Powerhead eller ej???
Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 20-01-02 17:39

Hej NG,

Jeg har lige anskaffet mig 12 stk vildfanget Tropheus Kasanga ciklider.

Jeg har en 325 Liters og kører med Eheim 2250 (1000 liter/time 12 liters
spand). Vil det give for meget cirkulation at anvende en PowerHead 802 med
filtersvamp udover Eheim pumpen???

På forhånd tak.

Nikolaj

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-01-02 18:04

Nikolaj Tuxen Gerstrøm <nikolaj@jalokin.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4af29f$0$229$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> spand). Vil det give for meget cirkulation at anvende en PowerHead 802 med

Overhovedet ikke!

Carsten

Fra : thomas schreiber

Dato : 20-01-02 19:07

Nope! Tanganyika / Malawi er ligesom med saltvand - jo mere jo bedre.

Dog vil jeg mene at et 325 er aaaaaaaaaalt for lille til tropheus. Minimum
720L vil jeg mene.

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 20-01-02 19:22

Tak for svarene.

Jeg har forespurgt mig rundt omkring og fået at vide at 325 var stort nok
til 12 stk. men samtidig også fået at vide at jo større jo bedre.

Mvh
Nikolaj

Fra : thomas schreiber

Dato : 20-01-02 19:56

Hvis man tager i betragtning af hvor teritoriale tropheus er, er det langt
fra stort nok.

Uden at være fordomsfuld, vil jeg tro at det er sikkert dem der har solgt
dig fiskene der siger at 325L er stort nok. Back to nature bogen
"tanganyika" siger over 650L. Ville selv sige 720.

Thomas Schreiber
-

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-01-02 21:28

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2f3r9$n5p$1@sunsite.dk...
> [...]
> dig fiskene der siger at 325L er stort nok. Back to nature bogen
> "tanganyika" siger over 650L. Ville selv sige 720.

Jeg er ikke utilbøjelig til at gove Thomas ret!

Men du kan også gøre noget andet, stop en anden flok ned i karret
samtidigt med dine Moorier,
men det skjal være samtidigt, for ellers slagter de hinanden.
Flokken skal være af en anden art en dine moorier, f.eks brichardi eller
duboisi.

Carsten

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 20-01-02 22:27

Jeg skal kun have de 12 stk i mit 325 liters og ikke flere. Mit akvarium var
tomt inden jeg satte dem ned i det.

Det burde da kunne gå. De ser i hvertfald ud til at trives. Flokken er 2.10,
dvs 2 hanner og 10 hunner, og der er ikke slagsmål indtil videre.

Mvh
Nikolaj.

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-01-02 12:24

Nikolaj Tuxen Gerstrøm <nikolaj@jalokin.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4b3622$0$95363$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
2.10,
> dvs 2 hanner og 10 hunner, og der er ikke slagsmål indtil videre.

Det er godt at du skriver "indtil videre", for når hannerne har etableret
hvert et terriotrie,
begynder balladen, der kna godt gå en måned eller 2, men ballade det
kommer der, og
så begynder de at pelse hinanden.

Carsten

Fra : Katjastrofen

Dato : 21-01-02 13:36

Hmm.. hvorfor er folk så - evigt bestemmende!

Det er da ikke sikkert der kommer ballade! - fisk har jo en forskellig
adfærd ligesom mennesker.. og selvfølgelig er der generelle tendenser osv! -
men stadigvæk... ikke sikkert at hans fisk vil opføre sig sådan, som står
skrevet i bøgerne eller lign.

Man kan tale ud fra egne erfaringer og lign. men disse er næppe absolutte!

Katjastrofen!

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-01-02 15:58

Katjastrofen <katja.bk@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2h206$2v1q$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> skrevet i bøgerne eller lign.
>
> Man kan tale ud fra egne erfaringer og lign. men disse er næppe absolutte!

Nu ved jeg intet om hvilke erfaringer du har med Tropheus, men de kan
ikke være store,
for ellers havde du ikke kommet et sådant svar.

Jeg har gennem en periode på op imod 25 år jævntligt holdt Tropheus, og
mener at jeg kender
dem ganske godt. Og ved at der på et eller andet tidspunkt bliver
ballade i akvariet, hvis det kun er en art
der holdes. Mine erfaringer er ret dyrtkøbte!
Kommer du andre fisk i akvariet, andre tropheus arter, vil du fjerne en
hel del af aggressionerne,
fordi så er det ikke en enkelt eller 2 fisk der bliver jaget, men flere
fisk.

