de folk , som aldrig køber plader, og bare lader
radioen kører på én kanal hele dagen, bør i visse henseender heller ikke
figurere i en statistik. Den slags folk er ligeglade og har ingen mening om
Danmarks mest populære gruppe... At et orkesters plader sælger er tegn på,
at deres musik har ramt noget hos folk, altså er de "populære".

> UDREGNINGSMETODE NR. 2: Mest lytterønskede plader på radiostationerne
> (Den fortæller jo ikke hvad alle folk kan lide men kun hvad dem som ønsker
> plader kan lide)

Så skal du i gang med at differentiere mellem de stationer som modtager
lytterønsker, og dem som er komplet ligeglade med deres lyttere (ANR i
Aalborg f.eks.). Problemet her er at mange af de allermest lyttede
radiostationer i DK ikke er medlemsradioer, som dem du lytter til.

> [...]

> yndlingsplader er fra 1980, skal den så egentlig ikke med. Der er jo ingen
> som siger den plade som folk bedst kan lide absolut er ny. Den kan vel

Samme problem som før. Du får s'gu ikke ANR til at spørge folk om noget som
helst... ANR vil helst ha' at folk blander sig uden om.

> [...]
man
> jo ikke meget at vide om hvad den allerældste del af befolkningen

Tja, det er vel discountudgaven af gallup-metoden..?

> [...]
> undersøge hvilken plade et repræsentativt udsnit af den danske befolkning
> foretrækker i øjeblikket. Ligemeget om det er en ny eller gammel plade.

Det kunne sikkert blive interessant. Om den er mest korrekt, ved jeg ikke.

> [...]
> nok. Men hvis det var kunstneren, som jo er meget produktiv; man kunne
> stemme på ja, så ville han måske komme i top med denne udregningsmetode.

Jeg synes nu ikke undersøgelsen skal gå på en enkelt sang, men på gruppens
cd (skråstreg) plade (skråstreg) bånd.

> Ja det kan godt give lidt problemer at fortælle hvad den mest populære
> gruppe i Danmark hedder. Det er forskelligt, alt efter hvilken
> udregningsmetode man benytter.

Én ting er jeg sikker på, nemlig at det for mig virker forkert at basere
noget som helst om "populæreste", altså den superlative bøjning, på små
lokalradioer med et potentielt lyttertal på 10-20.000. Generelt er radioen
måske et svært sted at måle, da DK stadig er et land, hvor mange mennesker
ikke radiozapper. Jeg tror jeg sværger mest til salget stadigvæk - beklager
dansktop-venner....

Fra : John K

Dato : 21-01-02 13:14

> [...]
> Danmarks mest populære gruppe... At et orkesters plader sælger er tegn på,
> at deres musik har ramt noget hos folk, altså er de "populære".

De har vel stadig en mening om musikken, ellers ville de vel ikke høre en
bestemt station.

> [...]
> Aalborg f.eks.). Problemet her er at mange af de allermest lyttede
> radiostationer i DK ikke er medlemsradioer, som dem du lytter til.

Fordi man ikke opfylder lytterønsker, er da ikke lig med at man er ligeglad
med lytterne.
Jeg tror faktisk ANR kigger meget på lyttertal - sikkert mere end
dansktopradioerne.
Man har bare et koncept og en målgruppe.

> Samme problem som før. Du får s'gu ikke ANR til at spørge folk om noget
som
> helst... ANR vil helst ha' at folk blander sig uden om.

Måske fordi de ved mere om det at lave radio end menigmand.

> [...]
> måske et svært sted at måle, da DK stadig er et land, hvor mange mennesker
> ikke radiozapper. Jeg tror jeg sværger mest til salget stadigvæk -

Næh, for hvis en station afvikler samme koncept hele dagen og man kan lide
konceptet er der ingen grund til at zappe væk.
Jeg kender mange hvis radio står på en bestemt kanal, men jeg kender da også
en del skifter kanal lige så snart der kommer noget man ikke gider høre.
Måske en af grundene til at DR har valgt at satse på en mere sammenhængende
sendeflade.

Mvh

John K

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 21-01-02 14:16

John K <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> wrote in message
> lader
> om
>
> De har vel stadig en mening om musikken, ellers ville de vel ikke høre en
> bestemt station.

Jeg skrev også at de ingen mening har om, hvem der er DK's mest populære
gruppe - ikke at de ingen mening om musik har...

