Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
- den lille og store forskel...!
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-01-02 20:35

- den lille og store forskel...!

Jeg har netop opdateret http://www.photo-gallery.dk med nye billeder fra
uge 3 2002, der er 3 preview-ark med 48 billeder.

Direkte link:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/default.htm#anchor508424

De 48 billeder jeg har opdateret med, er alle optaget digitalt, jeg har
overvejet om jeg ville ha' lavet anderledes billeder, hvis jeg havde
brugt mit analoge Zenza Bronica eller Nikon kamera.

Men jeg tror ikke jeg ville ha' valgt andre motiver, og den gengivelse
jeg kunne gi' jer via Internettet, ville også være den samme.

Der ville naturlig være gået nogle flere dage inden jeg kunne vise jer
billederne, typisk en uges tid, for først skulle filmene fremkaldes og
bagefter skal de så scannes, men det ville heller ikke gøre den stor forskel.

Den store forskel ligger for mig at se i, at jeg har sparet miljøet for
en masse påvirkninger, der er ikke en stor kemisk fabrik, som har
produceret film og kemikalier, der er ikke fotolaboratorie medarbejdere
der har arbejdet i lokaler med dampe fra giftige kemikalier, og der er
heller ikke affaldsprodukter som brugt kemi og fraklip, som skal
destrureres på Kommunekemi.

Jeg er godt klar over, at et digicam ikke er 100% miljøneutralt, men det
er et meget stort skridt i den rigtige retning.

Fra : jesper

Dato : 21-01-02 18:04

> Jeg er godt klar over, at et digicam ikke er 100% miljøneutralt, men det
> er et meget stort skridt i den rigtige retning.

Hej
Er du helt sikker på det hvad med batterier selvom det er genopladelige. Og
det med elektronikken er vist ikke helt miljøvenligt i fremstillingen og når
man skal skaffe sig af med den
jesper

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-01-02 19:10

jesper wrote:

> Er du helt sikker på det hvad med batterier selvom det er
> genopladelige. Og det med elektronikken er vist ikke helt miljøvenligt
> i fremstillingen og når man skal skaffe sig af med den

Jeg har drevet grafisk og fotografisk virksomhed i over 30 år, og jeg
ved helt præcist, hvor mange hundrede liter brugt kemi, og hvor mange
sække afleverigspligtigt sølvholdigt filmaffald, det blev til årligt,
dengang da jeg producerede med analog teknik.

Et digicam vejer typisk et par hundrede gram, så det er jo ikke en
alvorlig affaldsmængde, og mit ældste digicam fylder 5 år til maj, og
bruges p.t. af mine store børn, og når det ikke længre er godt nok til
deres behov, så bliver det ikke smidt ud, jeg stiller det ind i skabet
til mine andre gamle cameraer.

Og NMiH batterier kan genoplades 500 til 1000 gange, og de har typisk en
levetid på 2 til 4 år, og de genindvindes hvis man sørger for at
aflevere dem i dertil opstillede indsamlings beholdere, så de er ikke
problematiske.