Hos mennekser og hos visse pattedyr, kan der være forskel i de enkelte
individers opførsel, men
ikke hos noget så uintilligent som fisk, de tænker ikke, de handler per
instinkt.

Prøv at spørge ud i gruppen om mine erfaringer er helt i skoven, du vil
nok blive overrasket over
at ingen formentlig vil tale mig imod.

Carsten

Fra : thomas schreiber

Dato : 21-01-02 16:29

> Prøv at spørge ud i gruppen om mine erfaringer er helt i skoven, du vil
> nok blive overrasket over
> at ingen formentlig vil tale mig imod.

Giver helt Carsten ret. Fisk har handler pr. instikt, og ikke efter hvad der
rigitgt og forkert. Bare fordi din kollega er en idiot og lægger an på din
kæreste, går du ikke hen og hamre hovedet ind på ham. Det er "forkert" iflg.
mennesklige overbevisninger.

Fisk derimod vil se "kollegaen" som en fare mod ham selv, og hans fremtidige
eksistens, hvorfor de vil reagere meget hårdt. Pr. instinkt - de ved jo ikke
hvad der er rigtig eller forkert.

Alle(stort set) nye fisk ville kunne trives de første par uger sammen. De
kender jo ikke akvariet, og har ikke lavet territorier endnu. Bare vent og
se når den største han finder ud af at "han har bukserne på". Stakkels den
anden han, med mindre der er masser af plads, og masser af skjulesteder.
Desuden er det meget sjældent man ser at "flokfisk" får personligheder
ligesom for eks. oskarfisk gør.

Vi har selv et 325'er på mit arbejde, med ca. 10 halvstore tropheus, og der
er seriøs pladsmangel.

Er det unger du har købt Nikolaj? Hvordan kan du se forskel på hanner og
hunner? Jeg vil sige at hvis du har fået 2:10 er du MEGET heldig. Godt for
dig.

Jeg ville, hvis jeg var dig Nikolaj, spare de sølle kr. 2700,- sammen som et
sprit nyt 720L kan erhverves for idag. 200*60*60 er heller ikke overdrevet
meget plads til tropheus, men det begynder at hjælpe på det. Eller i det
mindste et 528L (160*55*60) som kan fåes for under kr. 1800,-

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

P.S. Noger der har erfaring med at bygge "kæmpe akvarier"? (gerne med
"skrog" af træ). Har en væg på 4meter som mangler et akvarie.

Fra : Katjastrofen

Dato : 21-01-02 23:22

Jeg har ikke erfaring med tropheus.. foruden en af mine venner har gjort sig
meget i dem :)

Og har så kun kunne observere hans! Men han har holdt flere af tropheus
varianterne, med en fordeling med minimum 2 hanner [helst også kun to] og
så ca 10 hunner. og har ikke haft nogle problemer, også selvom detkun har
været akvarier med en variant!

Derfor jeg piskede en stemning op.

Jeg synes da også det ville være trist, hvis man kun har en han, idet, at så
vidt som jeg har forstået, er det svært at integrerer nye fi sk i en fast
gruppe/stime - og så har man altså et problem, hvism an kun har en han
gående!

katja

men klart jeg indrømmer..... jeg har ingen personlig erfaring med Tropheus

tror forresten det er ret generelt, at folk der arbejder med tropheus, får
sig nogle dyrtkøbte erfaringer *GG*

Fra : Katjastrofen

Dato : 21-01-02 23:31

[...]
OG DEN VEL OG MÆRKE DØR *GG* skulle der have været med hehe

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 21-01-02 16:50

Hej Carsten, Thomas og Katjastrofen,

Tak for jeres svar.

Jeg vil vente og se tiden an. Ham jeg har købt dem af er en privat person
som jeg stoler på og både der hvor han har købt dem samt ham selv har haft
dem oppe og kigge i bunden af dem og set at det er en 2.10 flok. Endvidere
er der to hunner der allerede er med æg i munden. De beholdt dem i munden
ved flytningen.

Det er ikke unger jeg har købt, det er vildfangede voksne fisk.