> som
>
> Måske fordi de ved mere om det at lave radio end menigmand.

øhhh, ja, det burde de da. Men vi talte ikke om at lave radio, men at måle
den mest populære gruppe.

> [...]

> en del skifter kanal lige så snart der kommer noget man ikke gider høre.
> Måske en af grundene til at DR har valgt at satse på en mere

Nu taler jeg stadig om at måle den mest populære gruppe, ikke at lave radio,
koncepter og lignende.

mvh,
Ulrik

Fra : John K

Dato : 21-01-02 15:56

> Jeg skrev også at de ingen mening har om, hvem der er DK's mest populære
> gruppe - ikke at de ingen mening om musik har...

Det hænger vel et eller andet sted sammen.

> øhhh, ja, det burde de da. Men vi talte ikke om at lave radio, men at måle
> den mest populære gruppe.

Hvorfor blander du så ANR ind i den sammenhæng du gør her?

Der er stadig en sammenhæng.

Mvh

John K

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 21-01-02 16:26

> Det hænger vel et eller andet sted sammen.

Hænger sammen? Du mener hvis man har en mening om musik, påvirker man
automatisk hitlisterne? Alle folk har vel en eller anden mening om musik,
men det gør dem ikke selvskrevne til at påvirke noget som helst med
hitlister

> Hvorfor blander du så ANR ind i den sammenhæng du gør her?

Det var jo Åge som foreslog, at man skulle måle ud fra, hvad lokalradioerne
gør. Derfor synes jeg ANR er et glimrende eksempel, da de - i hvert fald
sidst jeg lyttede med - ikke modtager lytterønsker og derfor ikke er
resultat af, hvad lytterne gerne vil høre. ANR går jo 100% efter at kopiere
i forvejen eksisterende hitlister og de er aldrig med til at breake noget
nyt. ANR er en medløberradio og inden du protesterer imod dette koncept, så
lad mig understrege, at jeg intet vurderende lægger i det. Hvis de har mange
lyttere, ja så gør de vel et eller andet rigtigt. Jeg gider bare ikke høre
på studieværternes ekstremt dårlige humor... og lytter derfor til P3.
Desuden er det [OT] kvalmende, hvor tydeligt det er, at der står de samme
personer bag ANR og den aalborgensiske version af TV-Danmark. Det er jo det,
man kalder et mediemonopol, og så vidt mig bekendt, er dette yderst
kritisabelt.

> radio,
>
> Der er stadig en sammenhæng.

Jvf. tidligere argument.

mvh,
Ulrik

Fra : John K

Dato : 21-01-02 17:24

> [...]
> automatisk hitlisterne? Alle folk har vel en eller anden mening om musik,
> men det gør dem ikke selvskrevne til at påvirke noget som helst med

Indirekte jo. De fleste mennesker der har en mening om musik køber vel også
musik, eller anbefaler andre at lytte til den slags musik - som så måske
køber det. På et eller andet tidspunkt vil de fleste med garanti påvirke en
eller anden hitliste.

> [...]
> sidst jeg lyttede med - ikke modtager lytterønsker og derfor ikke er
> resultat af, hvad lytterne gerne vil høre.

Vurderet ud fra deres Galluptal tror jeg faktisk de spiller ret meget af det
lytterne gerne vil høre.
- men OK - diskussionen hører vist til i dk.medier.radio

Mvh

John K

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 21-01-02 17:39

> [...]
> musik, eller anbefaler andre at lytte til den slags musik - som så måske
> køber det. På et eller andet tidspunkt vil de fleste med garanti påvirke

Ja, nu er vi vist nået til gradbøjninger af ordet "mening" og "påvirke", men
lad os lade den ligge...

> Vurderet ud fra deres Galluptal tror jeg faktisk de spiller ret meget af
det
> lytterne gerne vil høre.
> - men OK - diskussionen hører vist til i dk.medier.radio

Lad os konkludere, at radiostationer på Fyn er federe end ANR... Det kan vi
vel blive enige om? (-;

Mvh,
Ulrik

Fra : John K

Dato : 21-01-02 18:00

> Lad os konkludere, at radiostationer på Fyn er federe end ANR... Det kan
vi
> vel blive enige om? (-;

Jow-da - ingen problemer i det. Selv Åge kan tilfredsstilles herovre på
fartbumpet

Mvh

John K

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-02 23:06

Ulrik Lauritzen <allrecords@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2hg80$djp$1@sunsite.dk...

