Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digi/film
Fra : Niels Svendsen

Dato : 21-01-02 04:55

Har nu flere gange truffet på indlæg, der vil skille gruppen op i
henholdsvis film/digital. For mit vedkommende ville det da være ærgreligt ,
at skulle ind i to forskellige grupper, da mange af indlæggene er til nytte
for begge sider af trosretningen.
Da alle her jo bruger en computer, vil alle da automatisk være interesserede
i at høre/se om digitale medier såvel som udviklingen indenfor analoge
kameraer/film..

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Fototal.dk

Dato : 21-01-02 07:01

> Da alle her jo bruger en computer, vil alle da automatisk være
interesserede
> i at høre/se om digitale medier ......

Hvis du tror at alle (amatør)fotografer der bruger computer har interesse i
digital fotografering / teknik, så tager du meget fejl!
Jeg kommer f.eks. i en fotoklub hvor ca. halvdelen af medlemmer har
PC/E-mail og bruger den aktivt, men vi er kun et par stykker der har en
lille smule interesse for digitale billeder.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Jens Kristoffer Niel~

Dato : 21-01-02 08:24

On Mon, 21 Jan 2002 07:00:53 +0100, "Fototal.dk" <use964@fototal.dk>
wrote:

> [...]
>PC/E-mail og bruger den aktivt, men vi er kun et par stykker der har en
>lille smule interesse for digitale billeder.

Men hvor mange af dem deltager i gruppen her? Det er ikke "alle
(amatør)fotografer der bruger computer", der er af interesse her - det
er alle brugere af denne gruppe, og det er nok et noget anderledes
subsæt.

/Kristoffer

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-01-02 09:07

"Fototal.dk" wrote:

> Jeg kommer f.eks. i en fotoklub hvor ca. halvdelen af medlemmer har
> PC/E-mail og bruger den aktivt, men vi er kun et par stykker der
> har en lille smule interesse for digitale billeder.

Denne gruppe må nødvendigvis indrettes, så den i videst muligt omfang
tilgodeser dem der bruger gruppen, og ikke efter dem der potentielt
kunne bruge gruppen....:)

Problemet er nemlig, at news:dk.fritid.foto er den store bredde
overordnede gruppe, hvor alle foto-emner er on-topic, og oprettelsen af
en undergruppe news:dk.fritid.foto.digital, vil ikke forhindre digital
snak i den overordnede gruppe, vi har bare fået debatten delt i to
grupper, og de analoge emner har stadig ikke fået bedre vilkår, de få
analoge indlæg/tråde vil forsat drukne i mængden.

Jeg er ikke på det hold, der tager afstand til analogt fotografi, og jeg
synes faktisk at det emne fortjener en selvstændig undergruppe, hvor
brugerne via fundatsen, kan holde uønsket digital snak ude.

Vi må jo ikke overse det faktum, at det oprindligt var de analoge
fotografer, der fik oprettet og har udviklet denne gruppe, og det at den
teknologiske udvikling har marginaliseret det analoge fotografi,
berettiger ikke til, at dem der dyrker den interesse tilsidesættes.

Men det vil stride imod al sund fornuft, at reservere denne gruppe til
et så smalt emne, og det vil heller ikke fungere i praksis, det vil blot
ende op med, at de analoge brugere kommer til at bruge al deres tid på
at vejlede, henstille og FUT'te.

Løsningen er en undergruppe for analogt fotografi, skriv et udkast til
en fundats for news:dk.fritid.foto.analog, et såkaldt OTD, og post det i
news:dk.admin - der kan du regne med min støtte.

FUT: news:dk.admin

Fra : Fototal.dk

Dato : 21-01-02 17:35

> Løsningen er en undergruppe for analogt fotografi, skriv et udkast til
> en fundats for news:dk.fritid.foto.analog, et såkaldt OTD, og post det i
> news:dk.admin - der kan du regne med min støtte.

Hmmm - jeg har vist været der før .......
Men hva' pokker. Der kommer et OTD i aften!

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-01-02 18:16

"Fototal.dk" wrote:

> Hmmm - jeg har vist været der før .......
> Men hva' pokker. Der kommer et OTD i aften!

Husk at du kan finde alle de besværlige regler for et OTD på
www.usenet.dk - og læs lige de indlæg der er postet i news:dk.admin.

Fra : Fototal.dk

Dato : 21-01-02 19:28

> Husk at du kan finde alle de besværlige regler for et OTD på
> www.usenet.dk - og læs lige de indlæg der er postet i news:dk.admin.

Ja, jeg har kigget og er i fuld sving.
Jeg har engang tidligere lavet et OTD.
Det var en gruppe der hed ..... aehm .... dk.fritid.foto

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-01-02 19:52

"Fototal.dk" wrote:

> Ja, jeg har kigget og er i fuld sving.
> Jeg har engang tidligere lavet et OTD.
> Det var en gruppe der hed ..... aehm .... dk.fritid.foto

Der er kommet en del nye regler omkring udformningen...

Fra : Ole

Dato : 21-01-02 09:27

Drop nu diskussionen om udstyr.

Et billede er et billede optaget digitalt eller analogt.

Og al snak om fotografisk billeder hører efter min mening til i denne
gruppe.

Hvis alle sørger for at deres indlæg tydeligt angiver emnet ved titlen
alene, kan man jo
bare sørge for at gå fri af de digitale indlæg, hvis man ikke har lyst til
at læse derom.

Vær samtidig mere tolerante overfor de bløde indlæg (se min fotoside, giv
mit billede et
par ord med på vejen) og så skal der nok opstå en føleles af fællesskab som
i en
rigtig fotoklub.

Og hvis en af jer digitale eksperter så lige lavede en hjemmeside om den
digitale teknik,
det bedste køb, den bedste scanner, printer osv. så kan man jo hurtig lede
indlæg af
newbie karakter derhen og få plads til fordybelsen her igen.

Om det er slut med analog teknik eller ej, hmmmm, jeg tror ikke det er
tilfældigt at der
er overvægt af digital snak i denne computerbaserede version af en fotoklub.
Et godt
råd til jer er blot, husk nu at tage backup af jeres billeder, et diskcrash
er overstået på
1/100 del sekund, og så er den fotokarriere slut.

Ole

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-01-02 11:06

Ole wrote:

> Et godt råd til jer er blot, husk nu at tage backup af jeres
> billeder, et diskcrash er overstået på 1/100 del sekund, og så
> er den fotokarriere slut.

Det er jo et godt råd, der gælder alle som har en computer.

Behovet for struktureret langtidsholdbar arkivering af billeder, er
forresten et emne som de fleste først erkender, når de har mistet
data, eller når deres harddisk er fuld af billeder.

Back-up af billeder stiller helt anderledes krav, som de fleste
slet ikke er forberedt på, og dem der har været vandt til at lægge
deres vigtige dokumenter på disketter, kommer til kort overfor de
store datamænger, og tape er ikke ideelt, da tilgangen til de
lagerede data er alt for besværlig.

Tyveri og en virus i e-mail kan også ha' den effekt, at haddiskens
indhold går tabt, og at alle billeder forsvinder som dug for solen,
og i den forbindelse hjælper det ikke at ha' to harddiske med
spejlet indhold.

Det er jo lidt ærgeligt at opdage, at det fine digicam eller scanner,
som man lige har investeret alle sine sparesklillinger i, også kræver
at man køber en CD-brænder til 1.000 - 1.500 piskeslag...

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 21-01-02 10:51