Forstod jeg dig rigtig at hvis jeg puttede andre Tropheus arter i akvariet
så ville aggresionerne ikke komme? Hvis jeg gjorde dette ville der først for
alvor blive trangt i akvariet eller hvad? Kunne en løsning ikke også være at
pille den ene han ud, hvis der kommer aggresioner? Og skal mani givet fald
så tage den mest aggresive eller den mindt aggresive ud?

Problemet med de 720 L er at min kone ikke så vild med det tore akvarie,
selvom hun synes at det er ret flot som det er nu. Men det kan være at hun
med tiden er frisk på et større.

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-01-02 19:16

> [...]
> er der to hunner der allerede er med æg i munden. De beholdt dem i munden

Blot for at nuancere en smule: Jeg vil godt acceptere de meget kloge herrers
erfaringer, meeen - tro det eller lad være - jeg har faktisk haft tropheus
gående under helt andre små forhold end 720l.
Det betyder ikke at jeg ikke finder rådet om megen plads godt (af hensyn til
vandkvaliteten), men jeg lader mig på ingen måde overbevise om at det mht.
aggression skulle betyde ret meget at akvariet bliver ca. 1/4 større på hver
led - og mere bliver det altså ikke til at fordoble akvariets størrelse.
Jeg havde en flok mori'er (7-8 stks.) gående i i hvert fald 3 år i et lige
knap 300 l - uden dødsfald. Det eneste problem var at det var sa....
besværligt at tilbageføre hunner, der havde være ude af akvariet for at
spytte unger. Det betød at alle sten måtte op og re-arrangeres.
Til gengæld er det min erfaring at man bør have masser af skjulesteder og at
stensætningen skulle helt op til vandoverfladen. Dengang benyttede jeg
ganske simpelt en stor bunke knytnævestore (jeg har en stor hånd
knudrede sten, hvilket gav en myriade af skjulesteder.

mvh
Jan

Fra : thomas schreiber

Dato : 21-01-02 20:33

Når jeg skriver 720L mener jeg den lange model(200*60*60), og ikke den på
160*75*60.

70cm i længden giver altså en del vil jeg påstå. Et 325 er "kun" 130*50*50.

Det fede ville være et 1500L - 250*100*60 (tror vist jeg forvildede mig
ud i min drøm igen nu - det skal dog nok komme. Har ringet til
tropeakvarier idag, og spurgt hvad de skal have for at komme og bygge baljen
i min stue. Afventer spændt på et svar.

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : J@N

Dato : 21-01-02 21:15

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud i min drøm igen nu - det skal dog nok komme. Har ringet til
> tropeakvarier idag, og spurgt hvad de skal have for at komme og bygge

Hvorfor den lange udgave af 720'eren? Efter mine erfaringer er den korte
(160x75x60) at foretrække på alle områder. Den større bredde (75 cm) giver
langt flere muligheder for at lave en fornuftig indretning og fiskene trives
også bedre her, idet det giver større muligheder for at søge væk fra
forruden.
IMHO har det korte 720-liter rigtig gode mål.

Jan

Fra : thomas schreiber

Dato : 21-01-02 21:32

Godt at vi ikke alle har den samme mening om tingene.
Ville dog klart vælge den lange til tropheus.

Men når alt kommer til alt, er jeg sikker på fiskene hellere ville have
frisk vand hver dag ,masser af cirkulation i vandet og noget at æde. Om
baljen er den "lange" eller "korte" model, er de nok ligeglade med.

/ts

Fra : J@N

Dato : 21-01-02 21:47

> Godt at vi ikke alle har den samme mening om tingene.
> Ville dog klart vælge den lange til tropheus.

Hvorfor?

> Men når alt kommer til alt, er jeg sikker på fiskene hellere ville have
> frisk vand hver dag ,masser af cirkulation i vandet og noget at æde. Om
> baljen er den "lange" eller "korte" model, er de nok ligeglade med.

Sikkert nok, hvilken en de lever længst i ved jeg ikke, de vil nok
foretrække Tanganyika-søen

Fra : thomas schreiber

Dato : 21-01-02 22:23

Det er nemmere at lave territorier i et langt akvarie - mener jeg...

Og ja! Intet er bedre end "the real thing" - desværre jeg har ikke plads til
tanganyika søen i min 2 værelses, 65m2 lejlighed.

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 21-01-02 22:22

Hvad betyder IMHO?

Fra : thomas schreiber