> Lad os konkludere, at radiostationer på Fyn er federe end ANR... Det kan
vi
> vel blive enige om? (-;
>
> Mvh,
> Ulrik
______

Hihi

Fra : Robert Eriksen

Dato : 21-01-02 11:10

UDREGNINGSMETODE 7:
Alle landets ISP'er sætter sniffere op og overvåger samtlige danske
Internetopkoblinger. Ud fra data indsamlet ved overvågningen udarbejdes en
statistik over de mest downloadede MP3 filer.

Fra : Alice_T

Dato : 21-01-02 11:30

Hej Robert
Men hvad så med alle dem der ikke har pc'er og downloader MP3 filer.
Deres smag afspejles jo ikke af det her.

Hilsen
Alice

Fra : nikolaj borg

Dato : 21-01-02 11:29

"Alice_T" <Alice_T.news@kandu.dk> wrote in message
> Hej Robert
> Men hvad så med alle dem der ikke har pc'er og downloader MP3 filer.
> Deres smag afspejles jo ikke af det her.

For ikke at nævne alle de lovlydige, der kun downloader lovlige MP3-filer.
Iøvrigt er folk uden computere uinteressante som forbrugere i det moderne
samfund og derfor irrellevante på en hitliste.

/Nikolaj

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 21-01-02 13:19

"nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i

> [...]
> MP3-filer. Iøvrigt er folk uden computere uinteressante som
> forbrugere i det moderne samfund og derfor irrellevante på en

Hvad??? Sikke dog noget fordrukkent sludder!!!

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : nikolaj borg

Dato : 21-01-02 13:41

"Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk> wrote in message
> Hvad??? Sikke dog noget fordrukkent sludder!!!

Enten fangede du ikke sarkasmen i mit indlæg, eller også fangede jeg ikke
sarkasmen i dit.

/Nikolaj

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 21-01-02 14:02

> Enten fangede du ikke sarkasmen i mit indlæg, eller også
> fangede jeg ikke sarkasmen i dit.

Du har helt ret

Fra : Robert Eriksen

Dato : 21-01-02 13:29

nikolaj borg wrote:

> [...]
> Iøvrigt er folk uden computere uinteressante som forbrugere i det moderne
> samfund og derfor irrellevante på en hitliste.

Du har fanget ideen. Smart twist den med ringetonerne

Fra : nikolaj borg

Dato : 21-01-02 11:25

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> wrote in message

> [...]
> Internetopkoblinger. Ud fra data indsamlet ved overvågningen udarbejdes en
> statistik over de mest downloadede MP3 filer.

Så bliver det vist EyeQ, Eminem og Limp Bizkit der løber af med sejren,
ihvertfald ifølge min fuldstændigt uvidenskabelige og uunderbyggede
vurdering.

/Nikolaj

Fra : nikolaj borg

Dato : 21-01-02 11:28

> [...]
> Internetopkoblinger. Ud fra data indsamlet ved overvågningen udarbejdes en
> statistik over de mest downloadede MP3 filer.

UDREGNINGSMETODE 8:
Alle ringetone-udbydere lave en opgørelse over, hvilke musik-ringetoner der
er de mest populære, dvs. mest downloadede.

/Nikolaj

Fra : John K

Dato : 21-01-02 13:07

> [...]
> anden vil kandis aldrig have en chance for placering. Jeg prøver her at
> stille forskellige udregningsmetoder op og fortælle hvad der er forkert

En af måderne må være salgstal.

Hvis Aqua sælger 50.000 album i Danmark og Kandis sælger 20.000 album, mener
jeg man med rette kan sige at Aqua er mere populære.

Og så er Aqua jo også populære hos dansktopfolket. Jeg har da op til flere
gange hørt Aqua på Radio Midtfyn.

Her på stationen afvikler vi en Top20 liste i samarbejde med Expert. Her
finder man både Corrs Greatest Hits, Tyske Schlagerhits, Absolute Lets Dance
Vol. XX, Jodle Birge's Største Hits, Country Girl med Heidi Hauge osv.
osv. - så jeg syntes selv den er rimelig bred.

Mvh

John K

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 21-01-02 13:17

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i

> En af måderne må være salgstal.
>
> Hvis Aqua sælger 50.000 album i Danmark og Kandis sælger 20.000
> album, mener jeg man med rette kan sige at Aqua er mere
> populære.

Helt klart!

> [...]
> Schlagerhits, Absolute Lets Dance Vol. XX, Jodle Birge's
> Største Hits, Country Girl med Heidi Hauge osv. osv. - så jeg

Det afdækker til gengæld et nyt problem, nemlig i hvor høj grad det
er rimeligt at medtage nedsatte varer (jeg ved godt at langtfra
alle opsamlinger osv. er til nedsat pris).

Hvis A udgiver en CD der sælges til 159,- og B en der sælges til
29,- er det måske ikke rigtig sammenligneligt i forhold til hvor
populær *musikken* evt. er.

Fra : John K

Dato : 21-01-02 15:53

> [...]
>
> Hvis A udgiver en CD der sælges til 159,- og B en der sælges til
> 29,- er det måske ikke rigtig sammenligneligt i forhold til hvor

Der er kun tale om fuldpris-CD'er.

Mvh

John K

Fra : ouiou

Dato : 21-01-02 14:24

Hej
Inden man spørger om hvordan en hitliste skal laves, kunne man jo starte med
at spørge sig selv om hvad en hitliste egentlig er. I bund og grund er
hitlisten vel et kommercielt instrument, som kan være med til at generere
og/eller vedligeholde en interesse for noget musik. Så hvis man lavede en
hitliste som udelukkende var baseret på salg, så ville den jo ikke bestå af
ret meget andet end opsamlingsplader, og det synes pladeselskaber måske er
fint nok, men de har også behov for at promovere deres kunstnere, så derfor
er IFPI's renset for opsamlingsplader. På den anden side har man jo også
brug for at skabe en vis form for interesse for anden musik end lige den som
teenagere (erfaringsmæssigt er det dem der køber mest (ihvertfald før MP3
boomet)) køber, derfor kan man jo lave hitliste for snart sagt hvad som
helst. Da mange mennesker er indrettede således at de godt kan lide vindere,
ja så er det smart med en hitliste for dansktopmusik, housemusik, polkamusik
og hvad ved jeg. Hvordan man så skruer den sammen, det er vel ligegyldigt,
bare den er med til at skabe interesse for noget musik. Iøvrigt skal det
lige pointeres at det ikke var selve hitlisten dansktoppen, der skulle dø,
næh det var såmænd hele musikgenren som bliver udstillet på dansktoppen.

mvh. Niels O`-_-´O

Fra : Niels Overgård

Dato : 21-01-02 14:38

Fra : Mikkel Winther

Dato : 21-01-02 15:53

> [...]
> anden vil kandis aldrig have en chance for placering. Jeg prøver her at
> stille forskellige udregningsmetoder op og fortælle hvad der er forkert

Jeg har aldrig forstået helt hvad vi egentlig skal med alle de hitlister.
Hvornår var det musik blev en konkurrence?

m.

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 21-01-02 16:28

> Jeg har aldrig forstået helt hvad vi egentlig skal med alle de hitlister.
> Hvornår var det musik blev en konkurrence?
>
> m.

Det har det vel altid været... Hvis det ikke gælder penge, så prestige. Jeg
tror, det er en almen menneskelig ting at ville sammenligne og konkurrere.

Ulrik

Fra : Invader Zim

Dato : 21-01-02 18:30

"Mikkel Winther" <mikkel.wintherNOSPAM@mail.dk> wrote in message
> "Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> wrote in message
> >

> Jeg har aldrig forstået helt hvad vi egentlig skal med alle de hitlister.
> Hvornår var det musik blev en konkurrence?
>
> m.

Det skulle jeg faktisk også lige til at spørge om, inden jeg så denne post.
Hvad fa'en skal vi egentlig bruge dem til? Jeg er ret så ligeglad med dem,
jeg følger ikke med i hvad der er 'in'; jeg lytter til den musik jeg kan
lide. hvis jeg er interesseret i at høre mere om en specifik genre, ja så
går jeg da bare på jagt, specielt på nettet, koncerter, og hos folk der
allerede kender til genren. nogle gange spørger også jeg direkte andre
musikere, der er inspireret af den pågældende genre. nogle gange søger jeg
information om det hos biblioteket. men aldrig nogensinde har jeg brugt en
såkaldt 'hitliste' til noget som helst.
det har måske relevans at jeg heller ikke har noget 'yndlingsband', eller
nogen decideret 'favoritsang'. Jeg har absolut ingen trang til at
sammenligne grupper og sige 'denne her gruppe er bedre end denne'. kunst er
ikke en konkurrence - i hvert fald ikke for de fleste kunstere. jeg vil
tillade mig selv at sige at musik der er lavet specifikt for at konkurrere
og sælge, ikke er kunst i den klassiske forståelse af hvad kunst er. måske
kunne man kalde det forretningskunst, haha.

-Invader Zim

np: I have to throw up now, Poopy! Would you like to pick my nose?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-02 16:26

Åge Halldorsson <halldorsson@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4bb0fa$0$95333$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Ja, der er jo kommet mange forslag, men det har da kun medført endnu flere
nyopdukkede problemer med hvordan man skal udregne en korrekt hitliste.
Et af forslagene går på at man stiller forudsætninger op. Man
interesserer sig ikke nok for melodierne hvis man ikke køber cd-en. Derfor
skal man kun tælle med hvis man køber den. Mennnnnnn. Hvad så med de mange
som køber cd-er af bekendte, som brænder en cd og sælger den i nærmeste
omgangskreds ?.
En person som køber en sådan cd interesserer da også for musik og flere
skriver også at der jo yderligere er alle dem som dowloader melodierne fra
nettet. Interesserer de sig ikke for musik ? Og hvad med alle dem som
optager radiohitlisten på kassettebånd eller minidisc og piller de melodier
ud som man vil gemme. Denne metode bruges nok mest af folk som ikke har så
godt råd til at købe cd-er, interesserer de sig ikke for musik. Hvad med dem
som slet ikke gider at købe eller indspille musik men bare lader radioen
kværne. De kan jo godt interessere sig for musik. Mens de barberer sig
brøler de måske med på det sidste nye hit fra kandis eller Aqua. Ikke? -
Hvad med alle de cd-er som bliver solgt på de mange danske country-klubbers
klubaftener ?
Tror i ikke at en salgsliste bliver mere og mere misvisende og komplet
umulig at lave som den teknologiske udvikling skrider frem. Man får musikken
på alle mulige og umulige andre måder.
Måske skulle man erkende at man simpelthen ikke kan sige hvilke grupper
der er de populæreste i Danmark, men at man i fremtiden kun kan tale om
hvilkke grupper der er populærest på en given hitliste. Alt efter hvordan
den er lavet
Eller man kan tale om hvilke grupper der er de populæreste på en given
radiostation.

Tror i ikke at det er den bedste både at man beder Gallup ringe op til et
repræsentativt udsnit af den danske befolkning og giver dem følgende 2
spørgsmål:

1: Hvilken melodi synes du i øjeblikket bedst om
2: Hvilken gruppe (skråstreg) sanger synes du i øjeblikket bedst om
(Der må ikke være antydning af betingelser ang. om det er nyt eller gammelt)

Herefter laver man 2 forkellige hitlister. Den ene bliver på basis af de
mest populære melodier og den anden bliver på basis af de mest populære
kunstnere. Men hihihi, så kommer der pludselig et lille problem her. Den
hitliste som beskæftiger sig med hvilke kunstnere der er populærest øhhhh...
hvilke af kunstnerens melodier skal man så vælge. Skal man tage numrene fra
kunstnerens nyeste cd og spille skæring 1 den første uge og slæring 2 den
næste uge.

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 21-01-02 16:37

Og hvad med alle dem som
> [...]
> brøler de måske med på det sidste nye hit fra kandis eller Aqua. Ikke? -
> Hvad med alle de cd-er som bliver solgt på de mange danske

Nu var du vel heller ikke ude på at definere, hvor mange danskere, som
interesserer sig for musik. Du spurgte om hitlister... Hvis vi skal til at
iberegne alle, som downloader, optager eller overbrænder, ja så kommer vi
ikke til at kede os foreløbigt.

> Tror i ikke at en salgsliste bliver mere og mere misvisende og komplet
> umulig at lave som den teknologiske udvikling skrider frem. Man får
musikken
> på alle mulige og umulige andre måder.

Næh, salgslisten bliver vel ikke...? Men hvis du igen er tilbage ved at
diskutere, hvem der interesserer sig for musik, og præcis hvilken sang, folk
synes er bedst, så kan jeg godt give dig ret.

> Tror i ikke at det er den bedste både at man beder Gallup ringe op til et
> repræsentativt udsnit af den danske befolkning og giver dem følgende 2
> spørgsmål:

Glimrende idé - hvis du betaler, vil vi andre gerne se listen bagefter